drloop (oregistrerad) Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 (redigerat) Som artist borde man väl säga; Äntligen! För nu är man vinnare för en gång skull. Redigerat 18 december 2009 av drloop
Rabieshund Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Nej, det är ju såklart inte så att folk inte struntar i att gå på spelningar bara för att de behöver pröjsa för en skiva, men via fildelning sprids musiken på ett helt annat sätt än innan, och detta gynnar artisterna i längden. Eftersom att många, många fler lyssnar på deras musik, b.la. de som inte alls kanske skulle sprungit iväg och köpt skivan, blir liveframträdanden mer populära, och artisterna kan ju då höja priset. 😄 Och vad har du för bevis för det? Antar att du syftade på det OrangeJuiceBlues sa om att fildelning sprider musiken bättre. Om inte, ignore following: Man får väl tänka lite själv.. Slipper man betala för att ladda ner ett album till datorn så är det ju klart att man skaffar fler skivor än om man hade köpt dem. Bara att tanka ner nåt. Man kan ju till och med bara chansa om man tycker att bandnamnet är coolt eller nåt. Om det enda sättet att hitta ny musik var att nån annan spelade det för en på deras CD-spelare eller att man hörde det på radio så lär man väl inte upptäcka mycket nytt, utöver 50 cent och Lady Gaga. Sen kostar en skiva typ 160 spänn och det har ju kanske inte ungdomar råd med. Man måste väl inte vara Stephen Hawking för att inse att fildelning sprider musik jävligt bra och om fler upptäcker musik så kommer fler börja gilla det och fler gå på konserterna. Nu har ju Spotify ersatt i princip all nedladdning av musik för min del och det gör ju att det blir ÄNNU lättare att hitta ny musik eftersom man bara kan klicka runt. Men annars är det ju ungefär samma sak. Man hittar nåt som verkar coolt, laddar ner skivan från Pirate Bay. Man hittar nåt som verkar coolt, lyssnar på skivan online.
nattvaktaren Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Om det enda sättet att hitta ny musik var att nån annan spelade det för en på deras CD-spelare eller att man hörde det på radio så lär man väl inte upptäcka mycket nytt, utöver 50 cent och Lady Gaga. Sen kostar en skiva typ 160 spänn och det har ju kanske inte ungdomar råd med. Man måste väl inte vara Stephen Hawking för att inse att fildelning sprider musik jävligt bra och om fler upptäcker musik så kommer fler börja gilla det och fler gå på konserterna. Jajemensan, precis så är det! Innan internet fanns hade ingen råd med nya skivor och det enda man köpte var sånt som dom spelade på radion! Min skivsamling består av Mia-Marianne och Per-Filip (lokalradiogiganter), Bröderna Djup (hit after hit) samt två eller tre Gyllene Tider-singlar.
Carle Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Det jag menade med mina emot och emot (se tidigare inlägg) är att jag är inte för den allmänna uppfattningen om att artisten inte borde äga sin musik utan att konst skall vara allas egendom. men jag är inte heller för fra, ipred och så vidare. Jag tror inte det är rätt sätt att stoppa olaglig fildelning för det är ett verktyg som i fel händer kan användas till mycket konstigt (se kinas regering). Jag vill till exempel inte att dessa möjligheter hamnar i nävarna på SD. Därför är "för" fildelning, för att ta avstånd till signalspaning. Tycker att spotify och skivköp i kombination är det bästa alternativet.
