Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 673
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Anledningen till detta är ju att live framträdanden inte ger IFPI cash, och IFPI är de som drar in pengarna åt skivbolagen.

STIM därimot får dra in cash på live framträdanden vilket gynnar låtskrivarna / textförfattarna. Och det gynnar oftast hela band.

Så den tekniska utvecklingen gynnar banden som delar på STIM pengarna.

Postat (redigerat)
ja

dina skrivfel känns konstruerade

vilket språk försöker du bryta på?

Jaså? 😆🤪 TACK för komplemang i alla fall. You have a sense of humor. 😛

Redigerat av synthjx
Postat
För det första tror jag inte att band hajpas och slår igenom på det viset, men om så ändå vore fallet och det fanns en tillräckligt stor fanbase för att det skulle börja pratas internationella bokningar - då måste ju detta vara det tyngsta av argument för fri fildelning?

Kanske var det därför jag skrev "fantastiskt nog..."

På vilket sätt menar du att en tillräckligt stor fanbase och prat om internationella bokningar skulle vara det tyngsta argumentet för fri fildelning?

/Ulf

Postat
På vilket sätt menar du att en tillräckligt stor fanbase och prat om internationella bokningar skulle vara det tyngsta argumentet för fri fildelning?

Om fans och bokningar vunnits via fildelning.

Så tolkade jag ditt inlägg och det är en mycket vanlig vinkel i debatten, att fildelning på något sätt av sig själv sprider musik till nya lyssnare och sätter igång karriärer.

Postat

Så tolkade jag ditt inlägg och det är en mycket vanlig vinkel i debatten, att fildelning på något sätt av sig själv sprider musik till nya lyssnare och sätter igång karriärer.

Tänk Basshunter - Boten Anna.

Postat
Boten Anna blev knappast en succé tack vare fildelning. Karriärer byggs liksom inte på en distributionsform.

Jag tror framgången delvis kan attribueras till fildelning.

Postat (redigerat)
Boten Anna blev knappast en succé tack vare fildelning. Karriärer byggs liksom inte på en distributionsform.

helt rätt

och det är här många tänker helt fel

det är när bollen redan är i rullning som distributionskanalen används

vem fan tankar ner nåt okänt?

vem söker efter nåt man inte hört talas om?

Redigerat av Demonproducenten
Postat
Och Abba var en populär musikgrupp tack vare Grammofonleverantörernas förening.

Med fildelning menar jag inte torrent-teknik eller direct connect, utan att låten skickades runt.

Postat
Med fildelning menar jag inte torrent-teknik eller direct connect, utan att låten skickades runt.

du menar alltså egentligen uppmärksamhet via mun mot mun metoden

hade det stannat där hade inte så mycket hänt

men nu var det ju nån som fick för sig att spela den i radion varje dag...

och då kom fildelningen in på banan på riktigt

Postat
du menar alltså egentligen uppmärksamhet via mun mot mun metoden

hade det stannat där hade inte så mycket hänt

men nu var det ju nån som fick för sig att spela den i radion varje dag...

och då kom fildelningen in på banan på riktigt

Mun mot mun-metoden används vid räddningsarbete, jag antar att du syftar på mun TILL mun eller word of mouth.

Tror du att Altberg hade upptäckts om Boten Anna inte fått sådan framgång på internet? Om han inte hade lagt ut sin musik för nedladdning över huvud taget?

Postat

Vilket innebär att det nu som då handlar om helt andra saker än fildelning när en artist slår igenom. Marknadsföring är det vanliga, gräsrotshajp lite mera sällsynt- men ingen letar igenom någon annans share på måfå, hittar en bra låt och repeat x en miljon = Basshunter. Eller hur?

Basshunter är en typisk snackis, och sådana har alltid funnits. Att det går fortare att skicka en fil över msn än att springa hem med skivan och spela den för en polare snabbar upp spridningen - det är enda skillnaden.

Postat
men ingen letar igenom någon annans share på måfå, hittar en bra låt och repeat x en miljon = Basshunter. Eller hur?

