Jump to content
Annons

Recommended Posts

maart (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hej kära Maart och tack för att du bemödar dig med att svara på inlägget.

Jag har också läst vid musikhögskolan, teori och komposition. Jag märker att du har en del att upptäcka om livet och om tillvaron som lärare. Jag har ingen 100%ig livsvisdom men en sak har jag väl förstått, och det är att ingen kan allt. Man lär så länge man lever. Av de lärare jag själv har haft genom livet tycker jag att de bästa har varit de som uppmuntrat mig och gett mig gott självförtroende, naturligtvis varit kunniga men framför allt visat mig vad jag har för starka sidor.

Du behöver inte vara orolig att jag lärt ut några tokigheter till mina elever, men att vara lärare innebär att man är i en dynamiskt situation som inbjuder till att man lär sig mer själv. Om du blir lärare kommer du att upptäcka hur lärorikt det är.

tack för att du bidrar med din fantastiska visdom och erfarenhet. jag håller med i din definition av vilka som är de bästa lärarna med ett tillägg: kunnighet. Och visst är det viktigt att kunna anpassa sin undervisning efter olika situationer som kommer upp, det är bland det första man får lära sig (såväl praktiskt som teoretiskt) på mhsk. jag vet inte i vilken utsträckning du "har pratat en del om medianter i min undervisning" men om du säger själv att du inte har koll så kan det vara riktigt illa. jag har själv erfarenhet av lärare som uppenbarligen inte har koll på vad de pratar om, och såna tappar man förtroendet för ganska snabbt. tycker inte en okunnig lärare är speciellt inspirerande....

jag har inget emot att fortsätta snacka om pedagogik och sånt, men det känns inte som det hör hemma i den här tråden. Skicka PM om du vill fortsätta.

Ja...

Nu vill jag inte låta patroniserande här, men medianter kan ha fler än en ton gemensamt...

kan inte den store pedagogen förklara då?

edit: jag dålig idag skriv.

Redigerat av maart
Annons
Postat
det känns inte som du har koll på vad en mediant är, utan bara ställer en fråga för att "testa oss" och försöka använda lite fina ord. Om du skriver din definition av en mediant blir det enklare att veta vilken nivå man ska svara på... 😑

jag är ungefär 300.000 gånger bättre på steganalys än funktionsanalys så euripyd eller nån annan får gärna rätta mig nu. Som alltid med musikteori behöver man sätta den i ett sammanhang och oftast finns det ändå flera svar beroende på hur man tolkar det. I det här fallet skulle jag vilja säga att Ab är en mediant av C (T) men även kan ses som ett inlånat ackord från C-moll (alltså Ab=tK)

man behöver inte ha med färgningen om man har den i bastonen, även om det inte är "fel" att ha det. Inom jazz brukar man, i de flesta genrer, inte viljadubbla "onödiga" toner.

Det du är inne på nu är ackordgrupper inom steganalys. Inget fel i det, men det är ganska långt ifrån vad frågan handlade om...

Ja, det vet jag. Jag ville bara vara övertydlig i mitt resonemang... Ja, gled iväg lite från topic, svårt dock att veta vad trådskaparen egentligen vill ha svar på...

Förresten, börjar på mhsk i Örebro till hösten. Vilken linje går du?

bajockolo (oregistrerad)
Postat
tack för att du bidrar med din fantastiska visdom och erfarenhet. jag håller med i din definition av vilka som är de bästa lärarna med ett tillägg: kunnighet. Och visst är det viktigt att kunna anpassa sin undervisning efter olika situationer som kommer upp, det är bland det första man får lära sig (såväl praktiskt som teoretiskt) på mhsk. jag vet inte i vilken utsträckning du "har pratat en del om medianter i min undervisning" men om du säger själv att du inte har koll så kan det vara riktigt illa. jag har själv erfarenhet av lärare som uppenbarligen inte har koll på vad de pratar om, och såna tappar man förtroendet för ganska snabbt. tycker inte en okunnig lärare är speciellt inspirerande....

jag har inget emot att fortsätta snacka om pedagogik och sånt, men det känns inte som det hör hemma i den här tråden. Skicka PM om du vill fortsätta.

kan inte den store pedagogen förklara då?

edit: jag dålig idag skriv.

Är du arg?

Du kan ju googla lite, wikipedia har en artikel.

over and out

b

maart (oregistrerad)
Postat
Ja, det vet jag. Jag ville bara vara övertydlig i mitt resonemang... Ja, gled iväg lite från topic, svårt dock att veta vad trådskaparen egentligen vill ha svar på...

Gött! ja, det kändes som du hade koll, ville bara förtydliga lite ytterligare.

Förresten, börjar på mhsk i Örebro till hösten. Vilken linje går du?

Cool! jag går IM (B-nivå) med afroinriktning. Ska läsa PDI till hösten så kommer inte hänge så mycket på mhsk men är iaf med som fadder under nollningen 🙂

Vad ska du gå? Vad spelar du?

Är du arg?

Nu är du bara dryg för att jag ifrågasatte din pedagogik. Trams. Jag menade det inte som kritik mot dig, men det kanske var en "öm tå"?

Eftersom jag inte fått nåt pm misstänker jag att du inte är intresserad av att fortsätta din pedagogiska utläggning om din stora erfarenhet.

[...]Jag försöker förstå begreppet mediant. Det är så att jag har pratat en del om medianter i min undervisning. Men har förstått att jag har lite dåligt på fötterna vad gäller detta. Jag hamnade på det här forumet därför att jag ville veta mer och googlade i ärendet.
Du kan ju googla lite, wikipedia har en artikel.

ok, har du läst den? isf verkar den ju bra... 🙂😛

Postat
Gött! ja, det kändes som du hade koll, ville bara förtydliga lite ytterligare.

