Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Ja då är jag med. Såhär alltså:

"princip: om man hävdar att man har rätt att njuta av andras prissatta handelsvara gratis ska man vara beredd att själv jobba gratis"

Jaha, men det betyder ju att jag kan fildela hur mycket jag vill då om jag bara tar ett gratisjobb på annat håll.

Ett förslag på en bättre princip:

Man har inte rätt att njuta av andras prissatta handelsvaror gratis.

Det räcker inte. Om du är ute efter en heltäckande princip så måste du åtminstone reservera dig för möjligheten att trots allt erhålla tillstånd att få avnjuta den prissatta handelsvaran gratis. Varuprov, t ex.

Annons
  • Svar 673
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat
ja jag tror nåt

men det jag ställde var en direkt fråga för att få direkt vetskap - du svarade dock inte

Mest för att du använder värdeladdade ord hela tiden - din argumentation har drag av "du lyssnar på iron maiden, du måste vara satanist". Tyckte inte det var så intressant fråga heller. Men: Ja, om jag får minst lika mycket ersättning så spelar det mig PERSONLIGEN ingen roll om nån skiter i mina rättigheter. Får jag mindre är jag inte lika intresserad. Om jag får totalt sett mer intäkter och nån kan visa att så är fallet så spelar det mig ingen roll att Pelle, Nisse och Stina laddade ner min musik gratis. Det får de gärna göra. Amanda Palmer tycker jag visar samma inställning.

jag tycker det är intressant att du säger dig inte ta ställning, men ständigt lyfter fram argument som försvarar piratkopiering å olovligt användande

Jag tycker fortfarande inte att jag försvarar piratkopiering - det är inte tillåtet och fel. Jag försöker lyfta fram argument som visar att det är inte självklart att piratkopiering innebär monetär förlust för alla kreatörer. Att det inte är så svartvitt. Som sagt, hela tråden startade med nån sorts försvar för piratkopiering som jag inte köper - det funkar inte för alla artister. Avatar tror jag tjänar på det. Filmer som inte utnyttjar biomediet lika bra förlorar totalt sett på det. Jag tycker det är okontroversiellt. Det är också så att mycket av medias rapportering fås serverad från skiv/filmbolag - det är då en skyldighet vi har att kritiskt granska det, även om du tycker att jag då "ständigt lyfter fram argument som försvarar piratkopiering". Jag kan såga PP:s pressreleaser om du vill också.

påståendet att alla vet att en nedladdning betyder inte en förlorad inkomst utan bara ett tecken på att någon ändå inte skulle köpt varan - hur backar du upp det påståendet?

för mig känns det precis lika felaktigt som att alla som nånsin laddat ner nåt skulle köpt varenda pryl av det

givetvis stämmer det inte - lika lite som att man INTE skulle köpt NÅT av det

Eh, jag ser att jag skrev helt luddigt, det försvann några ord när jag skrev om meningen. Jag menar precis det du säger. IFPI och tomtarna i piratpartiet har bägge fel.

men vi är faktiskt överens om lösningen på problemet

tyvärr tror jag vi är längre från den lösningen idag efter spotify å andra halvmesyrer

inte för att spotify är dåligt som sådant - utan för att det utmålats som lösningen vilket det inte är

sen slog man sig till romen hur ska man då tjäna mer pengar?

hur ska en upphovsman tjäna på livekonserter man inte gör?

gäller det tänkandet bara inkomster eller gäller det också kostnader?

men du har ingen åsikt om vad som är rätt eller fel?

Jag har en åsikt om att dagens lagstiftning och dagens situation är ohållbar. Jag har ingen färdig åsikt om hur vi ska göra ISTÄLLET.

Postat
Det räcker inte. Om du är ute efter en heltäckande princip så måste du åtminstone reservera dig för möjligheten att trots allt erhålla tillstånd att få avnjuta den prissatta handelsvaran gratis. Varuprov, t ex.

Jahapp, formulera vidare du istället då, jag är inte den som envisas med att argumentera enligt principer.

Hursomhelst så säger dom inte så mycket om verkligheten - folk laddar fortfarande ner. Men säkert användbart om man vill agitera och få in folk i svart/vita fack vad gäller rätt och fel.

Postat
Jahapp, formulera vidare du istället då, jag är inte den som envisas med att argumentera enligt principer.

