Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag är känd som den stora datamaskinshataren, spelar in på en portabel porta, och tänker fortsätta med det. Men jag är sugen på att skaffa ett mastringsprogranm och ge mig på det med laptopens hjälp. Tycker jag har tillräckligt bra monitorer för att göra mastringen själv.

Men vad behövs för grejer förutom programmet? Jag vill ju kunna höra i monitorerna vad laptopen gör. Kan man koppla ihop laptop och porta, Tascam2488? Till laptopen kan jag ju flytta låtarna på en cd, och även bränna den färdigmastrade cd i laptopen. Kör man med en USB-sladd bara? Vi har flyttat filer från portan till dator förut.. Nåt ljudkort har jag inte...

Hörlursutgången på laptopen är inget jag vill lyssna genom

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat

Om du inte har en budget på minst 200000 kr för hårdvara (kompressorer, EQs och limiter av hög kvalité) så kan man klara sig utmärkt med kvalitetspluggar som t ex UAD eller Liquidmix (även om UAD slår LM på fingrarna i mitt tycke) samt någon faslinjär EQ. Förutom detta så är såklart en bra lyssning (bra akustik samt erfarenhet och kunskap sånt som hjälper en hel del…).

Vad har du för monitorer?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.