Jump to content
Annons

vill ha ett NÄRA sångljud!

Dadeln

Recommended Posts

Tja!

Jag håller precis på o bygger en hemmastudio, mest för sånginspelning. Undrar om ni kan hjälpa mig med att tipsa om bra mickar, preamps, ljudkort, pluggar osv, för att få ett riktigt NÄRA sångljud. Har lyssnat mycket på Jon Foreman (www.jonforeman.com) och jag diggar soundet på hans sång väldigt mycket. Nu har han ju en väldigt speciell röst men det är just den där närheten jag är ute efter.

Har dock inte den största budgeten så jag letar efter relativt billiga grejer.. men prisvärda:)

Är grymt tacksam för svar!

/ Dadeln

Redigerat av Dadeln
Dela på andra sajter

Annons
Tja!

Jag håller precis på o bygger en hemmastudio, mest för sånginspelning. Undrar om ni kan hjälpa mig med att tipsa om bra mickar, preamps, ljudkort, pluggar osv, för att få ett riktigt NÄRA sångljud. Har lyssnat mycket på Jon Foreman (www.jonforeman.com) och jag diggar soundet på hans sång väldigt mycket. Nu har han ju en väldigt speciell röst men det är just den där närheten jag är ute efter.

Har dock inte den största budgeten så jag letar efter relativt billiga grejer.. men prisvärda:)

Är grymt tacksam för svar!

/ Dadeln

Akustiken avgör väldigt mycket, oftast mycket mer än vilka prylar man använder.

Dela på andra sajter

Ja - närheten kommer om man mixar på rätt sätt. Du kan förbättra ljudkvaliteten med bättre prylar, men de ger dig inte någon närhet om du inte kan lösa det i mixen redan innan du förbättrar riggen. Akustiken är som sagt också viktig - speciellt om du vill ha ett nära och fokuserat sångljud, men för att spela in sång behöver det inte vara så värst avancerat med akustikbehandlingen, utan det räcker med en dämpad sånghörna, som har beskrivits flera gånger tidigare i forumet. 😄

Dela på andra sajter

Ok! Vad för akustik skulle du rekommendera om jag vill få så tydligt o nära sångljud som möjligt?

tack för tipset!

”Torr” akustik med kort efterklang och utan tidiga reflexer. Sök i forumet på ”sånghörn” så hittar du lite tips på hur man kan göra.

Dela på andra sajter

Jag har Röde NT2-A, värda att kolla upp, jag tycker de ger väldigt mycket för pengarna. Jag har nyss köpt en ganska dyr preamp, en Aphex 230 som de låter väldigt bra i, men de låter även fint i de enklare preamparna som sitter standard i min digitalporta, de ehar väl ungf samma klass som många vanliga ljudkort.

På Rödes hemsida kan man lyssna på ljudklipp, klicka på "NT2-A on vocals" så kommer en snutt om det funkar, jag fick inte igång det nyss.

http://www.rodemic.com/microphone.php?product=NT2-A

Det här har jag nyss gjort med en NT2-A genom Aphex 230 channelstrip till sången och munspelet. Gitarren spelade jag in med två NT1-A och en Line Audio CM3 genom portans egna preampar. Rummet har ingen speciell akustikbehandling alls, mer än lite bokhyllor och grejs runt väggarna, och att kåken jag bor i är av trä med spån i väggarna.

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8114

Som jag känner det så är det väldigt fint att ha en channelstrip till sångpålägg, så man kan ratta till det ljud man vill ha direkt vid inspelningen, och bara göra mindre justeringar efteråt. Andra tycker det är bättre att ha en renodlad preamp utan kompressor, exciter, eq osv. Men jag tycker jag det är lättare att sjunga bra om jag får det ljud i lurarna jag vill ha.

En sk mick-screen är ett enkelt sätt att ta bort lite av rumsklangen. Jag kommer nog att skicka efter denna enkla variant, det finns betydligt dyrare också:

http://www.thomann.de/se/the_tbone_micscreen.htm

Är ditt rums väggar av betong tror jag det blir svårare än i min träkåk.

Dela på andra sajter

Vad har du för grejor idag? Vad är din budget?

Har du inget alls idag behöver du:

Ljudkort

Preamp

mikrofon

Även någon slags hyfsad lyssning, lurar brukar ge mest för pengarna i början.

Skriv din budget så blir det enklare att komma med tips.

Vidare så kommer du uppnå bäst resultat genom att prova olika mikrofoner i olika preamps tills du hittar bäst kombination för DIN sångröst och ditt ljudideal.

Dela på andra sajter

Vad har du för grejor idag? Vad är din budget?

Har du inget alls idag behöver du:

Ljudkort

Preamp

mikrofon

Även någon slags hyfsad lyssning, lurar brukar ge mest för pengarna i början.

Skriv din budget så blir det enklare att komma med tips.

Vidare så kommer du uppnå bäst resultat genom att prova olika mikrofoner i olika preamps tills du hittar bäst kombination för DIN sångröst och ditt ljudideal.

Tjena! Dessa prlar har jag idag:

Line 6 Toneport KB37

ART Tube MP Studio V3

Röde Nt1-A

Den budget jag har ligger på ungefär 5000:-

Dela på andra sajter

Någon form av saturation-plugg!