Jag tycker fortfarande att den första formuleringen är bättre på att uttrycka innebörden av principen än ditt ganska platta förslag. Det finns ju dessutom ett namn på den. Reciprocitetsprincipen, nämligen.

Hursomhelst så säger dom inte så mycket om verkligheten - folk laddar fortfarande ner. Men säkert användbart om man vill agitera och få in folk i svart/vita fack vad gäller rätt och fel.

Vad principer belyser är väl oftast konsekvensen av något. Hur stort värde man sätter på sånt är ju högst individuellt, och beroende av hur fäst man är vid att resonera rationellt, och enligt någon logik som funkar. Du har förstås rätt i att inget resonemang och ingen princip i världen har kraft att radikalt förändra verkligheten som genom ett trollslag, än hur stringent logik och kraftfull argumentation. Inte rakt av i alla fall. Men kanske litegrann, på lite längre sikt. Så helt hopplöst är det ju inte.

Postat
Vad principer belyser är väl oftast konsekvensen av något.

Ja.. och gör en modell som effektivt skiljer på rätt och fel och inte lämnar mycket utrymme till argumentation. Det är den biten jag är lite osäker på.. Läs vidare här:

Dygdetik

Postat
Mest för att du använder värdeladdade ord hela tiden - din argumentation har drag av "du lyssnar på iron maiden, du måste vara satanist". Tyckte inte det var så intressant fråga heller. Men: Ja, om jag får minst lika mycket ersättning så spelar det mig PERSONLIGEN ingen roll om nån skiter i mina rättigheter. Får jag mindre är jag inte lika intresserad. Om jag får totalt sett mer intäkter och nån kan visa att så är fallet så spelar det mig ingen roll att Pelle, Nisse och Stina laddade ner min musik gratis. Det får de gärna göra. Amanda Palmer tycker jag visar samma inställning.

nästa fråga är ju då kanske desto intressantare: om du får avgöra när det är intressant för dig å inte - är det då upp till andra i samma situation att avgöra var deras gräns går?

Postat
Ja.. och gör en modell som effektivt skiljer på rätt och fel och inte lämnar mycket utrymme till argumentation. Det är den biten jag är lite osäker på..

du är mer säker på en gråzon som i praktiken tillåter allt?

Postat

Förlåt om jag bryter in i princip diskussionen, fast detta har i viss mån ändå med ämnet och princip att göra...

Följde tråden med stort intresse i fredags. Var då, liksom även i hela den allmänna debatten nitisk motståndare till filnedladdning.

Tills jag började tänka över fenomenet från ett nytt perspektiv i helgen. Jag e iallafall inte lika tvärsäker på dess ondska längre...

Jag betraktade min 16-årige styvson som alltid sitter vid datorn och lyssnar på nedladdad musik, fipplar med online spel, sköter sina msn och facebook kontakter, om han inte spelar/tränar fotboll eller ishockey.

Jag funderade på om han överhuvudtaget skulle lyssna på musik, om inte nedladdning existerade. Jag e helt övertygad om att han inte skulle göra det. Det finns inte på kartan att han ens skulle göra sig besväret att föra över musik från en CD skiva för att ha som skvalmusik medan han låter sig underhållas av andra aktiviteter på datorn.

Jag tror, om möjligheten inte fanns att ladda ned att han hellre bara skulle sitta med online spelets "musik" i bakgrunden eller ha helt tyst, eftersom musiken har en så ytterst sekundär betydelse. Det här tror jag representerar en ganska stor grupp ungdomar idag. Det finns så otroligt mycket annat som tar deras uppmärksamhet och musik är bara en liten ynka del av det utbud dom har att välja på.

Däremot tror jag det finns dom som fortfarande har musik som primärt intresse, och den gruppen tror jag inte musikindustrin förlorar oavsett filnedladdningens vara eller inte vara. Den här gruppen tror jag tillhör dom som kan aktivt leta efter musik på nätet, men om dom väl hittar nåt dom gillar tror jag dom också köper skivor...tror jag... 😆

/Ulf

Postat

I princip håller jag med dig Strummindude helt igenom tråden, men just här vacklar det lite.

Varuprov är inte prissatta.

Det är därför de är just varuprov.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Jag funderade på om han överhuvudtaget skulle lyssna på musik, om inte nedladdning existerade. Jag e helt övertygad om att han inte skulle göra det. Det finns inte på kartan att han ens skulle göra sig besväret att föra över musik från en CD skiva för att ha som skvalmusik medan han låter sig underhållas av andra aktiviteter på datorn.

