Soxic Postat 3 februari 2010 Postat 3 februari 2010 (redigerat) Edit. Redigerat 15 december 2014 av Soxic
cm0s Postat 3 februari 2010 Postat 3 februari 2010 där är jag faktiskt osäkerdet blev en hit efter radiospelning iaf Det är skillnad mellan att bli upptäckt och att bli en hit. Jag påstår att fildelningen gjorde att han upptäcktes, inte att låten blev en hit.
Demonproducenten Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 (redigerat) Kan du ge ett exempel då någon i Sverige blivit åtalad eller dömd för stöld eller rån vid fildelning?det handlade endast om definitionen av stöld - vilket du fick ur lagtexten eftersom du frågade efter det - inget annatDet är det naturliga urvalet som sker. Är jag inte bra nog, kan jag inte leva på musiken.med ditt "system" kan du inte göra det i vilket fall - spelar ingen roll hur bra du ärå chansen att du blir så bra under dom förutsättningarna raderas effektivt bort Det värsta är dock, och detta är jag övertygad om att alla inser - har man en gång börjat tjäna stora pengar på sin musik, särskilt om man gjort det sedan den tid då folk köpte fysiska skivor och artisten kunde leva på en enda hitsingel hela livet, så är nog risken stor att man blir girig och helt glömmer bort varför man en gång började med musik. Därför kan man dra slutsatsen att business och pengar i slutänden sabbar mycket av glädjen. vill inte agera väckarklocka ännu en gång - men folk köper fortfarande skivor och på sig själv känner man tydligen andra jag känner å har träffat massor av människor som arbetar med musik i nån form å kan inte påstå att jag kan beskriva nån av dom som girig - hur många känner du? däremot kan jag i dom flesta fall beskriva dom som drivna ambitiösa passionerade människor som aldrig hade kunnat nå fram till den nivå dom är på idag om dom samtidigt hade vart tvungna att pressa metallbitar 9h om dan din syn att människor som jobbar med kultur är nån form av lata individer som bara sitter på sina arslen om dagarna är mycket märklig men verklighetsbeskrivningar bortom sin egen horisont brukar bli märklig... Redigerat 4 februari 2010 av Demonproducenten
nattvaktaren Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 Jag påstår att fildelningen gjorde att han upptäcktes, inte att låten blev en hit. Men nu är du ju där igen? Fildelning, dc-hubbar och soulseek och sådant som var hett för några år sedan - det var väl inte ens inblandat? Basshunter la upp en länk på sin hemsida. Och även om fildelning var själva distributionsformen är det bara en bisak, eftersom spridningen beror på word of mouth. På 1970-talet tog det tre år för Kiss att bli riktigt stora i Sverige. Precis som Basshunter ignorerades Kiss av all media (utom tidningen Poster) och spridningen skedde på lägsta möjliga nivå: Man gick hem till varandra och lyssnade på och kopierade skivorna. Det tog sjukt lång tid för ryktet att sprida sig - men det är den enda skillnaden mellan hajp då och hajp nu. Jag gillar fildelning men retar mig när man försöker tillskriva tekniken fördelar som inte finns, och jag är helt på det klara med att den som har mest att vinna på fildelning är den som slipper betala för plattan. Att det skulle vara till någon större nytta för artisterna att få sina låtar gratiskopierade är rätt osannolikt, klart dom hellre vill att vi går till skivbutiken och köper tolv låtar på en plastbit för två hundra spänn.
debatt Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 Att det skulle vara till någon större nytta för artisterna att få sina låtar gratiskopierade är rätt osannolikt, klart dom hellre vill att vi går till skivbutiken och köper tolv låtar på en plastbit för två hundra spänn. Det är allt vi behöver veta.
Gäst Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 (redigerat) Har inte läst tidigare inlägg men enkelt. Idag drar väl de flesta artisterna in sina miljoner på konserter. Folk kommer inte sluta gå på konserter, så det är ingen fara. Alltså kommer de få patetiskt mycket pengar ändå. (För mycket) Varför ska bruce ha 20 miljoner för två spelningar i Sverige. Räcker inte 2 kanske? Vilket även det är mycket. Så kan man lägga ner alla sidor som ThePirateBay osv. Och sänka priset på skivar med 50-75%. Så de kostar mellan 50-80kr. Vilket är mera normalt, de får pengar, och folk har råd att köpa skivor till sin samling. Fler kommer köpa eftersom det inte finns sidor att ladda från (kommer alltid finnas, men mycket mindre omfattning), alltså fler sålda skivor/sänkt pris = jämt ut. Och varför gör man en lag men alla sidor för hemladdning finns kvar? :S. Bra Sverige! Tura att jag bor i Norge 😄 Redigerat 4 februari 2010 av Gäst
Valle Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 Alltså kommer de få patetiskt mycket pengar ändå. (För mycket) Varför ska bruce ha 20 miljoner för två spelningar i Sverige. Räcker inte 2 kanske? Vilket även det är mycket. Sådan baloney har jag skitsvårt för... Varför är det ett problem för dig (och andra?) vilket gagebelopp "bruce" debiterar arrangörerna? Tror du att dessa 20 miljoner går till "bruce" enbart? Mind your own fucking business, liksom.
