Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kör Cubase 5 och har ljud från audio spåren. Men när jag sen skapar ett midi spår o väljer en mjukvarusynt så får jag inget ljud från den. Jag har midi info från usb keyboarden på midi kanalen men inget ljud från själva mjukvarusynten. det sjuak är att när jag tex klickar med musen på låt oss säga tex B4ans virtuella klaviatur så får jag ljud men inte när jag spelar på min USb key.. !! Va fan är felet ?? det går ju inte ihop. Mycket tacksam för tips

Annons
Postat (redigerat)
Kör Cubase 5 och har ljud från audio spåren. Men när jag sen skapar ett midi spår o väljer en mjukvarusynt så får jag inget ljud från den. Jag har midi info från usb keyboarden på midi kanalen men inget ljud från själva mjukvarusynten. det sjuak är att när jag tex klickar med musen på låt oss säga tex B4ans virtuella klaviatur så får jag ljud men inte när jag spelar på min USb key.. !! Va fan är felet ?? det går ju inte ihop. Mycket tacksam för tips

När du laddar ett nytt instrument i Cubase 5 frågar programmet om du vill dedikera ett MIDIspår till det instrumentet, och då väljer du ja. Om du då har din klaviatur installerad och integrerad i Cubase så skall det automatiskt lira.

Annars så kan du på vänstra sidan av skärmen titta på ditt MIDIspår och se 2st dropdownmenyer där det i den undre skall stå instrumentets namn, och i den övre All Midi Channels/Inputs, (något av dem, tror det är Inputs).

I den rutan skall ditt klaviaturs namn finnas, gör det inte det så hittar inte Cubase det och det är problemet.

Edit. Om du öppnar B4 som standalone utanför cubase så spelar den?

Om inte gå in i settings/options och välj din klaviatur som standard för instrumentet. Spara och öppna igen.

Redigerat av cRiTza

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.