Jump to content
Annons

Letar bra förstärkare

Recommended Posts

frostbubblan (oregistrerad)
Postat

Hejsan! Jag har hållit på med inspelning några år nu men fortsätter ändå att lära mig hela tiden. Nu har jag kommit fram till att min mikrofonförstärkare inte håller måttet. Jag behöver en som har tillräckligt mycket gain, gärna 70-80dB, för att kunna användas tillsammans med dynamiska mikrofoner på svaga ljudkällor. Jag vänder mig till er som har höga krav på tekniken. Skulle en förstärkare med transformatoringång vara det jag söker eller skulle helrör på både ingångar och utgångar vara ett lämpligare alternativ?

Annons
Postat
Hejsan! Jag har hållit på med inspelning några år nu men fortsätter ändå att lära mig hela tiden. Nu har jag kommit fram till att min mikrofonförstärkare inte håller måttet. Jag behöver en som har tillräckligt mycket gain, gärna 70-80dB, för att kunna användas tillsammans med dynamiska mikrofoner på svaga ljudkällor. Jag vänder mig till er som har höga krav på tekniken. Skulle en förstärkare med transformatoringång vara det jag söker eller skulle helrör på både ingångar och utgångar vara ett lämpligare alternativ?

Transformatoringången ger en färgning, så om du inte är ute efter färgningen, så är det inte säkert att en sådan blir det bästa... 😉

Om du redan har en micpreamp som du är nöjd med i övrigt, så finns det en preamp, FetHead från holländska Triton Audio, som man sätter direkt på micken och som motsvarar den preamp som sitter inbyggd i kondensatormickar. Den ger en förstärkning på 20dB, så den kan hjälpa upp situationen rejält. 🙂

Postat

Claes har bara delvis rätt. Beroende på hur den används färgar en bra transformator i stort sett inte alls. Absolut inte mer än vilken transistorförstärkare som helst, möjligen lite annorlunda. Ibland används transformatorer som en "effekt" genom att man överstyr dem. Då färgar de naturligtvis. Ibland kör man rör "helt fel" för att få mycket distortion. Rörburkarna kring 1000-lappen brukar vara just såna (och de har ingen "bra" transformator, en sån kostar närmare 1000-lappen bara den ) . Och kidsen tror att det är "rörvärme". Nå det är en annan diskussion.

Exempel kan vara den svenska förstärkaren SMF-5 från Marenius som ger uppåt 70dB. Den har transformator på ingången.

Men 80 dB är det få förstärkare som klara av att ge. Det är en bit över det vanliga området för mickförstärkare. En av få jag känner till är r AEA TRP som ger 83 dB om jag minns rätt.

Gunnar

Postat
Några fler preamps med möjlighet till hög gain:

True Systems P-Solo Ribbon, 76dB.

TritonAudio D2O, 72dB.

GoldenAge Pre-73, 80dB.

Tack för alla svar! Nu är jag inget proffs på sånt här. Men jag har faktiskt studerat lite elektronik och har snappat upp en del eftersom jag är lite intresserad. Pre73 har jag hört ljudtester på och jag tycker det lät lite platt. Jag undrar om det beror på att ingångstransformatorn i den inte lämnar tillräckligt med ström så det är därför det låter ihoptryckt. Jag har läst nåt om att Lundahl och Jensen gör bra transformatorer. Kan man på ett enkelt sätt byta ut såna och skulle det i så fall bli bättre?

Postat
Tack för alla svar! Nu är jag inget proffs på sånt här. Men jag har faktiskt studerat lite elektronik och har snappat upp en del eftersom jag är lite intresserad. Pre73 har jag hört ljudtester på och jag tycker det lät lite platt. Jag undrar om det beror på att ingångstransformatorn i den inte lämnar tillräckligt med ström så det är därför det låter ihoptryckt. Jag har läst nåt om att Lundahl och Jensen gör bra transformatorer. Kan man på ett enkelt sätt byta ut såna och skulle det i så fall bli bättre?

https://www.studio.se/index.php?showtopic=66248

http://www.gearslutz.com/board/low-end-the...ject-pre73.html

Postat

Jag har aldrig haft problem att fånga upp ljudsvaga signaler med min pre amp vad jag tänkt på iaf, inte ens med dynamiska mikrofoner. Hur svagt ska det vara så kan jag göra ett test åt dig så kan du få höra hur den beter sig. Ska det viskas, pratas normal samtalston, plockas på elgitarr utan stärkare eller plockas på en akustisk gitarr? Micken får bli en 57:a om det är ok.

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Sådär, ett test. SM57:a, ca 1,5-2dm ifrån riktade lite snett underifrån mot munnen. Viskar så svagt jag kan. Bry dig inte om vad jag säger, bara ordbajsar lite. Kunde inte ens gå upp till max innan det slog över. Hade väll två steg kvar till max när jag fick sänka för att få en bra nivå. Känns ju inte direkt som det är meningen att anvävda en 57:a på detta sätt 🙂

Stod bredvid datorn så brus och brum får du leva med.

Pre amp: AMS Neve 1073 DPA

Inget puffskydd! Hade inte det hemma 😮

MVH

Anders

EDIT: ha ha, jag låter ju psyksjuk i filen, "där känns signalen bra" *asgarv*

Redigerat av Gizmozis
Postat
Sådär, ett test. SM57:a, ca 1,5-2dm ifrån riktade lite snett underifrån mot munnen. Viskar så svagt jag kan. Bry dig inte om vad jag säger, bara ordbajsar lite. Kunde inte ens gå upp till max innan det slog över. Hade väll två steg kvar till max när jag fick sänka för att få en bra nivå. Känns ju inte direkt som det är meningen att anvävda en 57:a på detta sätt 🙂

Inget puffskydd! Hade inte det hemma 😮

MVH

Anders

Det där var verkligen cool. Om det inte vore så fu#¤in jobbigt att få ut alltihop på nätet skulle jag demonstrera min Aphex 230. Med den kan jag nog stå och viska flera meter bort...

Postat

Inget puffskydd! Hade inte det hemma 🙁

MVH

Anders

Hej! Jag måste säga att jag blev imponerad över hur lite det brusade när du drog upp gain nästan till max. Det känns som att det är det där jag letar efter.

Postat
Hej! Jag måste säga att jag blev imponerad över hur lite det brusade när du drog upp gain nästan till max. Det känns som att det är det där jag letar efter.

Hejsan

Ja, jag är grymt nöjd med den. Känns som den lyfter varje mick man kopplar in i den. Om du är ute efter en svensk återförsäljare så har http://www.soundware.se denna pre amp i sin arsenal. De låter dig troligtvis låna hem för att testa också aå su itne köper grisen i säcken 😉

MVH

Anders

Postat

Jag har fått upp ögonen för Vintech Audio genom en amerikansk sida som heter Gearslutz. Vintech Audio gör en 4 kanals försärkare till samma pris som Neve tar för en 2 kanalare.

Postat

Kolla in TK Audios DP-1!

Den ska vara väldigt mångsidig, va det inte ett test i senaste eller den innan i Studio?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.