Gäst Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 Sådan baloney har jag skitsvårt för... Varför är det ett problem för dig (och andra?) vilket gagebelopp "bruce" debiterar arrangörerna? Tror du att dessa 20 miljoner går till "bruce" enbart? Mind your own fucking business, liksom. Nej det är inget problem för just mig. Det jag menade var att, det får ju pengar ändå. Även om det säljer skivor eller inte, och idag säljer de inte som förr så det kan ju inte vara att problem?
ONSatan Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 Även om det säljer skivor eller inte, och idag säljer de inte som förr så det kan ju inte vara att problem? Jo, för det räcker inte att tjäna mycket pengar, de måste tjäna svinmycket pengar. Annars får de inte insperation till att skriva musik om "vanligt folk"... ??
Gäst Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 (redigerat) Jo, för det räcker inte att tjäna mycket pengar, de måste tjäna svinmycket pengar. Annars får de inte insperation till att skriva musik om "vanligt folk"... ?? Exakt. Varför denna överdrift?. Om han dör med 190miljoner eller 57miljoner kan ju inte ha något betydelse. Inte för den personen i alla fall, men för andra kan det ha stor påverkan. Redigerat 4 februari 2010 av Gäst
nattvaktaren Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 Det är allt vi behöver veta. Jag är inte förvånad över att din näsa inte räckte längre.
nattvaktaren Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 Jo, för det räcker inte att tjäna mycket pengar, de måste tjäna svinmycket pengar. Annars får de inte insperation till att skriva musik om "vanligt folk"... ?? Äh sluta snacka skit. Om folk vill betala 500 spänn för att se Bruce ska Bruce ta 500 spänn per biljett. Vad är alternativet? Till alla Bruce-fans efter Bruce-behov, av alla Bruce-fans efter förmåga? Eller du tänker att biljettpriset är lagom men att svenska promotorn ska ha mer? Eller att Anders Borg ska ha mer?
ONSatan Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 Äh sluta snacka skit. Om folk vill betala 500 spänn för att se Bruce ska Bruce ta 500 spänn per biljett. Vad är alternativet? Till alla Bruce-fans efter Bruce-behov, av alla Bruce-fans efter förmåga?Eller du tänker att biljettpriset är lagom men att svenska promotorn ska ha mer? Eller att Anders Borg ska ha mer? Vad man kunde önska är att många rockhjältar över lag var lite mindre gnidna och mer levde upp till det som de förmedlar i sina texter. Blir lite löjligt annars. Erik Zsiga (Timbro) har en hel del poänger i "Popvänster".
Overkill Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 Har inte läst tidigare inlägg men enkelt. Idag drar väl de flesta artisterna in sina miljoner på konserter. Folk kommer inte sluta gå på konserter, så det är ingen fara. Alltså kommer de få patetiskt mycket pengar ändå. (För mycket) Varför ska bruce ha 20 miljoner för två spelningar i Sverige. Räcker inte 2 kanske? Vilket även det är mycket. Men om man säljer slut på biljetterna till det pris han nu har så är det ju uppenbarligen ett bra pris? Alternativt skulle han kunna höja priset så att precis så många som vill gå till det priset får biljett, men då försvinner ju en del av PR-delen.
Gäst Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 Men om man säljer slut på biljetterna till det pris han nu har så är det ju uppenbarligen ett bra pris? Alternativt skulle han kunna höja priset så att precis så många som vill gå till det priset får biljett, men då försvinner ju en del av PR-delen. Jag menar att inte att de ska höja. Utan finna en bättra balans på skivmarknaden.
Overkill Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 Jag menar att inte att de ska höja. Utan finna en bättra balans på skivmarknaden. Men du pratade ju precis om konserter och att han inte borde dra in så mycket på två spelningar utan att säga varför eller hur han inte skulle tjäna så mycket.
debatt Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 Där utbud och efterfrågan möts kan vi säga är det optimala. Som OK skrev ungefär.