Jag tror, om möjligheten inte fanns att ladda ned att han hellre bara skulle sitta med online spelets "musik" i bakgrunden eller ha helt tyst, eftersom musiken har en så ytterst sekundär betydelse. Det här tror jag representerar en ganska stor grupp ungdomar idag. Det finns så otroligt mycket annat som tar deras uppmärksamhet och musik är bara en liten ynka del av det utbud dom har att välja på.

Njä det handlar bara om att de är uppvuxna och vana med att det ser ut som det gör. Och självklart i ärlighetens namn har det alltid funnits en stor grupp som inte har något genuint musikintresse och föredrar sitt skval i bakgrunden. Det är samma sorts människor som köper, eller köpte Absolut Music eller annat skval. Hade man varit tvungen att gå och köpa CD för att det inte fanns något annat alternativ hade man helt enkelt fått göra det. Att med säkerhet säga nej som du säger är ungefär att han knappast skulle gå utanför dörren för att det inte fanns något som buss, tåg, tunnelbana eller annat transportmedel för att ta sig någonstans. Allt handlar om vana. Och många ungdomar är lata av sig. Ganska typiskt för den åldern också.

Postat
nästa fråga är ju då kanske desto intressantare: om du får avgöra när det är intressant för dig å inte - är det då upp till andra i samma situation att avgöra var deras gräns går?

Tja, alla får ju argumentera för sin sak - och det var därför jag inte tyckte min personliga uppfattning var så intressant. Det gäller ju att hitta modeller som alla kan acceptera. Kanske inte få alla nöjda, men få alla att acceptera. Dagens upphovsrätt är ju inte förenlig med min uppfattning, t.ex.

Postat

Visst är det så. Jag får väl poängtera att inte det här heller är ett agument FÖR piratkopiering, men jag är övertygad om att folks nöjesbudget är tämligen konstant och att vi idag lägger såpass mycket pengar på DVD-filmer och boxar, bio (faktiskt!), livemusik etc att vi hade sett en nedgång i skivmarknaden alldeles oavsett Pirate Bay. Skivbolag vill gärna ge piratkopieringen HELA skulden, och det är ohederligt resonerat. CD-musik är inte "inne". Jag kan inte svara på hur stor skuld piratkopieringen har, såklart, men naturligtvis är det OCKSÅ en faktor, ska jag väl påpeka då.

En anekdot som visar samma sak som mixopenta: Var på husvisning i helgen och roar mig alltid med att glutta på skivsamlingen - ett av barnen var extremt. Av totalt tjugotalet skivor var ALLA "hits for kidz", "absolute kids", "absolute music" och, hoppfullt nog - en Deep Purple-skiva.

Postat
Kanske inte få alla nöjda, men få alla att acceptera. Dagens upphovsrätt är ju inte förenlig med min uppfattning, t.ex.

accepterar du dagens upphovsrätt?

den är ju ändå beslutad efter demokratiska system

Postat
CD-musik är inte "inne". Jag kan inte svara på hur stor skuld piratkopieringen har, såklart, men naturligtvis är det OCKSÅ en faktor, ska jag väl påpeka då.

därmed inte hur liten heller

och spelar det roll hur stor den andelen är just för diskussionen om den andelen?

det blev en uppgång i försäljningen av cd efter pb-domen - ett resultat av ökad budget hos köparna?

Postat
I princip håller jag med dig Strummindude helt igenom tråden, men just här vacklar det lite.

Varuprov är inte prissatta.

Det är därför de är just varuprov.

Good catch!

Postat
Njä det handlar bara om att de är uppvuxna och vana med att det ser ut som det gör. Och självklart i ärlighetens namn har det alltid funnits en stor grupp som inte har något genuint musikintresse och föredrar sitt skval i bakgrunden. Det är samma sorts människor som köper, eller köpte Absolut Music eller annat skval. Hade man varit tvungen att gå och köpa CD för att det inte fanns något annat alternativ hade man helt enkelt fått göra det. Att med säkerhet säga nej som du säger är ungefär att han knappast skulle gå utanför dörren för att det inte fanns något som buss, tåg, tunnelbana eller annat transportmedel för att ta sig någonstans. Allt handlar om vana. Och många ungdomar är lata av sig. Ganska typiskt för den åldern också.