Rabieshund Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Jajemensan, precis så är det!Innan internet fanns hade ingen råd med nya skivor och det enda man köpte var sånt som dom spelade på radion! Min skivsamling består av Mia-Marianne och Per-Filip (lokalradiogiganter), Bröderna Djup (hit after hit) samt två eller tre Gyllene Tider-singlar. Haha nä men du fattar väl vad jag menar iaf. 😛 Nu finns det ju så sjukt mycket musik och utan fildelning hade jag nog inte hört mycket av det jag lyssnar på nu. Den mesta musiken har jag hittat på egen hand och inte blivit tipsad om. Kan dock tänka mig att när musikträsket inte var lika stort så var det lättare att hitta de bra banden, eller? Jag levde bara under ett år på 80-talet så jag vet inte riktigt hur ni fick nys om ny musik då.. 😛
Pico Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 (redigerat) Citerar sångaren i Deportees: >>Det pågår faktiskt en debatt, på regeringsnivå, om hurvida en yrkesgrupp ska få betalt för sitt arbete. Då kan jag gå till en rörmokare och säga 'du fixar det här va? Det är ju kul för dig också'<< Själv är jag kluven: är emot nedladdning men också emot signalspaning. Var säger han så? Bara nyfiken.. 😄 Redigerat 18 december 2009 av Pico
MattiasA Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Haha nä men du fattar väl vad jag menar iaf. 😄 Nu finns det ju så sjukt mycket musik och utan fildelning hade jag nog inte hört mycket av det jag lyssnar på nu. Den mesta musiken har jag hittat på egen hand och inte blivit tipsad om. Kan dock tänka mig att när musikträsket inte var lika stort så var det lättare att hitta de bra banden, eller? Jag levde bara under ett år på 80-talet så jag vet inte riktigt hur ni fick nys om ny musik då.. 😄 Oftast skickade vi skivtips med flaskpost. Men om det var en riktigt bra låt så fick man gå ner till stranden o tända fyren. Det var tuffa tider.
Claes Holmerup Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Haha nä men du fattar väl vad jag menar iaf. 🙂 Nu finns det ju så sjukt mycket musik och utan fildelning hade jag nog inte hört mycket av det jag lyssnar på nu. Den mesta musiken har jag hittat på egen hand och inte blivit tipsad om. Kan dock tänka mig att när musikträsket inte var lika stort så var det lättare att hitta de bra banden, eller? Jag levde bara under ett år på 80-talet så jag vet inte riktigt hur ni fick nys om ny musik då.. 😄 Tips från vänner och bekanta, IRL eller i Newsgroups (föregångaren till dagens Internetforum). Provlyssning i skivaffärerna (som det då fortfarande fanns många av...), radio etc. Som sagt så fungerade faktiskt världen bra före fildelningens tidevarv också... 😄😛 Jag köpte mycket fler skivor då eftersom de som sagt kändes mer prisvärda än jag tycker att de är i dag - men å andra sidan fanns ju inte DVD på den tiden, så det kan vara en del av förklaringen till att jag inte tycker att vanliga CD är prisvärda numera - men nu finns det ännu fler one-hit-wonders och jag tycker att det är större andel skräp nu på albumen, än vad det var då, trots att det fanns mycket skräp på "den gamla goda tiden" också. Nu finns det kanske en eller två låtar som är ok på ett album (så för att få en prisvärd skiva, så måste man vänta på ett samlingsalbum och hoppas att rätt låtar kommer med på det...), medan det tidigare var åtminstone hälften av låtarna på albumen som var ok... Jag kan visserligen ha blivit mer kräsen på senare år så att det är därför jag har fått den uppfattningen, så det är kanske egentligen mindre skillnad än vad jag tycker mig komma ihåg... 😄😛
Rabieshund Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Oftast skickade vi skivtips med flaskpost. Men om det var en riktigt bra låt så fick man gå ner till stranden o tända fyren. Det var tuffa tider. Jobbigt.. Hade ni inte telefoner på den tiden? Eller det kanske kom på 90-talet? 😄
Rabieshund Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Tips från vänner och bekanta, IRL eller i Newsgroups (föregångaren till dagens Internetforum). Provlyssning i skivaffärerna (som det då fortfarande fanns många av...), radio etc. Som sagt så fungerade faktiskt världen bra före fildelningens tidevarv också... 😄😄 Sant, provlyssning tänkte jag inte på. Sånt finns ju typ inte längre. Den provlyssning jag varit med om har varit typ tre skivor på Åhléns där de spelar Markoolio, Petter och nån Christer Sjögren-julplatta. Men jämför man det med fildelningens möjligheter är det väl ändå rätt stor skillnad. Man kan hitta en ny artist med några klick och gillar man det så tankar man det. Finns väl antagligen enormt mycket mer musik nu och skivbutikerna har ju knappast allt. Som jag sa förut så skulle jag kanske inte lyssna på mycket av det jag gör nu utan fildelning. Vissa band har jag hittat helt random på internet och vissa har jag fått skickade till mig över msn eller liknande. Så jag tror lätt att det OrangeJuiceBlues skrev stämmer.