Gäst Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 Men du pratade ju precis om konserter och att han inte borde dra in så mycket på två spelningar utan att säga varför eller hur han inte skulle tjäna så mycket. Ja men tråden är ju som fildelning. Alltså de drar in pengar. Sänk då priset på skivor det har ju ingen betydelse för dem, men får oss har det de. Och de andra aktörerna där emellan får man väl finna en bättre balans mellan hur många minjoner artisten ska ha och resten av mellanhanden.
Overkill Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 Ja men tråden är ju som fildelning. Alltså de drar in pengar. Sänk då priset på skivor det har ju ingen betydelse för dem, men får oss har det de. Och de andra aktörerna där emellan får man väl finna en bättre balans mellan hur många minjoner artisten ska ha och resten av mellanhanden. Först och främst så måste det väl göras klart att du bygger ett ytterst tveksamt resonemang på en extrem aktör i området. Det finns väldigt få som drar in 20 miljoner på två spelningar (förutsatt att dina siffror är sanna och inte tagna i luften). Utöver det så utgår du från att alla artister vill turnera och har möjligheten att göra det. Jag är inte emot en prissänkning av skivor rent principiellt, men ditt resonemang håller inte någonstans.
Hermholtz Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 Fildelnings frågan är svår och kräver mycket kunnande för hur musikbranchen fungerar. Skivindustrin och musikbranchen är så mycket svårare än vad många tror, de flesta tror att skivbolagen är onda och att de bara suger ur allt från artisterna. ~~
Gäst Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 Först och främst så måste det väl göras klart att du bygger ett ytterst tveksamt resonemang på en extrem aktör i området. Det finns väldigt få som drar in 20 miljoner på två spelningar (förutsatt att dina siffror är sanna och inte tagna i luften). Utöver det så utgår du från att alla artister vill turnera och har möjligheten att göra det. Jag är inte emot en prissänkning av skivor rent principiellt, men ditt resonemang håller inte någonstans. Nej jag förstår vad du menar. Men just principen, sedan att det är möjligt fattar vem som helst. Fast hur exakt det är en annan fråga. Men just principen. Siffrorna mins jag att jag läste efter hans två konserter han hade i somras, om de nu är sanna eller falska kan jag inte svara på, det är ju ändå Aftonbladet..... Ja alla kanske inte vill tunera hela livet men, till att börja med ta bort alla mellanpersoner som finns överallt! Massa kedjor. Gör det enkelt. Spela in, ge han pengar, släpp skivan genom ett eget bolag vilket då inte kostar mycket alls. Men istället ska vi ha en som finner bandet, den ska ha pengar, som sedan tar bandet till skivbolaget, de pungar ut massa pengar och allt låter bra men de slukar lika mycket sedan, sedan ska de ha någon producent som ska ha massa pengar och studiotekniker, och butikerna som säljer .. .. .. .. .. .. ja ni fattar. Ett band, spelar in, betalar studiokostnaderna (eller om en bolag gör det år dem), skivan klar, ut i butik. Då blir det butiken, skivbolaget, bandet. Och varför skulle en cd kosta 150kr då?
Gäst Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 Fildelnings frågan är svår och kräver mycket kunnande för hur musikbranchen fungerar.Skivindustrin och musikbranchen är så mycket svårare än vad många tror, de flesta tror att skivbolagen är onda och att de bara suger ur allt från artisterna. ~~ Ja jag antar det.