Du har helt rätt, att helt kategoriskt säga att han absolut inte skulle göra det, vet jag ju inte eftersom verkligheten ser ut som den gör. Vad jag egentligen ville påskina e nog att "vi i musikbranschen" inte ska skylla på att fildelning e hela orsaken till försäljningsnedgången, vilket nog är att förenkla det hela.

Å visst e de så att de tunna argumenten har haglat, speciellt om man läser aftonbladets artikelkommentarer, om ungdomar som säger att dom inte har råd att köpa CD, vilket på min tid innebar att man fick spara tills man hade råd...

Det är alltså inte min mening att ge den olagliga fildelningen existensberättigande i någon mån

/Ulf

Postat
accepterar du dagens upphovsrätt?

den är ju ändå beslutad efter demokratiska system

Ja, JAG gör det, men ingen under 20. Du ser inget problem med det?

Man brukar ibland prata om det allmänna rättsmedvetandet, och man brukar också säga att vårt förtroende för rättsvårdande myndigheter och vår laglydighet tar stryk när lagstiftningen inte följer det allmänna rättsmedvetandet. Då finns det två saker att göra - justera lagstiftingen eller försöka förändra det allmänna rättsmedvetandet.

Postat
därmed inte hur liten heller

och spelar det roll hur stor den andelen är just för diskussionen om den andelen?

Nej, naturligtvis inte. Det var en märklig fråga. Det är ingen som ens andats nåt om det. Fick du den uppfattningen? Ibland tror jag du hör röster och tror att det är jag som uppmanar till piratkopiering.

Det SKULLE vara relevant för en diskussion om förlusterna för våra skivbolag är så stora att de motiverar den privatspaning som vi har idag. Men det har vi inte heller diskuterat.

det blev en uppgång i försäljningen av cd efter pb-domen - ett resultat av ökad budget hos köparna?

Eller så släpptes det bättre musik, eller så fanns det inget bra på TV...

Postat
Ja, JAG gör det, men ingen under 20. Du ser inget problem med det?

inget större egentligen

det är inte ovanligt att yngre människor ifrågasätter å tar rätt (i våra ögon) extrema ståndpunkter som ofta kan uppfattas som ett hot mot samhällets nuvarande strukturer

man brukar med tiden som det så fint heter "mogna" när man tar in en större helhet å ser påverkan på ett annat sätt - dels sin egen roll dels egna ideers påverkan på sig själv

själv hade jag i 15-16 års åldern iden att den som ville arbeta kulturellt skulle få göra det med bidrag från staten

hur många av dagens 20-åringar står fast vid sin övertygelse när dom är 40?

för det andra så tror jag många under 20 inte satt sig in i frågan som helhet utan bara skummat på ytan där tunna argument om storebror å feta skivbolagsdirektörer å rappare som tjänar miljoner å sitter i mtv cribs kombinerat med att man aldrig funderat över hur den där bra musiken/filmen/spelet/ man laddar ner skulle kunna påverkas i längden av uteblivna inkomster

en heltäckande seriös debatt har helt saknats

det brukar bli lättare när man själv börjar jobba att förstå värdet av arbetsinsatsen oavsett om man producerat en pryl eller en tjänst - det gäller förstås inte alla

en del fortsätter hålla sig kvar vid det bekymmerslösa å faktiskt ofta ganska egofixerade synsätt man har som tonåring

nu har jag medvetet valt den ena sidan av "ungt tänkande" som främst är naiv i en negativ betydelse

det finns också motsatsen som tyvärr med tiden blir mindre visionär å nytänkande - precis av samma anledning

men det är en annan fråga än den vi konkret pratar om

summa sumarum: det finns inget som pekar på nåt annat än att en överväldigande majoritet idag är för nuvarande system

att en grupp är högljudd är inte detsamma som att den är i majoritet

Postat (redigerat)
Nej, naturligtvis inte. Det var en märklig fråga. Det är ingen som ens andats nåt om det. Fick du den uppfattningen? Ibland tror jag du hör röster och tror att det är jag som uppmanar till piratkopiering.

inget märkligt alls i den frågan

den sätter snarare ämnet på sin spets i denna tråd: om någon gör vinst på karusellerna - berättigar det tjuvåkningen som sker på berg å dalbanan?

