Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag skapar den hÀr trÄden dÄ jag inte inte Àr sÀker pÄ hur jag ska specificera mitt problem sÄ att jag skulle kunna söka efter liknande trÄdar i forumet.

Hur som helst sÄ Àr det sÄ att jag lÀnge har funderat pÄ hur man kan göra HP/LP-"fade"-filter, dvs. lÄta ett mixerspÄr gÄ frÄn att filtrera bort alla lÀngre frekvenser till normallÀge, och vice versa med höga frekvenser.

Jag förstÄr att det har att göra med Automation clips pÄ nÄgot sÀtt, men jag vet inte hur jag ska gÄ till vÀga för att fÄ till det. SÄ dÀrför ber jag nu om er hjÀlp.

Tack pÄ förhand.

PS. Ja, jag Ă€r nybörjare â˜ș

Annons
Postat

Tja â˜ș

Börja med att öpnna Mixern [F9] sen skickar du pluggen eller vad det Àr du ska automatisera till en kanal [CTRL+L]. Sen lÀgger du till Fruity Filter eller Fruity Free Filter, bÄda funkar med den första Àr enklare o börja med.

Sen vÀljer du antigen LP, BP eller HP oc stÀller in önskad resonans. LP Àr oftast snyggaste och fadea in med. StÀll LP pÄ max och de andra pÄ noll [HP och BP].

Sen högerklickar du pÄ Cutoff Freq ratten och vÀljer Create Automation Clip. DÄ kommer den upp i playlisten sen stÀller du bara in hur den ska gÄ. Högerklicka inuti clipen för och göra fler punkter som du kan styra annars Àr det bara o flytta dem med VÀnster knappen.

Hoppas du har fĂ„tt svar pĂ„ din frĂ„ga 🙂

Postat
Tja â˜ș

Börja med att öpnna Mixern [F9] sen skickar du pluggen eller vad det Àr du ska automatisera till en kanal [CTRL+L]. Sen lÀgger du till Fruity Filter eller Fruity Free Filter, bÄda funkar med den första Àr enklare o börja med.

Sen vÀljer du antigen LP, BP eller HP oc stÀller in önskad resonans. LP Àr oftast snyggaste och fadea in med. StÀll LP pÄ max och de andra pÄ noll [HP och BP].

Sen högerklickar du pÄ Cutoff Freq ratten och vÀljer Create Automation Clip. DÄ kommer den upp i playlisten sen stÀller du bara in hur den ska gÄ. Högerklicka inuti clipen för och göra fler punkter som du kan styra annars Àr det bara o flytta dem med VÀnster knappen.

Hoppas du har fĂ„tt svar pĂ„ din frĂ„ga 🙂

Oh ja, tack =)

Postat
Tja 😠

Hoppas du har fĂ„tt svar pĂ„ din frĂ„ga đŸ˜Č

HAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA...xD

Postat

Bra början.

Ett annat alternativ Àr att automatisera frÄn EQn, kanske lite krÄngligare men det Àr lite mer visuellt representativt över frekvenserna och dessutom har du mer kontroll över fler band och kan svepa in dig i riktigt konstiga svep. Lite överkurs kanske.

Postat
Alla Àr vi barn i början.

Jag ser inget komiskt i det.

VĂ€l sagt =)

Man mÄste ju börja nÄgonstans.

Postat
Bra början.

Ett annat alternativ Àr att automatisera frÄn EQn, kanske lite krÄngligare men det Àr lite mer visuellt representativt över frekvenserna och dessutom har du mer kontroll över fler band och kan svepa in dig i riktigt konstiga svep. Lite överkurs kanske.

Hur skulle jag gÄ till vÀga i sÄ fall?

Postat
Bra början.

Jo absolut men kĂ€ndes som överkurs i detta fallet đŸ˜Č

Postat
Alla Àr vi barn i början.

Jag ser inget komiskt i det.

Men du kĂ€nner ju inte Emil, sĂ„ du förstĂ„r det aldrig 😕

Postat
Hur skulle jag gÄ till vÀga i sÄ fall?

* LĂ€gg en Fruity parametric EQ2 till en kanal.

Kolla pÄ bilden hÀr:

http://flstudio.image-line.com/documents/g...atorsandfx.html

* VĂ€lj ett band du vill svepa (4 i bilden) och typ (1)

* StÀll in frekvensomfÄnget (3)

* Högerklicka pÄ motsvarande BW pott (3) och vÀlj automate sÄ kan du automatisera svepet av det frekvensbandet.

Ytterligare överkurs (ja Emili ;-))Àr att kombinera detta med en x/y kontoller tex och samtidigt som man sveper kanske förÀndra sjÀlva frekvensomfÄnget.

Hoppas det var nÄgorlunda förstÄeligt.

Postat
* LĂ€gg en Fruity parametric EQ2 till en kanal.

Kolla pÄ bilden hÀr:

http://flstudio.image-line.com/documents/g...atorsandfx.html

* VĂ€lj ett band du vill svepa (4 i bilden) och typ (1)

* StÀll in frekvensomfÄnget (3)

* Högerklicka pÄ motsvarande BW pott (3) och vÀlj automate sÄ kan du automatisera svepet av det frekvensbandet.

Ytterligare överkurs (ja Emili ;-))Àr att kombinera detta med en x/y kontoller tex och samtidigt som man sveper kanske förÀndra sjÀlva frekvensomfÄnget.

Hoppas det var nÄgorlunda förstÄeligt.

Bra dĂ€r 🙂! Har du funderat pĂ„ att börja skriva FL tutorials 🙂 ?

• 2 veckor senare...
Postat
Bra dĂ€r 😄! Har du funderat pĂ„ att börja skriva FL tutorials 😛 ?

Tack

Ja det kanske jag ska göra. Warbeats fÄr se upp. Ska kalla det Peacebits!

😄

Postat
Tack

Ja det kanske jag ska göra. Warbeats fÄr se upp. Ska kalla det Peacebits!

🙂

GL 🙂

Postat
GL :rolleyes:

Är du i farten igen?

Jag rÄkade sprÀnga öronen med för mycket resonans pÄ ett osynligt filter i en plugin. Ta den du!

Postat
Är du i farten igen?

Jag rÄkade sprÀnga öronen med för mycket resonans pÄ ett osynligt filter i en plugin. Ta den du!

Alltid đŸ˜±

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.