Cool! jag går IM (B-nivå) med afroinriktning. Ska läsa PDI till hösten så kommer inte hänge så mycket på mhsk men är iaf med som fadder under nollningen 😛

Vad ska du gå? Vad spelar du?

Vet inte vad IM står för, men jag ska gå lärarprogramet B-nivå afropiano... Ja, men vad kul - då ses vi nog! 🙂

maart (oregistrerad)
Postat
Vet inte vad IM står för, men jag ska gå lärarprogramet B-nivå afropiano... Ja, men vad kul - då ses vi nog! 🙂

IM = lärarprogrammet med inriktning musik (såklart 😄 ), alltså samma linje som du ska gå 🙂 Musikhögskolan är full av "dåliga" förkortningar 😉

Kul med en afropianist på B-nivå, det behövs verkligen eftersom vi inte har någon i vår klass (även om en definitivt skulle platsa där..). Tror dessutom du kommer få en nyanställd pianolärare som jag hade på folkis, han är löjligt bra

Vi får dra ihop lite sköna jam när det beger sig (jag är saxofonist)!

Postat (redigerat)
IM = lärarprogrammet med inriktning musik (såklart 😄 ), alltså samma linje som du ska gå 🙂 Musikhögskolan är full av "dåliga" förkortningar 😉

Kul med en afropianist på B-nivå, det behövs verkligen eftersom vi inte har någon i vår klass (även om en definitivt skulle platsa där..). Tror dessutom du kommer få en nyanställd pianolärare som jag hade på folkis, han är löjligt bra

Vi får dra ihop lite sköna jam när det beger sig (jag är saxofonist)!

Låter ju gott! Verkade vara trevlig atmosfär på skolan när jag var å sökte. Fräscht och trevligt. Hur är lärarna annars överlag?

Nu är vi visserligen rätt OT här. 🙂

Redigerat av hocce
Postat

Det finns många ideer om skalor men jises det viktiga är ett uttryck.

Jag själv har lärt mig många skalor och jag förstår fortfarande en skalas värde.

En skala handlar om att lära sig. Att sjunga eller spela rent. När jag började handlade det mest om att spela snabbt.

Tro mig en skala handlar om intonation. Teknik är en annan sak!

maart (oregistrerad)
Postat
Det finns många ideer om skalor men jises det viktiga är ett uttryck.

Jag själv har lärt mig många skalor och jag förstår fortfarande en skalas värde.

En skala handlar om att lära sig. Att sjunga eller spela rent. När jag började handlade det mest om att spela snabbt.

Tro mig en skala handlar om intonation. Teknik är en annan sak!

jag håller med dig om att teori och skalor inte nödvändigtvis är detsamma som musik (det finns ju mängder med konstiga "konstnärliga" musikstycken, så att definiera vad av det som är musik är inte helt självklart...). Men den intressanta, roliga musiken som kan beröra är som du säger den som grundar sig i ett uttryck. Lite som att prata; att bara rabbla en massa ord eller att säga något man verkligen menar med ett genomtänkt ordval. Båda är att prata men det senare är mycket intressantare att lyssna på.

Jag ser teori/skalor som en hjälp. Om man ska improvisera över ett C-durackord och vill förmedla en speciell känsla kan man utgå ifrån en speciell skalas tonmaterial/intervall. Då är det nödvändigt att ha koll på hur skalorna låter och vad de innehåller för toner.

För mig är skalor ett bra sätt att träna teknik. Man kan ju vända och vrida på dem hur mycket som helst och hitta nya intervall, uppåt, nedåt, med alla underdelningar... Samtidigt tror jag det är viktigt att man ibland, i övningsrummet, sätter det konstnärliga i andra hand och bara nöter teknik. Teknik är inte per definition samma sak som musik, men kan vara ett verktyg/redskap för att skapa musik. Ju bättre teknik man har, desto mer kan man ju göra med sitt instrument, och desto mer är man medveten om vad som går att göra med sitt instrument.

Du får gärna utveckla ditt resonemang kring skalor och intonation, för jag tycker sånt här är intressant 😄

Nu kanske vi svävar ut från ämnet men trådskaparen har ju som sagt fått ganska mycket svar, och det här är ju en sorts förlängning på ämnet.

hocce, vi fortsätter via PM 😛

• 5 månader senare...
Postat

Hej

Detta är på lite för hög nivå för mig men jag hittade inget som passade bättre, jag håller på med ett litet projekt privat och skulle behöva få reda på vilken tonskala som jag skall använda.

Frågan är: Kan man ta reda på skalan om man inte vet den innan, spelar in en Banlglakille. Jag har frågat om skala tonart mm men han vet inte. dvs jag skall lägga lite instrument mm och han spelar harmonica och sjunger. Vet ej heller hur jag skall lägga ackorden.

Tacksam för hjälp :-)

två smakprov, är bara i arbetsstadiet:

Postat (redigerat)

Kan man ta reda på skalan om man inte vet den innan.Frågan lät lite konstigt bara.hehe!

Fint skall kolla upp det.

Ja frågan var kanske lite fel ställd. Provar igen.

Tänkte att man kunde göra på två sätt?

1) Jo, banglakillen spelar in på harmonica, då måste ja ju kunna analysera de torner som han spelar och utifrån det kunna ta reda på vilken skala han använder för att senare kunna lägga ackord mm?

2) Den inspelade sången analyseras med tex neptune i reson/record och kan på så sätt ta reda på skalan

Det borde ju funka eller?

Redigerat av madeinroad79

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.