Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 673
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Jag tycker att de ska ta bort sidor som Thepiratebay isåfall. Tycker det är rätt cp bara. Hej vi får inte göra såhär, men här är lite lockbete. HAHA alla kommer att nappa sedan sätter vi ditt dom 😛

Postat
Det är skillnad mellan att bli upptäckt och att bli en hit.

Jag påstår att fildelningen gjorde att han upptäcktes, inte att låten blev en hit.

och jag påstår att fildelningen satte fart på riktigt när låten blev en hit

dessförinnan var den begränsad

Postat (redigerat)
Tura att jag bor i Norge 😛

ja

så mycket total rappakalja var längesen denna site samlade på två sidors inlägg som du rapat ur dig

vafan, hur gammal är du egentligen?

går du i nian eller?

du verkar ju inte ha kläm på hur nånting öht fungerar

du måste ju vara ett typexempel på hur skolsystemet totalfalerat

Redigerat av Demonproducenten
Postat
Men nu är du ju där igen?

Fildelning, dc-hubbar och soulseek och sådant som var hett för några år sedan - det var väl inte ens inblandat? Basshunter la upp en länk på sin hemsida.

Och även om fildelning var själva distributionsformen är det bara en bisak, eftersom spridningen beror på word of mouth.

På 1970-talet tog det tre år för Kiss att bli riktigt stora i Sverige. Precis som Basshunter ignorerades Kiss av all media (utom tidningen Poster) och spridningen skedde på lägsta möjliga nivå: Man gick hem till varandra och lyssnade på och kopierade skivorna. Det tog sjukt lång tid för ryktet att sprida sig - men det är den enda skillnaden mellan hajp då och hajp nu.

Jag gillar fildelning men retar mig när man försöker tillskriva tekniken fördelar som inte finns, och jag är helt på det klara med att den som har mest att vinna på fildelning är den som slipper betala för plattan. Att det skulle vara till någon större nytta för artisterna att få sina låtar gratiskopierade är rätt osannolikt, klart dom hellre vill att vi går till skivbutiken och köper tolv låtar på en plastbit för två hundra spänn.

Fildelning möjliggör en word of mouth som inte hade fungerat på 70-talet. Du skriver själv att man gick hem till varandra och kopierade skivorna. Fildelning är dagens motsvarighet, men det sker i större utsträckning.

Postat
ja

så mycket total rappakalja var längesen denna site samlade på två sidors inlägg som du rapat ur dig

vafan, hur gammal är du egentligen?

går du i nian eller?

du verkar ju inte ha kläm på hur nånting öht fungerar

du måste ju vara ett typexempel på hur skolsystemet totalfalerat

Ja tydligen. Jag har säkert inte lika bra koll på detta som du har, eller erfarenhet. Men jag bara brainstorma lite om vad jag tyckte lät logiskt.

Men har jag inte samma åsikt som du har antar jag att jag är cp då.

Postat
Fildelning möjliggör en word of mouth som inte hade fungerat på 70-talet.

Det fungerade på 70-talet också, det tog bara lite längre tid. Poängen var att fildelning i sig inte har något med Basshunters succé att göra.

Postat (redigerat)
Jag skrev att om jag tjänar pengar så tackar jag inte nej och tjänar jag inga pengar så är det bara att gilla läget. Det är ingen faktor som kommer förhindra mig från att syssla med musik. Tycker folk det är värt att betala för min musik så får de göra det, annars tänker jag inte tvinga dom.

Va bra att någon hade sagt ut det.

Stora etablerade artister använder alla möjligheter för att försäkra inkomster och deras vägar är mest icke-musik relaterad även.

Redigerat av synthjx
Postat
Det fungerade på 70-talet också, det tog bara lite längre tid. Poängen var att fildelning i sig inte har något med Basshunters succé att göra.

Nej, utan fildelningen hade jag knappast lyssnat på den musiken jag lyssnar på idag. Visst, det fungerar för populärmusik men knappast smala undergenrer.

Postat
Nej, utan fildelningen hade jag knappast lyssnat på den musiken jag lyssnar på idag. Visst, det fungerar för populärmusik men knappast smala undergenrer.

Eller hur. Som jag skrev tidigare i tråden, innan fildelningen fanns ingen smal musik. Min skivsamling är 100% Per Gessle. 😑

Postat
Eller hur. Som jag skrev tidigare i tråden, innan fildelningen fanns ingen smal musik. Min skivsamling är 100% Per Gessle. 😆

Ibland är det svårt att veta om du är ironisk eller håller med på riktigt. Jag kan naturligtvis inte tala för dig men min bekantskapskrets delar inte min musiksmak och jag hade aldrig kunnat gå hem till dem och lyssna på eller kopiera den musiken jag gillar.

Postat
Men har jag inte samma åsikt som du har antar jag att jag är cp då.
Cerebral pares, förkortat cp, är ett samlingsnamn för en rad störningar av muskelkontrollen, vilka uppstått på grund av en hjärnskada innan hjärnan är färdigutvecklad, det vill säga under fostertiden, under födseln eller under de första två levnadsåren. Cerebral pares betyder förlamning genom hjärnskada.
Postat
det fungerar för populärmusik men knappast smala undergenrer.

och den slutsatsen drar du för att du inte har kompisar som lyssnar på samma sak som du?

har det med smala undergenrer eller dig som specifik person att göra?

Postat
och den slutsatsen drar du för att du inte har kompisar som lyssnar på samma sak som du?

har det med smala undergenrer eller dig som specifik person att göra?

