Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

som sagt, jag kör reason4 som slave till cubase 5 där jag använder mig av de instrumenten för att spela in midifiler i Cubase.

Allting funkar klockrent förutom Dr Rex loop player som jag endast kan lyssna på beatsen via "preview" knappen, det går inte att kopiera samplingen till en Dr rex kanalen i reason... Varför??? Blir galen om jag inte får hjälp snart.

Behöver verkligen kunna använda mig DR rex.

Tack på förhand!

Annons
Postat
som sagt, jag kör reason4 som slave till cubase 5 där jag använder mig av de instrumenten för att spela in midifiler i Cubase.

Allting funkar klockrent förutom Dr Rex loop player som jag endast kan lyssna på beatsen via "preview" knappen, det går inte att kopiera samplingen till en Dr rex kanalen i reason... Varför??? Blir galen om jag inte får hjälp snart.

Behöver verkligen kunna använda mig DR rex.

Tack på förhand!

Svar nej du kan inte kopiera drrex uppspelningar.

Svaret på varför är RTFM (read the fucking Manuel)

En rex fil är en uppdelad samlpad ljudfil, som du skapar i recycle.

Dr rex spelar upp hel samplingen eller en slice itaget(to track)

vad du vill är att spela upp samplinen i cubase?

Prova med att Google .dr2 player för att hitta en Plugin till cubase

för ett tydligare svar titta i manualen för recycle på proppelerheads hem sida, för att förstå filformatet

Ha en bra dag

MVH Danne

drloop (oregistrerad)
Postat

Kör "to track" knappen på DrRex. Då får du ett midispår so spelar upp rexfilen.

Midifilen kan du sedan exportera till Cubase om du behöver spela upp den i Cubase.

Postat
Kör "to track" knappen på DrRex. Då får du ett midispår so spelar upp rexfilen.

Midifilen kan du sedan exportera till Cubase om du behöver spela upp den i Cubase.

Det är just det jag vill men när jag trycker på knappen "to track" händer fan ingenting!

Skitskumt, har aldrig varit med om det innan. Har jag missat någon inställning?

Postat
Det är just det jag vill men när jag trycker på knappen "to track" händer fan ingenting!

Skitskumt, har aldrig varit med om det innan. Har jag missat någon inställning?

Klicka först på ett spår i Reasons sequencer, sedan klickar du "To track".

Fördelaktigen markerar du det midispår som motsvarar din DrREX - om du inte vill mata ut rexloopens midi på ett helt annat instrument 😛

Postat
Klicka först på ett spår i Reasons sequencer, sedan klickar du "To track".

Fördelaktigen markerar du det midispår

som motsvarar din DrREX - om du inte vill mata ut rexloopens midi på ett helt annat instrument 😛

Allt detta har jag självklart gjort, men det funkar inte ändå.

Danne; vem är den där Manuel som jag skall läsa?

Postat

Först måste du sätta ut R- och L-markörerna i sequensern, så att du markerar det område där du vill att DrRex:en spelar.

Sen klickar du på "To track".

Om jag minns rätt ...

Postat

Tantodanne: I dessa tider har inte alla manualen då de "får tag" i programmet på annat vis. Det är snarare en regel än ett undantag att folk frågar varför när jag säger att jag köpte Reason och Record. Svaret är Jag tycker det är stabilt, det känns seriösare och schystare mot företaget OCH man får MANUALEN!

Så, vi får anta att trådskaparen vaknat på morgonen, tagit på sig sina bästa spenderarbyxor fylda med sedlar i alla fickor. Traskat ner till den lokala musikaffären och sagt "ett stycker Reason 4 tack". Sedan traskat hem och instalerat de tre skivorna som medföljer, sedan registrerat sig vida propellerheads hemsida. Svurit lite över att något kronglat. Löst problemet och fyllts av den glädje och förväntan - som hos ett barn som stiger in i en enorm och för honom eller henne helt ny lekpark - då programmet startat. Men nu har han stött på problem! Plocka fram kartongen som programmet kom i. Ta fram det lilla häftet som det står MANUAL på. Gå sedan på toa och bajsa och läs igenom boken. Om bjaset tar slut så inväntar du nästa besök och tar med boken då. När du sitter på tryckeriet har du ändå inget bättre för dig. Förutsatt att du köpt programmet alltså. Om inte så är du kriminell och då får man inga klappar av tomten.

Postat (redigerat)

Carle, sedan när innehöll Reason 4 hela manualen i printad form? Om han nu har "fått tag" i programmet på annat sätt lär även pdf:en med manualen också följt med. Och vad jag har erfarit så är det bara en getting started som följer med om man köper programmet, inte så mycket ReWire information i den 😄. Att inte skicka med en pritad manual är för övrigt något jag tycker är rätt dummt av Propellerheads (och många andra utvecklare för den delen också)..

Sedan om trådskaparen nu har "fått tag" på programmet utan att köpa det så är det fel helt enkelt, tro inte att jag tycker något annat.

Redigerat av Svure
Postat (redigerat)

VA!? Menar du att det finns mer att läsa? 😄 Jaja, en PDF kan man inte ta med på Toa. 🙂

EDIT: Säg inte LAPTOP!

Redigerat av Carle
Postat

Underbart att se människor engagera sig så fullständigt i spekulationer huruvida jag inhandlat programmet eller ej.

Fantastiskt, bådar gott att se ett sådant brinnande engagemang för viktiga saker som pågår i vårt samhälle. 🙂

Ja, jag har inhandlat programmet och fått medföljande manual.

I vilket fall, problemet löst. Men inte tack vare er.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.