KristianA Postat 11 december 2009 Postat 11 december 2009 Ska mastra en skiva och fått förfrågan om att lägga in dolt spår innan första låten... Någon som har erfarenhet av det? Använder mig av Wavelab. tack på förhand!
alex30free (oregistrerad) Postat 11 december 2009 Postat 11 december 2009 Normalt lägger man ett gömt spår sist eller först på en skiva Normalt börjar ju en skiva med titel 1, så du ska lägga ett spår innan detta, också kallat för Null-Track Praktiskt finns det alltså en lucka på Index-0 innan titel 1 som normalt brukar vara fyllt med tystnad innan första låten börjar, den luckan kan man också fylla med en hel låt etc.. Dessa index 0 finns också innan spår 2, 3, 4 etc...så man kan lägga ett index 0 på spår 4, vilket först hörs när spår 3 är klar och ska gå över till spår 4!!
KristianA Postat 11 december 2009 Trådstartare Postat 11 december 2009 Ok! Ska ge det ett försök. Men för att lyssna på detta gömda spår innan första låten måste man spola bakåt efter att första låten kommit igång?
alex30free (oregistrerad) Postat 11 december 2009 Postat 11 december 2009 Sätt i skivan, tryck på Play, det första som spelas upp är det gömda spåret innan titel 1/första låten!
KristianA Postat 11 december 2009 Trådstartare Postat 11 december 2009 Finns det möjlighet att mastra på så vis att skivan börjar spela låt 1 när man trycker på play men att man kan spola sig bakåt till det gömda spåret?
alex30free (oregistrerad) Postat 11 december 2009 Postat 11 december 2009 Nej, inte direkt....men du kan trycka på "Stopp" och sen "play", så börjar skivan om från början!
hefu Postat 11 december 2009 Postat 11 december 2009 Nja, det där vet jag att jag hade nån skiva som hade, ett hemligt spår innan spår ett. Man var tvungen att just spola tillbaka , fast skivan var i början. Roligt värre. 😄
joachime Postat 11 december 2009 Postat 11 december 2009 Jag har inte testat det själv, men.. Normalt ligger fyra sekunders tystnad innan första spår. Om du lägger ett ljudspår där (innan track 1) borde en vanlig cd-spelare hoppa över det när man spelar upp skivan. Dock går det ju att spola bakom spår ett och därigenom höra det.
hefu Postat 11 december 2009 Postat 11 december 2009 Hittade den här förklaringen, så nog går det... http://en.wikipedia.org/wiki/Pregap
mastertone Postat 20 december 2009 Postat 20 december 2009 Värt att nämna är att detta inte är redbook standard och att vissa cd spelare inte fixar detta. Normalt brukar dom flesta spelare bara hoppa till 1:an men jag har testat några som faktiskt inte läser skivan alls. Kan vara bra att kolla med fabriken också innan eventuell press.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.