Overkill Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 (redigerat) Ja alla kanske inte vill tunera hela livet men, till att börja med ta bort alla mellanpersoner som finns överallt! Massa kedjor. Gör det enkelt. Spela in, ge han pengar, släpp skivan genom ett eget bolag vilket då inte kostar mycket alls. Men istället ska vi ha en som finner bandet, den ska ha pengar, som sedan tar bandet till skivbolaget, de pungar ut massa pengar och allt låter bra men de slukar lika mycket sedan, sedan ska de ha någon producent som ska ha massa pengar och studiotekniker, och butikerna som säljer .. .. .. .. .. .. ja ni fattar. Problemet är ju att en skivaffär vinner ingenting på att ta in massa okända bands skivor. Skivbolagen, med A&Rs, direktörer, etc, finns ju för att effektivisera hela ledet – istället för att en person ska vara låtskrivare, inspelningstekniker, producent, ansvarig för CD-pressning och marknadsföring samt den som sköter kontakten med affärer så delar man upp det. Om alla skötte allt själva skulle det bli som demodelen på forumet där jag vet att laxlaxlax och Rabieshund gör bra låtar så då lyssnar jag på dom, men annars har jag ingen större koll och det är mig skitsamma vad som händer där. Det blir ointressant för man vet inte vad som är bra och vad som är dåligt. Klart det finns onödiga kostnader inom skivbolagen och delar där man skulle kunna vara effektivare och spara mer så har jag svårt att köpa den vanliga uppfattningen om att skivbolagen är onda. I en marknad, som den med skivor, brukar producenter och konsumenter till slut hitta jämviktspriset. Och köper man en ny skiva för 150 kronor har man i många fall betalat för mycket. www.cdwow.se brukar sälja nya skivor för 99. Redigerat 4 februari 2010 av Overkill
debatt Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 Nej jag förstår vad du menar. Men just principen, sedan att det är möjligt fattar vem som helst. Fast hur exakt det är en annan fråga. Men just principen. Siffrorna mins jag att jag läste efter hans två konserter han hade i somras, om de nu är sanna eller falska kan jag inte svara på, det är ju ändå Aftonbladet..... Ja alla kanske inte vill tunera hela livet men, till att börja med ta bort alla mellanpersoner som finns överallt! Massa kedjor. Gör det enkelt. Spela in, ge han pengar, släpp skivan genom ett eget bolag vilket då inte kostar mycket alls. Men istället ska vi ha en som finner bandet, den ska ha pengar, som sedan tar bandet till skivbolaget, de pungar ut massa pengar och allt låter bra men de slukar lika mycket sedan, sedan ska de ha någon producent som ska ha massa pengar och studiotekniker, och butikerna som säljer .. .. .. .. .. .. ja ni fattar. Ett band, spelar in, betalar studiokostnaderna (eller om en bolag gör det år dem), skivan klar, ut i butik. Då blir det butiken, skivbolaget, bandet. Och varför skulle en cd kosta 150kr då? Den kan gott kosta 2000.
Gäst Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 Problemet är ju att en skivaffär vinner ingenting på att ta in massa okända bands skivor. Skivbolagen, med A&Rs, direktörer, etc, finns ju för att effektivisera hela ledet – istället för att en person ska vara låtskrivare, inspelningstekniker, producent, ansvarig för CD-pressning och marknadsföring samt den som sköter kontakten med affärer så delar man upp det. Om alla skötte allt själva skulle det bli som demodelen på forumet där jag vet att laxlaxlax och Rabieshund gör bra låtar så då lyssnar jag på dom, men annars har jag ingen större koll och det är mig skitsamma vad som händer där. Det blir ointressant för man vet inte vad som är bra och vad som är dåligt. Klart det finns onödiga kostnader inom skivbolagen och delar där man skulle kunna vara effektivare och spara mer så har jag svårt att köpa den vanliga uppfattningen om att skivbolagen är onda. Ja detta är svårt. För onda är de ju heller inte. Men åter till det jag skrev förut då. Varför har vi en lag om fildelning, men alla sidor finns kvar? Om de togs bort, mindre möjligheter för hemladdning. Sänker vi då priserna på skivorna, kommer det att säljas fler, bli mintre vinst på cd men fler sålda alltså jämt ut. Teoretiskt. 50-80kr för en cd är ett normat pris, inte 150. Går jag förbi en affär, o fan ny U2 cd 49kr. Lätt att man köper då, och det går inte att ladda hem. Men när det går att ladda hem och de kostar nästan 200kr blir det väldigt konstigt.
Gäst Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 I en marknad, som den med skivor, brukar producenter och konsumenter till slut hitta jämviktspriset. Och köper man en ny skiva för 150 kronor har man i många fall betalat för mycket. www.cdwow.se brukar sälja nya skivor för 99. Ja redan där är mycket av kostnaderna borta, för köper du samma på Åhlens blir det 9320kr. Så bör vi göra mera. Som en start i alla fall.
Overkill Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 Varför har vi en lag om fildelning, men alla sidor finns kvar? Om de togs bort, mindre möjligheter för hemladdning. För att vi i Sverige har vad som kallas rättssäkerhet. Vad du verkar förespråka är censur i stil med Kinas blockering av youtube. Nej tack, säger jag då. Och återigen tar du exempel på skivor som kostar 200 kronor. Den som köper en skiva för 200 kronor blir i 9 av 10 fall lurad.
debatt Postat 4 februari 2010 Postat 4 februari 2010 Sedan finns det ju samlare också. Jag vet såna som betalar uppemot 10000 kr för en LP.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.