Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag sitter hemma och spelar in lite gitarr (GT10 och Record) och tänkte försöka använda mig av Reamping för att ge lite extra möjlighet att skruva på ljudet så att det verkar passar in i ljudlandskapen.

Värt att notera i sammanhanget är att jag i möjligaste mån vill hålla mig till USB mellan dator och pedal.

Jag har kommit så långt att jag har ställt om Digital Out först i kedjan på pedalen, så att ljudet som spelas in är helt rent från effekter.

Vid uppspelning så kör jag USB som input på pedalen, så att jag kan lägga på effekter, och även spela ner gitarrspåret, med effekter, på ett nytt spår i record.

Dock har jag sprungit på två problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.

1. När jag lägger på effekten på det rena spåret så får jag effekt på alla spår som jag spelar upp. Jag skulle vilja kunna få höra hur gitarrljudet låter tillsammans med resten av musiken, utan att spela ner spåret på en kanal och sen spela upp alltihop. Går det på nåt smart sätt att routa signalen i GT10 så att bara gitarrspåret får effekt? Exempelvis att man skickar gitarr på vänster kanal och musik på höger, och bara kör effekt på vänster eller nåt.

2. När jag reampar gitarren ner på ett nytt spår med effekt så får jag en fördröjning på det nya spåret jämfört med originalspåret. Har jag missat en inställning för latency compensation eller liknande, eller får jag leva med att manuellt flytta det nya spåret några millisekunder så att det blir i sync?

Det kanske är dumma frågor, men det här är lite nytt för mig, och jag tar tacksamt emot alla tips runt att spela in gitarr på det här sättet.

Annons
thrinithan (oregistrerad)
Postat
1. När jag lägger på effekten på det rena spåret så får jag effekt på alla spår som jag spelar upp. Jag skulle vilja kunna få höra hur gitarrljudet låter tillsammans med resten av musiken, utan att spela ner spåret på en kanal och sen spela upp alltihop. Går det på nåt smart sätt att routa signalen i GT10 så att bara gitarrspåret får effekt? Exempelvis att man skickar gitarr på vänster kanal och musik på höger, och bara kör effekt på vänster eller nåt.

Du skriver inte om du har något ljudkort, vad för annan utrustning du använder. Så det är svårt att säga hur du ska göra för att lyckas med detta.

Om du har spelat in det rena gitarrljudet i stereo så vill du ju inte skicka vidare det gitarrljudet och lägga på en monoeffekt. Det blir ju lite motsträvigt.

Jag skulle snarare säga att du om du ska lyckas med detta behöver skicka gitarren till din GT-10 och resterande spår till en annan output. Om du skickar allting till GT-10 så kan du nog inte åstadkomma detta.

2. När jag reampar gitarren ner på ett nytt spår med effekt så får jag en fördröjning på det nya spåret jämfört med originalspåret. Har jag missat en inställning för latency compensation eller liknande, eller får jag leva med att manuellt flytta det nya spåret några millisekunder så att det blir i sync?

Japp. Det blir latency i och med att det tar tid för ljudet att flyttas från datorn, till GT-10an och sen tillbaka till datorn igen. Jag har däremot inte så stor koll på latency kompensation så det kan någon annan hjälpa dig med hoppas jag.

Postat (redigerat)
Du skriver inte om du har något ljudkort, vad för annan utrustning du använder. Så det är svårt att säga hur du ska göra för att lyckas med detta.

Om du har spelat in det rena gitarrljudet i stereo så vill du ju inte skicka vidare det gitarrljudet och lägga på en monoeffekt. Det blir ju lite motsträvigt.

Jag skulle snarare säga att du om du ska lyckas med detta behöver skicka gitarren till din GT-10 och resterande spår till en annan output. Om du skickar allting till GT-10 så kan du nog inte åstadkomma detta.

Jag har ett ljudkort (Ett Lexicon Alpha :rolleyes: ), men det är GT10 som används som ljudkort på det sättet jag försöker jobba nu.

Gitarren är förstås mono, så även spåret jag skickar tillbaka.

Ska ta och lusläsa manualen och se om man kan separera spåren på nåt sätt.

Ska kolla upp möjligheten att jobba med 2 olika ASIO-enheter i record, kanske med hjälp av en alternativ drivare eller dylikt.

Tack för tipsen!

Redigerat av Oni

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.