Det SKULLE vara relevant för en diskussion om förlusterna för våra skivbolag är så stora att de motiverar den privatspaning som vi har idag. Men det har vi inte heller diskuterat.
vem avgör det?

du?

eller dom som förlusterna berör?

hur mycket resurser dom väljer att lägga på det berör ju bara dom själva

Eller så släpptes det bättre musik, eller så fanns det inget bra på TV...

ja allt utom nedladdningens påverkan förstås 😎

Redigerat av Demonproducenten
Postat
För en storfilm som Avatar, tycker jag det är lätt att se att de positiva överväger. Personligen gick jag och såg filmen till stor del för all "buzz" som uppstod runt den, en buzz som föds ur upphovsrättsbrott...

Håller verkligen inte med...

Idé: 300 spänn kopieringsavgift i månaden på bredbandsuppkopplingen, fördela den rättvist och släpp piratkopieringen fri.

Eh, okej... Då kommer vi till frågan vilka som ska dela på alla de där pengarna. Jag är med i ett band och vi jobbar på vår debutskiva, och som så många andra gör vi allt själva förutom CD-pressning (som kanske i framtiden i många fall faller bort). Skulle vi vara kvalificerade att ta del av pengarna, eller vad skulle krävas? För nu när allt fler sitter hemma och pillar ihop låtar så känns det som att det skulle bli väldigt många som vill dela på den avgiften. Och de allra enklaste principerna, som att alla som utsatts/kan utsättas för piratkopiering ska få del, funkar nog inte så bra. "Fördela den rättvist" skrev du. Då börjar man ju fundera i banorna att de som fildelas mest ska ha störst del av en sådan tänkt avgift. Men hur ska man ta reda på det? Kanske genom dokumenterad torrent-statistik? För när alla kan bli artister/låtskrivare/m.m. på egen hand genom sin hemmautrustning ökar ju kraven på att kunna urskilja de "seriösa".

Jag är inte ute efter att varken risa eller rosa ditt förslag, det var bara ett intressant förslag att fortsätta diskutera.

Jag funderade på om han överhuvudtaget skulle lyssna på musik, om inte nedladdning existerade.

Webb-radio? Vanlig radio?

Postat
summa sumarum: det finns inget som pekar på nåt annat än att en överväldigande majoritet idag är för nuvarande system

Nu beror det väl litegrann på vad du avser med "nuvarande system", men nog måste det revideras och verklighetsanpassas i både affärsmodeller och hur rättigheter hanteras och förvaltas på en del håll. Inte minst när det gäller lagstiftningen.

att en grupp är högljudd är inte detsamma som att den är i majoritet

Fildelare utgör inte en majoritet ens av dem som konsumerar mycket musik, skulle jag ganska tvärsäkert vilja påstå. För att fildelning ska bli en majoritetssysselsättning bland musikkonsumenter så måste man sönderdela dem i åldersgrupper. Och där, möjligen, i underkategorin "Musikkonsument: Yngre tonåren", så kanske de utgör en majoritet. Kanske.

Postat
Fildelare utgör inte en majoritet ens av dem som konsumerar mycket musik, skulle jag ganska tvärsäkert vilja påstå. För att fildelning ska bli en majoritetssysselsättning bland musikkonsumenter så måste man sönderdela dem i åldersgrupper. Och där, möjligen, i underkategorin "Musikkonsument: Yngre tonåren", så kanske de utgör en majoritet. Kanske.

Hm, men säger du inte emot dig själv lite nu?

Ty, om nu fildelarna är få, endast en liten minoritet, hur kan då deras fildelande få så stora konsekvenser som du och skivbolagsmaffian vill påvisa?

Postat
Nu beror det väl litegrann på vad du avser med "nuvarande system", men nog måste det revideras och verklighetsanpassas i både affärsmodeller och hur rättigheter hanteras och förvaltas på en del håll. Inte minst när det gäller lagstiftningen.

med "nuvarande system" avser jag den överlag rådande princip att upphovsrätt ska finnas å att man ska kunna få betalt för det man skapar samt kunna skydda det man skapat, över viss tid

Postat
Jag har en åsikt om att dagens lagstiftning och dagens situation är ohållbar. Jag har ingen färdig åsikt om hur vi ska göra ISTÄLLET.
Idé: 300 spänn kopieringsavgift i månaden på bredbandsuppkopplingen

jag utgick från att det var du som skrev detta

Postat
Hm, men säger du inte emot dig själv lite nu?