Nej, det håller jag med om, men fildelning utgör idag en del av word of mouth-spridningen.

Postat

Aha, det är precis den vinklingen, tillsammans med argumentet att musiker framledes får foga sig i att tillskansa sig ekonomi genom liveframträdanden, jag inte tycker håller.

Om mitt framtidsscenario på något vis tolkades som om att fri fildelning i den bemärkelsen är av godo, vill jag påpeka att detta inte alls var syftet. Vad jag ville belysa var att det inte är så enkelt som många tror att, i nu den mån en hype kan spridas via fildelning, ge sig ut på vägarna och rida på en sådan våg.

Det är betydligt större krafter som skall till för att sätta fart på en karriär, och det är väl det jag menar med att grabbarna i Band X får fortsätta skura toaletter och pyssla med musik som hobby, trots fildelningens påstådda fördelar beträffande marknadsföring.

Jag vill poängtera att jag inte tar ställning i frågan om den fria fildelningens existensberättigande, eftersom jag inte har koll på dess utbredning, det är vissa argument både för och emot, som florerar debatten som intresserar mig.

/Ulf

Postat
Hur tänker du nu?

Att skivbolagens "STIM" är IFPI och att IFPI jobbar med att sammla in pengar åt skivbolagen ? 😮 Eller hur menar du

Postat
Alltid kul med egna definitioner. 😄 Tror du jag hittar det i den svenska lagstiftningen?

Du tror inte att du hittar något om rättigheter i den svenska lagstiftningen?

Postat
Mun mot mun-metoden används vid räddningsarbete, jag antar att du syftar på mun TILL mun eller word of mouth.

Tror du att Altberg hade upptäckts om Boten Anna inte fått sådan framgång på internet? Om han inte hade lagt ut sin musik för nedladdning över huvud taget?

vilken tur att du förstår exakt vad jag menar trots det jag skriver...

som sagt - det var radiospelningar som gav upptäckt

internetspridningen dessförinnan var ganska begränsad ändå

Postat
vilken tur att du förstår exakt vad jag menar trots det jag skriver...

som sagt - det var radiospelningar som gav upptäckt

internetspridningen dessförinnan var ganska begränsad ändå

Okej, så han blev signad till Warner efter att låten blev en hit på radio?

Postat
Okej, så han blev signad till Warner efter att låten blev en hit på radio?

där är jag faktiskt osäker

det blev en hit efter radiospelning iaf

Postat
Jag sysslar med musik nu när jag är fattig som en linslus och jag kommer att syssla med musik om jag får ett skivkontrakt, so? Enda skillnaden är att jag får lira mer förmodligen om jag kan tjäna pengar på det. Men det är inte upp till mig, utan mina lyssnare.

fast varför skulle du tjäna några pengar på det?

varför ska dina lyssnare ge dig pengar för att du spelar?

nä du lille hobbypunkarvän

det är din slutsats att den som älskar det man gör ska/kan nöja sig med att göra det gratis å att den som vill ha betalt (minst för vad det hela kostar) skulle älska det mindre (undantaget du själv förstås som inte bryr sig men bryr sig så pass om ekonomi att man inte köper kultur man själv brukar)

så vem - när han talar om att vara "fattig som en linslus" (den är bra! 😄 ) - sitter på en skithög pretentiös gunghäst?

din ambition med musik är lägre än den vars önskan är att kunna göra det på heltid - det säger inget om någon av er resp kärlek till musik

den dagen dina fans kräver att du ska ge mer tid åt din musik än vad du mäktar med parallellt med ett dagjobb - vad ska du leva av då?

ska du förklara för dom att din kärlek till musiken var mindre än du trodde?

Besviken och besviken, jag skiter i vilket.

konstigt med tanke på hur mycket galla du tycks ha över att spy ut om detta

jag tror jag ska börja lobba för din musik redan ikväll 😳

Postat
Alltid kul med egna definitioner. 😳 Tror du jag hittar det i den svenska lagstiftningen?

har du kollat?

8 kap. Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott

1 § Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna

sig det...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.