Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

efter att ha finkammat/läst samt begrundat varje tråd angående sånginspelning på Studio forum, Kontrollrummet och Andy Sneap's forum på Ultimate Metal känner jag mig snart redo för att ge klartecken för sånginspelning hemma hos mig. Det är tänkt att vi ska lägga hård, men relativt dynamisk skrik- growl och bröl-sång ala Randy Blyth (han skriker här; http://www.youtube.com/watch?v=aVeKmxIbSOs) på en låt som jag jobbat med ett tag.

Förutsättningarna är som följer:

Mikar: Studio Projects B1, Shure Sm57, Shure Sm58

DAWs: PC med Cubase Studio 4 och ett EMU 1820, Macbook Pro med Logic 8 och Apogee Duet.

Utöver det har jag ett spontandämpat rum med madrasser, filtar och så vidare, en Studio Project VTB preamp samt ett sE Electronics Reflexion Filter.

Har insett att det bör laboreras en hel del med mick-avstånd och gain på signalen in, beroende på sångtyp. Är även införstådd med att vissa röster fungerar bättre med vissa mickar men nu är det som sagt de ovan nämnda förutsättningarna som gäller.

Mot denna bakgrund undrar jag helt sonika om det är något speciellt jag bör tänka på, lyssna efter eller undvika? Finns det någon konfiguration som ni tror ger bättre resultat än någon annan (preampen i Dueten mot VTB:n t.ex)? Mick-val rent spontant?

Och ja, hela det här inlägget är ett desperat försök att tidsmässigt försöka minimera timmar och åter timmar av "trial and error" ☺️

Tackar på förhand.

Annons
Postat
Hej,

efter att ha finkammat/läst samt begrundat varje tråd angående sånginspelning på Studio forum, Kontrollrummet och Andy Sneap's forum på Ultimate Metal känner jag mig snart redo för att ge klartecken för sånginspelning hemma hos mig. Det är tänkt att vi ska lägga hård, men relativt dynamisk skrik- growl och bröl-sång ala Randy Blyth (han skriker här; http://www.youtube.com/watch?v=aVeKmxIbSOs) på en låt som jag jobbat med ett tag.

Förutsättningarna är som följer:

Mikar: Studio Projects B1, Shure Sm57, Shure Sm58

DAWs: PC med Cubase Studio 4 och ett EMU 1820, Macbook Pro med Logic 8 och Apogee Duet.

Utöver det har jag ett spontandämpat rum med madrasser, filtar och så vidare, en Studio Project VTB preamp samt ett sE Electronics Reflexion Filter.

Har insett att det bör laboreras en hel del med mick-avstånd och gain på signalen in, beroende på sångtyp. Är även införstådd med att vissa röster fungerar bättre med vissa mickar men nu är det som sagt de ovan nämnda förutsättningarna som gäller.

Mot denna bakgrund undrar jag helt sonika om det är något speciellt jag bör tänka på, lyssna efter eller undvika? Finns det någon konfiguration som ni tror ger bättre resultat än någon annan (preampen i Dueten mot VTB:n t.ex)? Mick-val rent spontant?

Och ja, hela det här inlägget är ett desperat försök att tidsmässigt försöka minimera timmar och åter timmar av "trial and error" 😉

Tackar på förhand.

Nu är jag inte vidare kunnig men jag kan ju ändå försöka svara efter bästa förmåga

Randys typ utav "skrik" har generellt inte så mycket kropp utan är mycket väsningar och diskant, det är ju inget fullvoicegapande. I dom fallen jag behövt spela in ett sådant growl tycker jag att sm58an gjort det bästa jobbet bland micarna du räknar upp, upplever ljudet som mer kompakt, hårdare och inte lika tunt som det låter genom B1an.

B1ans bredare omfång är imo slöseri på den typen utav skrik också - man vill inte att det ska låta så naturligt som möjligt. Det ska vara grovt!

Personligen gillar jag dessutom att hålla micken i handen, nära munnen när jag skriker så man kan vrida och gunga lite som man vill 🙂

(hur ska man annars kunna böja sig framåt, trycka ihop hela magen och pressa ut den sista kvadratmilimetern luft för att kunna hålla ut det där orgasmiska megaskriket i låtens klimax, anyway? 😎)

Avstånd och gain är ingen magi såvitt jag vet - väljer du att köra med någon utav dom dynamiska micarna är 5-10 cm ett bra mått medans B1 inte gillar fukt, vill du att den ska leva längre håller du dig inte närmre än en decimeter eller två. Ställ in gainen så att det kommer in i datorn, det behöver inte vara högt eller så nära nollan som möjligt. Det går bra att höja i efterhand.

för att ge lite mer precisa tips utöver det skulle skulle jag behöva höra mer exakt hur eran sångare låter, skrik är så individuella

lycka till!

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Jag brukar köra in min growlsång med ADK a51 eller studio project B1 rakt in i ljudkortet (Focusrite saffire), men min growl är ju klart inte likadan som Randys.

http://www.youtube.com/watch?v=NWWCxiTgtl8

Tror inte att du hittar nån bra genväg, man får experimentera en hel del hur förberedd man än är...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.