Med smala undergenrer att göra.

Postat
Ibland är det svårt att veta om du är ironisk eller håller med på riktigt.

Han är en avdankad gammal 60-talist... hallå!?

min bekantskapskrets delar inte min musiksmak och jag hade aldrig kunnat gå hem till dem och lyssna på eller kopiera den musiken jag gillar.

Tråkigt att höra. Verkligen. Vilken musik gillar du då?

Postat

Satan vad jag ångrar att jag gick med i denna piss-tråd, hela min inbox matas med denna tragiska debatt.

Folk som gör nåt vettigt som glädjer andra eller är en hjälp eller ett behov ska ha pengar för sin produkt/kunskap/tjänst (hora) eller vad fan som helst punkt slut.

Den som inte har råd att köpa en skiva har spenderat pengarna på sprit eller annat nyttigt...gnäll inte....bättre utbildning, (Bra utbildning men oscharmig jävla mupp, ingen tjänst med bra lön) bättre lön mera CD köp!

Dagens teknik gör att alla kan vara artister mer eller mindre...därför är ett skivsläpp inte nån "förlossning"...sänk priset förbannade skivmoguler! Jag skiter i om ni inte har följt rätt pristabell, CD´n är fullständigt oattraktiv och kan fyllas med videos och bra mycket annat "mull"...den är inte i närheten av ett Dubbel vinylalbumsläpp från vilken gammal eller ny artist som helst!

Jag är inte rasist men får ändå lite ont när man i denna debatt har så rostad svenska så allt får tydas efter bästa förmåga.

Branschen måste backa, förstå situationen...så vi kan vara hederliga... tillfället gör tjyven.

Lägg ner denna nu och leverera musikkunskap....hehe!

Vet att detta gör ont, kör på ni!

Tror ni Michael Jacksson var bög eller inte...nästa tråd som fan inte har nån ände! 😄

Postat
Folk som gör nåt vettigt som glädjer andra eller är en hjälp eller ett behov ska ha pengar för sin produkt/kunskap/tjänst (hora) eller vad fan som helst punkt slut.

Den som inte har råd att köpa en skiva har spenderat pengarna på sprit eller annat nyttigt...gnäll inte....

Yes, sir!

😄

Postat

Den som inte har råd att köpa en skiva har spenderat pengarna på sprit eller annat nyttigt...gnäll inte....bättre utbildning, (Bra utbildning men oscharmig jävla mupp, ingen tjänst med bra lön) bättre lön mera CD köp!

Dagens teknik gör att alla kan vara artister mer eller mindre...därför är ett skivsläpp inte nån "förlossning"...sänk priset förbannade skivmoguler! Jag skiter i om ni inte har följt rätt pristabell, CD´n är fullständigt oattraktiv och kan fyllas med videos och bra mycket annat "mull"...den är inte i närheten av ett Dubbel vinylalbumsläpp från vilken gammal eller ny artist som helst!

Talar inte det lite emot varandra. Idioter som inte har råd för de köpt sprit eller annat, sedan sänk priset?

Postat
Satan vad jag ångrar att jag gick med i denna piss-tråd, hela min inbox matas med denna tragiska debatt.

Går att stänga av.

Postat
Tråkigt att höra. Verkligen. Vilken musik gillar du då?

Dark ambient (Lustmord), Drum n bass (Kubrak), shoegaze (Hammock), "IDM" (Secede) osv.

Postat (redigerat)

Vilket är värst av två onda ting?

Den som lever i villfarelsen att illegala nedladdningar mot artisternas vilja är av godo och därför gör det, eller de som är medvetna om att det inte är till gagn och gör det ändå? Inget svårt val.

Redigerat av debatt
Postat
Vilket är värst av två onda ting?

Den som lever i villfarelsen att illegala nedladdningar mot artisternas vilja är av godo och därför gör det, eller de som är medvetna om att det inte är till gagn och gör det ändå? Inget svårt val.

Varför skulle den intellektuella kapaciteten hos den som laddar ner vara det minsta intressant?

Nej vänta svara inte på det, min dator går alltid ner i blåskärm när dina inlägg kommer upp.

Postat
Dark ambient (Lustmord), Drum n bass (Kubrak), shoegaze (Hammock), "IDM" (Secede) osv.

Cool! Lustmord känner jag till...

OK, då förstår jag bättre. Låt mig gissa... ingen i din "bekantskapskrets" fattar hur jävla läcker den här "atmosfäriska" musiken är, och du känner dig oerhört ensam om att gilla musiken — samtidigt som du "get off" lite grann på att vara just lite outsider när det gäller den här "musiksmaken"?

Hursomhelst — hur mycket har du (med direkt egna medel) bidragit ekonomiskt till de fyra artister/grupper som du räknade upp?

Postat
Varför skulle den intellektuella kapaciteten hos den som laddar ner vara det minsta intressant?

Nej vänta svara inte på det, min dator går alltid ner i blåskärm när dina inlägg kommer upp.

Det har snarare att göra med hjärta och inte hjärna.

Postat
VILKEN inbox?

😠

Får inte du mail kanske om det uppdateras i en tråd du är med i, visst!?

Postat
Talar inte det lite emot varandra. Idioter som inte har råd för de köpt sprit eller annat, sedan sänk priset?

Kan man tycka...menar ändå på att produkten är lite väl dyr...sedan om man spenderar så har man gjort ett val, men en skiva behöver inte dra iväg så man får tokångest när man köpt en platta som inte håller.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.