Carle Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Pico: Han säger det i en intervju i senaste numret av Sonic.
laxlaxlax Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Citerar sångaren i Deportees: >>Det pågår faktiskt en debatt, på regeringsnivå, om hurvida en yrkesgrupp ska få betalt för sitt arbete. Då kan jag gå till en rörmokare och säga 'du fixar det här va? Det är ju kul för dig också'<< Detta ständiga dåliga exempel.. Låt dom som nu vill tjäna pengar på musik trilla bort, ifall det är vad som händer. Låt det bli en folksport istället på samma sätt som korpfotboll eller stavpromenader.. jag oroar mig inte ett dugg för kvalitén eller ser det som en rättighet att få betalt för att utöva sin sinnlighet, som egentligen handlar mer om självförverkligande än samhällsnytta.
MattiasA Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Jobbigt.. Hade ni inte telefoner på den tiden? Eller det kanske kom på 90-talet? 😮 Blandband var nog det man använde mest då. Detta var ju dåtidens piratkopiering. Ingen tyckte det var fel dock.
DieHard (oregistrerad) Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Jobbigt.. Hade ni inte telefoner på den tiden? Eller det kanske kom på 90-talet? 😮 Telefon? Nej fan det var allt för dyrt. Vi använde oss av djungeltrummor som man gör i Fantomen eller joddlade.
DieHard (oregistrerad) Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Detta ständiga dåliga exempel.. Låt dom som nu vill tjäna pengar på musik trilla bort, ifall det är vad som händer. Låt det bli en folksport istället på samma sätt som korpfotboll eller stavpromenader.. jag oroar mig inte ett dugg för kvalitén eller ser det som en rättighet att få betalt för att utöva sin sinnlighet, som egentligen handlar mer om självförverkligande än samhällsnytta. Och ladda ned är samhällsnyttigt då eller?
DieHard (oregistrerad) Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 (redigerat) Jajemensan, precis så är det!Innan internet fanns hade ingen råd med nya skivor och det enda man köpte var sånt som dom spelade på radion! Min skivsamling består av Mia-Marianne och Per-Filip (lokalradiogiganter), Bröderna Djup (hit after hit) samt två eller tre Gyllene Tider-singlar. Ja tänk vad Nygammalt betydde för oss alla innan internet. Vi bor på landet med Bröderna Djup, ja det var vad jag kallar en hit det och all övrig dragspelsmusik med Bosse Larsson. 😮 Redigerat 18 december 2009 av DieHard
laxlaxlax Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Och ladda ned är samhällsnyttigt då eller? Bra fråga. Men det skulle man väl kunna säga.. om det finns en samhällsnytta med musik, borde samma finnas i att ladda ner musiken.
DieHard (oregistrerad) Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Sen kostar en skiva typ 160 spänn och det har ju kanske inte ungdomar råd med. Och vad tror du en CD, eller tidigare LP kostade? Billigare med den tidens kronvärde? Inte alls och ändå hade ungdomar stålar att köpa. Hur kommer det sig? Men konstigt att så många ungdomar odag har råd gå och köpa ett jävla par jeans för en tusing men inte råd köpa en CD för typ 160:-? Samma gamla argument när folk klagar på att frimärken går upp 50 öre eller mjölken går upp en en spänn. Men inte fan går de på krogen och gnäller att ölen är dyr.
DieHard (oregistrerad) Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Bra fråga. Men det skulle man väl kunna säga.. om det finns en samhällsnytta med musik, borde samma finnas i att ladda ner musiken. Blir det mindre samhällsnyttigt att få betalt för sitt självförverkligande? Och varför låter det som att du är emot det? Varför skulle det vara en motsats? Individualitet vs. kollektiv? Du låter som en gammal övervintrad proggare. Det märks tydligt att du är en röding.
Valle Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Sen kostar en skiva typ 160 spänn och det har ju kanske inte ungdomar råd med. Det roliga är ju att en CD har nästan alltid kostat "typ" 160 spänn. Min absoluta första CD jag köpte var John Norums Total Control, samma år som den släpptes, dvs 1987. Och jag har för mig jag fick betala 180 SEK, eller något ditåt. Därefter tror jag att priserna har varit uppe och slickat kring 200 SEK för alldeles särskilda artister/utgåvor. Men det känns som att snittpriset har legat just kring 160-170 hela tiden. Tror jag i alla fall. Om man då räknar in KPI och annat skit så kan man ju undra varför "ungdomar" inte skulle ha råd med en CD för 160 — IDAG! För "ungdomar" idag är jävlar i det inte fattigare än vad "ungdomar" var 1987.