Ty, om nu fildelarna är få, endast en liten minoritet, hur kan då deras fildelande få så stora konsekvenser som du och skivbolagsmaffian vill påvisa?

Det räcker nog med att det är "många" för att det ska uppstå problem. Det behöver inte vara en majoritet. Vad jag främst ville åt med mitt påstående var ju berättigandeargument av typen "Alla gör det". Det stämmer inte. Alla fildelar inte alls. De flesta fildelar inte. Påstår jag. Jag har inte tillgång till några siffror som backar upp mitt påstående, dock.

Och det beror nog säkert litegrann på hur man räknar också. Men för mig är en fildelare (en "Pirat") någon som helt slutat upp med traditionell musikkonsumtion, och försörjer sitt behov av ny musik uteslutande genom att fultanka. Någon som däremot hanterar sin fildelning som ett "try before you buy" använder ju tekniken på ett annat sätt och kan knappast påverka den kommersiella hanteringen negativt, så länge som han sedan köper de plattor eller låtar som han gillar. Snarare tvärt om, skulle jag tro. Och det är väl den här biten som Wizball är lite inne på.

Postat
Det räcker nog med att det är "många" för att det ska uppstå problem. Det behöver inte vara en majoritet. Vad jag främst ville åt med mitt påstående var ju berättigandeargument av typen "Alla gör det". Det stämmer inte. Alla fildelar inte alls. De flesta fildelar inte. Påstår jag. Jag har inte tillgång till några siffror som backar upp mitt påstående, dock.

Och det beror nog säkert litegrann på hur man räknar också. Men för mig är en fildelare (en "Pirat") någon som helt slutat upp med traditionell musikkonsumtion, och försörjer sitt behov av ny musik uteslutande genom att fultanka. Någon som däremot hanterar sin fildelning som ett "try before you buy" använder ju tekniken på ett annat sätt och kan knappast påverka den kommersiella hanteringen negativt, så länge som han sedan köper de plattor eller låtar som han gillar. Snarare tvärt om, skulle jag tro. Och det är väl den här biten som Wizball är lite inne på.

Jag vet inte vad traditionell musikkonsumtion är för något. En cd skiva är för dyr. När vinylerna försvann slutade jag konsumera musik. Nu finns det ju andra möjligheter också, som youtube, fast där börjar de ju radera musik av kommersiella skäl.

Blanda inte ihop begreppen tack (jag vet, jag gör det också, förlåt). Fildelare och Illegala fildelare är två olika saker. Om man får ladda ner en testlåt från en musikers hemsida så vaddå? Om illegal fildelning skulle fungera som trybeforeyoubuy - tror jag aldrig på. Varför skulle man köpa en skiva när man har alla låtarna? Dock kan jag ju konstatera att för en del illegala fildelare så påverkar fildelningen inte konsumtionen ett dugg, varken positivt eller negativt. Men det kanske är en minoritet?

tror också att största konsumentgruppen , för musik, är väl identitetssökande ungdomar (fördomar?)

vinyler har jag köpt, mestadels på rea, aldrig en cd - det har varit för dyrt, när de kom la jag av att köpa musik

tror också att mitt intresse för musik blev betydligt lägre, det höjdes dock iom internet, youtube, mm. samt kanske mtv på 90-talet, även om det mest var skräp där, men ibland riktigt bra musik faktiskt

jag tycker inte man kan jämföra illegal fildelning med bilstöld . snarare samma som videokopiering eller radiokopiering via kassettband el dyl

visserligen är kvalitén bättre oftast i det digitala, men vem bryr sig

däremot finns ju också program att ladda ner, vilket inte varit möjligt förr (innan datorn)

när videon och kassettbandspelaren kom var det ju röster för att förbjuda detta också

och då gick ju filmbranschen och musikbranschen åt hellvete redan då

ny teknik är på ont och gott

ekonomi, teknik och kvalité går ju inte alltid hand i hand heller

ok, uttjatat ämne, tack för ordet

Postat
för en del illegala fildelare så påverkar fildelningen inte konsumtionen ett dugg, varken positivt eller negativt.

VEMS konsumtion? Den illegala fildelaren ifråga? Hur vet du det?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.