Daniel Postat 12 december 2009 Dela Postat 12 december 2009 Låna hem ett gäng preamps och mikrofoner och sitt och testa dig fram till det som passar din röst mest. En riktig bas är ett bra förslag, likaså en bra ak. gitarr och förstärkare. Bra tambouriner, marackas, etc, har man alltid nytta av tycker jag. UAD är verkligen skitbra, men frågan är om det är vettigast att lägga krutet där? Det finns ju mobil akustikbehandling som du skulle kunna flytta med dig när du flyttar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jp80x0 Postat 12 december 2009 Dela Postat 12 december 2009 Låten du länkade till var ju riktigt bra, klart topp 3 jag någonsin hört på det här forumet. Som alla säger så har du nog alla verktyg du behöver, kanske lägga pengarna på en fortsättningskurs i inspelning/mixning? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohnRick Postat 12 december 2009 Dela Postat 12 december 2009 http://www.audiomasterclass.com/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bazz Postat 12 december 2009 Trådstartare Dela Postat 12 december 2009 (redigerat) Tjenare grabbar! Fyfan va kul att denna tråd tog fart och att det kommit så jäkla mycket fina tips här i! Nu är ju detta så klart grymt personligt och vissa mår hur bra som helst av prylar som inspirerar medans andra mår bäst och utvecklas bäst av upplevelser. Jag har gått och suktat lite över utbildning av något slag. Att hyra in mig i en studio för att se dom arbeta känns inte som att det kommer hända. Synd att jag inte var intresserad då jag var "aktiv" och tillbringade mycket tid i studion ☺️ http://www.audiomasterclass.com/ Wow.. såg grymt intressant ut!! Nån som provat detta och kan tycka till??? Har lite vänner som fortfarande är aktiva och arbetar i studio.. känns dock som att man tränger sig på och snyltar på deras kunskap om jag bosätter mig hos dom ett tag 😄 Sen jobbar dom mycket med väldigt hård musik.. Men den dagen kommer nog.. vet att det är så man skulle lära sig mest och bäst!! Som det känns nu är nog någon typ av utbildning mest intressant.. samt en ny bas! Alltid velat haft en, och slippa baspluggarna skulle faktiskt vara skönt och bli bättre groove i låtarna med äkta bas. UAD pluggarna kommer jag nog inte kunna låta bli.. mest pgr av att jag ofta vill köra en jäkla massa spår (kanske det som är felet med mina låtar) och det är skönt med lite avlastning på processorn där. Samt att det jag hört av dom låter så jäkla bra. Lär jag mig använda pluggarna rätt också så kan det bli skysst. De som sett mina trådar märker nog att jag är helt ny när det gäller mixning och där brinner intresset mest just nu. Inte för att jag har önskan om att ge ut mitt material.. men för att jag skulle må bra av att kunna få det att låta så bra som jag möjligen kan. 😄 Har en liten fetish där.. hatar att komma fram till att saker man gjort suger haha Oh.. sen är jag lite prylbög och tycker det är kul.. så en ny mick vill jag ha så kan jag få ge bort min nuvarande till brossan, och en skysst preamp så att ljudet in är hyffsat. Vänta nu... fan verkar hamna på mer än 20k 😛 Jaja... får försöka se det lite långsiktigt då och ta en sak i taget! Bästa tipset upplever jag nog ändå är att försöka lära sig att få ut så mycket av det man har.. arbetar dagligen med detta. Grymt fin tråd och stort tack för alla grymma tips!! EDIT: Glömde nämna att jag gärna försöker ha en så tyst studio som möjligt med tanke på att det inte är en studio.. så förstärkare går bort än så länge =/ Redigerat 12 december 2009 av Bazz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bazz Postat 27 december 2009 Trådstartare Dela Postat 27 december 2009 (redigerat) Efter mycket funderande ser det ut att bli så här (så länge) Neumann TLM49 mick (hämtas i veckan) Universal Audio 610Solo eller 710 Preamp (funderar fortfarande) UAD2 Dual kort tillsammans med en bunt plugins (hämtas i veckan) En hyffsad beg. Elbas (Då jag inte vet skvatt om basar så tas gärna tips emot ang. detta för studio syfte) Akustikbehandling, börjar sparsamt tills jag har ett nytt rum dedikerat för studiosyfte. Blir en kul början på nya året 🙁 Redigerat 27 december 2009 av Bazz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BJORNANDERSSON (oregistrerad) Postat 3 januari 2010 Dela Postat 3 januari 2010 bazz..r du nöjd med uad pluggarna?