Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag undrar om det är något fel på antingen mina högtalare eller min förstärkare, efter denna något obehagliga händelse;

Satt och avnjöt lite Slipknot på ganska hög volym när jag efter ungefär 40 minuters lyssning hör ett vad jag kallar "fucking jävla fan" ljud på minst 15 kHz. Det var ett syntetiskt pipljud, typ ett sånt läkare gör för att illustrera ett tinnitusljud. Jag satt precis brevid högtalaren och fick riktigt ont i örat, särskilt då det var helt oväntat. Det första jag gör är att sänka volymen på förstärkaren och lyssna på samma parti igen, denna gång utan något pip. Jag gör detta om och om igen och höjer volymen lite för varje gång tills jag hör pipet igen. På den volymen byter jag sen låt och hör inget pipljud alls.

Vad är det för fel? Mina högtalare är ett par Jamo 800 (inte helt säker, iaf inte en av deras nyare modeller) som jag köpte begagnade för ett par månader sen. Min förstärkare är en gammal Aurex från 80-talet som är farsans gamla.

Annons
Postat

Du kan utesluta fel på högtalarna efter som det handlar om ett högfrekvent pipljud..

Postat
mp3 eller okomprimerat?

Spotify, så mp3.

Du kan utesluta fel på högtalarna efter som det handlar om ett högfrekvent pipljud..

Då återstår bara förstärkaren?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.