Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Köpte en billigare squier strata för någon månad sen. Köpte den först o främst i syftet att ha den stämd i D men har nu ändrat mig och kör den "normalstämd".

Nu till de första problemet: Jag stämde då upp henne i E och la märke till att stallet står upp lite så att man lixom kan dra svajen åt motsatt håll och "spänna" strägarna också. Det är min första elgitarr med svaj så jag vet inte riktigt om det kanske ska vara så?

Det andra problemet är:Strängarna satt nu när ja stämde upp henne lite för högt upp (anar att det beror på att stallet nu står upp lite om det inte ska vara så eller att halsen blivit rakare pga stämningen) så jag skulle ställa in dom och skruvade enligt en video ja kollade på youtube och när jag skruvar så släpper skruven efter ett tag, tar lite i taget men innan strängen når det avstånd till bandet som är sjysst så släpper skruven!! Hur kan jag motverka det?!

Måste bara tillägga igen att det är en BILLIG gitarr, ingen som jag bryr mig särskilt mycket om därav att jag meckar på egen hand. Köpte gitarren mycket för att just kunna lära mig lite om intonering m.m. och köra i olika stämningar utan att behöva oroa mig över att mycket pengar går åt helvete..

//Sinz

Annons
Postat
Tja!

Köpte en billigare squier strata för någon månad sen. Köpte den först o främst i syftet att ha den stämd i D men har nu ändrat mig och kör den "normalstämd".

Nu till de första problemet: Jag stämde då upp henne i E och la märke till att stallet står upp lite så att man lixom kan dra svajen åt motsatt håll och "spänna" strägarna också. Det är min första elgitarr med svaj så jag vet inte riktigt om det kanske ska vara så?

Det andra problemet är:Strängarna satt nu när ja stämde upp henne lite för högt upp (anar att det beror på att stallet nu står upp lite om det inte ska vara så eller att halsen blivit rakare pga stämningen) så jag skulle ställa in dom och skruvade enligt en video ja kollade på youtube och när jag skruvar så släpper skruven efter ett tag, tar lite i taget men innan strängen når det avstånd till bandet som är sjysst så släpper skruven!! Hur kan jag motverka det?!

Måste bara tillägga igen att det är en BILLIG gitarr, ingen som jag bryr mig särskilt mycket om därav att jag meckar på egen hand. Köpte gitarren mycket för att just kunna lära mig lite om intonering m.m. och köra i olika stämningar utan att behöva oroa mig över att mycket pengar går åt helvete..

//Sinz

Det låter som att du måste sätta in fler fjädrar som mothåll i svajjet. Står ditt svaj helt snett kommer dina strängar också att ligga helt fel, därav nödvändigheten att skruva på stallhöjden, och ja, till slut tar ju gängorna slut antagligen, så du måste först se till att svajjet ligger i "våg" så att säga, innan du justerar stränghöjden.

Mvh Linus "Limpan" S

Postat

Jag håller med Limpan. Du kanske har superfeta strängar dessutom efter det att guran varit stämmd i D.

Feta strängar och hög stämmning sätter mer tryck på hals och stall.

Jag gillar inte att ha stallet "flytande" på en strata.

1 Bestäm vilka strängar du vill ha för aktuell stämmning.

2 Gör rent halsen med citronolja och montera strängarna.

3 Kolla stallet så det ligger an mot kroppen, montera ev fler fjädrar.

4 Kolla och justera halsens krökning.

5 Justera stränghöjd vid stall.

6 Intornera

7 Rocka fett 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.