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 3 januari 2010 Dela Postat 3 januari 2010 (redigerat) Universal Audio 610Solo eller 710 Preamp (funderar fortfarande) När jag jämförde dem båda så tyckte jag om ljudet i 610 bättre (svårt att säga varför, men den kändes mer "närvarande/in your face") Jag skulle nog råda dig att testa dem båda eftersom det kändes mest som en smaksak vilken man väljer. Redigerat 3 januari 2010 av brojd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bazz Postat 3 januari 2010 Trådstartare Dela Postat 3 januari 2010 bazz..r du nöjd med uad pluggarna?? Tjenare! Jag har inte hunnit testa så mycket.. men jag provade ca 10 minuter och hade knappt nån aning om vad jag höll på med.. men jääääääävlar vilken skillnad det vart på soundet jag fick till på trummor direkt.. Ska bli riktigt kul att testa vidare mer seriöst när man får en lucka över =) När jag jämförde dem båda så tyckte jag om ljudet i 610 bättre (svårt att säga varför, men den kändes mer "närvarande/in your face")Jag skulle nog råda dig att testa dem båda eftersom det kändes mest som en smaksak vilken man väljer. Jag snålade lite och köpte en Golden Age Project PRE-73. Låter skitbra faktiskt nu när jag fått ordning på det.. men kan inte hjälpa att känna suget efter UA.. skulle vara kul att testa skillnaden mot den jag har nu.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 3 januari 2010 Dela Postat 3 januari 2010 Jag snålade lite och köpte en Golden Age Project PRE-73.Låter skitbra faktiskt nu när jag fått ordning på det.. men kan inte hjälpa att känna suget efter UA.. skulle vara kul att testa skillnaden mot den jag har nu.. Antagligen mindre än prislappen antyder 😐 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BJORNANDERSSON (oregistrerad) Postat 3 januari 2010 Dela Postat 3 januari 2010 fan va nice!! funderar också på att köpa ett uad kort...vilket köpte du, solo eller duo? har funderat på det lilla nevana kortet med neve88rs sen får jag se vad jag kan köpa mer... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pesek Postat 3 januari 2010 Dela Postat 3 januari 2010 Mic + preamp + egen tillverkad akustik behandling Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 4 januari 2010 Dela Postat 4 januari 2010 Hade skaffat ett rätt akustikbehandlat rum.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 4 januari 2010 Dela Postat 4 januari 2010 En bra masterkeyboard med reglage som hjälper dig att styra upp det hela. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bazz Postat 4 januari 2010 Trådstartare Dela Postat 4 januari 2010 (redigerat) fan va nice!! funderar också på att köpa ett uad kort...vilket köpte du, solo eller duo? har funderat på det lilla nevana kortet med neve88rs sen får jag se vad jag kan köpa mer... Tjenare! Jo det är jäkligt gött.. Blev ett DUO kort. Sitter och är faktiskt helt chockad just nu. Lägger om bas på en låt.. så jag slängde lite snabbt ihop lite pluggar på trummorna och basen och kör bara dessa just nu.. Vilket jäkla tryck. Låter svinbra just nu.. men jag hinner nog sabba allt innan det är dags att visa låten för någon som vanligt haha Hade skaffat ett rätt akustikbehandlat rum.... Sitter i lägenhet.. planer på villa.. Då jäklar ska det bli grymt seriöst studiorum med akustikbehandlingen som prio ett! Redigerat 5 januari 2010 av Bazz Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
EmKay Postat 5 januari 2010 Dela Postat 5 januari 2010 Hade investerat i en timme med Bagge eller Carlsson. 😄 Eller en Utbildning på SAE tex. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.