Carle Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Och vad tror du en CD, eller tidigare LP kostade? Billigare med den tidens kronvärde? Inte alls och ändå hade ungdomar stålar att köpa. Hur kommer det sig? Men konstigt att så många ungdomar odag har råd gå och köpa ett jävla par jeans för en tusing men inte råd köpa en CD för typ 160:-? Samma gamla argument när folk klagar på att frimärken går upp 50 öre eller mjölken går upp en en spänn. Men inte fan går de på krogen och gnäller att ölen är dyr. Helt riktigt. 150 kr är fan inte så jävla dyrt. Är den en bra skiva är det helt klart värt. Vill man inte chansa kan man lyssna på myspace eller spotify innan. Sen är det gött att plocka fram konvolutet, luckta på det. Läsa alla texter. Kolla vem som mixat, eller kanske gästat på kör. Uppskatta artworken. Lägga in i iPoden. Allt känns så mycket bättre än att massa lösa filer som dräller i diverse mappar värre än gamla omaka strumpor. Problemet är att barn av min egen generation vill ha saker både fort och billigt. Gillar man Dylan så vill man ha hela diskografin och man vill ha den nu. Tycker man att 2 dl vin är värt 50 kr, då är 12 låtar+förmodligen ett snyggt artwork värt 150.
Strummindude Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Detta ständiga dåliga exempel.. Låt dom som nu vill tjäna pengar på musik trilla bort, ifall det är vad som händer. Låt det bli en folksport istället på samma sätt som korpfotboll eller stavpromenader.. jag oroar mig inte ett dugg för kvalitén eller ser det som en rättighet att få betalt för att utöva sin sinnlighet, som egentligen handlar mer om självförverkligande än samhällsnytta. Så länge det går att licensiera rätten till användning av musik så kommer detta att exploateras kommersiellt. Allt annat är utopiskt. Den här licencieringen har alltid varit implicit i privat användning. Köpet har inneburit en licensiering. För kommersiell användning av musik har dock licensieringen alltid varit explicit. I grund och botten är det denna licensieringmodell som spruckit när varan man licensierar blivit så flyktig att den kan fångas med håv. Jag ser framför mig att den kommersiella licensieringsmodellen på sikt blir universell. Du måste ha avtal och vara certifierad användare för att kunna konsumera, på samma sätt som företag idag måste vara det.
laxlaxlax Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Blir det mindre samhällsnyttigt att få betalt för sitt självförverkligande? Jag kan väl fortsätta med Depoortes analogier: Ska jag få betalt för att äta en banan?
Demonproducenten Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Dålig jämförelse. precis som signalspaning kontra fildelning
laxlaxlax Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 I grund och botten är det denna licensieringmodell som spruckit när varan man licensierar blivit så flyktig att den kan fångas med håv. Exakt. På samma sätt som soluppgången inte förbrukas av att en till person konsumerar den, lider inte en mp3a av att den kopieras. Utan att ta ställning för eller emot så är det inte svårt att förstå varför digitala filer är ett marknadsmisslyckande.
Demonproducenten Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Ja om tillräckligt många gör något så blir det rätt för dem. nu sa jag iofs inte "rätt för dem" utan bara "rätt"
laxlaxlax Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Det märks tydligt att du är en röding. Nej.. Jag är en lax, inte röding.
Demonproducenten Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Jajemensan, precis så är det!Innan internet fanns hade ingen råd med nya skivor och det enda man köpte var sånt som dom spelade på radion! Min skivsamling består av Mia-Marianne och Per-Filip (lokalradiogiganter), Bröderna Djup (hit after hit) samt två eller tre Gyllene Tider-singlar. 🤪
Demonproducenten Postat 18 december 2009 Postat 18 december 2009 Låt det bli en folksport istället på samma sätt som korpfotboll eller stavpromenader.. jag oroar mig inte ett dugg för kvalitén nej precis ik bastugränd (korp) vs fc barcelona kan bli en mycket jämn tät match med massor av bra underhållande fotboll från båda håll och dom spelar ju live så det är bara finfint 🤪
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.