Vad är en saturationplugg?

de jag kör på sången idag är enbart wavearts "trackplug". den kompressorn e grm till sång tycker jag. men de skulle va gött med nån mer plugg att ha som alternativ... o kanske inte bara en kompressor.

har du nåt tips?

Dela på andra sajter

Allt torrt sångljud börjar med torr akustik med (oftast) en neutral frekvensrespons. Med neutral menar jag att hela sångregistret återges ungefär lika starkt i rummet och att det har en kort efterklang.

Det är lätt att dämpa diskant genom att hänga upp lite filtar och tyger, kanske ställa en madrass på högkant. Men om du har en puckel i basen med relativt lång efterklang blir det svårt att få sången att sitta i mix och kännas fyllig på samma gång. Med lite kompression på sång kommer efterklangen i det lägre registret fram tydligare också vilket gör at tman ofta skär lite ytterligare i botten och sången känns än mindre fyllig i mix.

Dela på andra sajter

Vad är en saturationplugg?

de jag kör på sången idag är enbart wavearts "trackplug". den kompressorn e grm till sång tycker jag. men de skulle va gött med nån mer plugg att ha som alternativ... o kanske inte bara en kompressor.

har du nåt tips?

Jag använder URS Saturation på allt, speciellt på sång!! Är det bara torrt inspelat så blir det verkligen "in your face" med lite skön dist.. Wave Arts ska ha släppt en liknande plugg nyligen.. annars testa med någon overdrive eller liknande i din DAW.

Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

URS pluggar är skrämmande dyra och kräver dessutom ilok. Har demat Wave Arts saturationplugg och gillar den skarpt. Men om man ska skaffa den bör man vänta tills de har släppt version 1.1 eftersom den är ohyggligt oacceptabelt cpu-hungrig.

Redigerat av DieHard
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

+1 till akustikbehandling. Det tjänar du på i längden, både vad gäller kvaliten på inspelningar men också när du lyssnar i monitorer!

Dela på andra sajter

Jag har Röde NT2-A, värda att kolla upp, jag tycker de ger väldigt mycket för pengarna. Jag har nyss köpt en ganska dyr preamp, en Aphex 230 som de låter väldigt bra i, men de låter även fint i de enklare preamparna som sitter standard i min digitalporta, de ehar väl ungf samma klass som många vanliga ljudkort.

På Rödes hemsida kan man lyssna på ljudklipp, klicka på "NT2-A on vocals" så kommer en snutt om det funkar, jag fick inte igång det nyss.

http://www.rodemic.com/microphone.php?product=NT2-A

Det här har jag nyss gjort med en NT2-A genom Aphex 230 channelstrip till sången och munspelet. Gitarren spelade jag in med två NT1-A och en Line Audio CM3 genom portans egna preampar. Rummet har ingen speciell akustikbehandling alls, mer än lite bokhyllor och grejs runt väggarna, och att kåken jag bor i är av trä med spån i väggarna.

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8114

Som jag känner det så är det väldigt fint att ha en channelstrip till sångpålägg, så man kan ratta till det ljud man vill ha direkt vid inspelningen, och bara göra mindre justeringar efteråt. Andra tycker det är bättre att ha en renodlad preamp utan kompressor, exciter, eq osv. Men jag tycker jag det är lättare att sjunga bra om jag får det ljud i lurarna jag vill ha.

En sk mick-screen är ett enkelt sätt att ta bort lite av rumsklangen. Jag kommer nog att skicka efter denna enkla variant, det finns betydligt dyrare också:

http://www.thomann.de/se/the_tbone_micscreen.htm

Är ditt rums väggar av betong tror jag det blir svårare än i min träkåk.

Snyggt!

En fråga, mellan meningarna som du sjunger, har du klippt eller som sagt, "rensat" upp?

Hörde någon form av klippning/klick innan fraserna precis.

Testa att ändra volymen (fade in) precis innan frasen så slipper du nog det.

Du vet säker redan hur man gör men men..

Dela på andra sajter

URS pluggar är skrämmande dyra och kräver dessutom ilok. Har demat Wave Arts saturationplugg och gillar den skarpt. Men om man ska skaffa den bör man vänta tills de har släppt version 1.1 eftersom den är ohyggligt oacceptabelt cpu-hungrig.

Köpte URS Saturation från typ altomusic.com eller highproaudio och betalade samma som wave arts-pluggen kostar. Tycker URS har övertaget här med deras olika saturation-modeller och att den inte är det minsta CPU-hungrig.

Visst det är störigt med en usb-dongle men föredrar den framför den ännu störigare PCIe-dongeln vissa företag idiotiskt nog vill använda..

Redigerat av iGnu
Dela på andra sajter

Snyggt!

En fråga, mellan meningarna som du sjunger, har du klippt eller som sagt, "rensat" upp?

Hörde någon form av klippning/klick innan fraserna precis.

Testa att ändra volymen (fade in) precis innan frasen så slipper du nog det.

Du vet säker redan hur man gör men men..

Helt rätt, jag klippte ett par ggr när jag sjöng. Det är portans rec-knapp som smäller ganska rejält, vill gärna höras när jag använder chanelstrippens kompressor, irriterande! Och reverbet förlänger eländet. På nåt ställe har jag ställt gaten lite för hårt så essen i slutet på ordet "oss" klipps bort. Har lärt mig att fejda in med preampensg gainratt.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.