Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Köpte Logic Express 9 för ca 1 månad sedan och allt funkade från start. Häromdagen då jag skulle starta en mjukvarusynt så funkar inte insignalen från min midikeyboard..

Jag förstår verkligen inte hur jag ska göra för att få den att funka igen. Jag vet att keyboarden (Midistart-2), midi-sladden och ljudkortet (Presonus FireBox) fungerar men jag vet inte var man ska trixa med inställningarna. Är det kanske bara något så enkelt som ett volymreglage någonstans?

Sitter på Snow-Leopard på en alldeles sprillans iMac ifall det på något sätt kan hjälpa er i min felsökning?

Tacksam för svar..

/Emil

Annons
Postat
Köpte Logic Express 9 för ca 1 månad sedan och allt funkade från start. Häromdagen då jag skulle starta en mjukvarusynt så funkar inte insignalen från min midikeyboard..

Jag förstår verkligen inte hur jag ska göra för att få den att funka igen. Jag vet att keyboarden (Midistart-2), midi-sladden och ljudkortet (Presonus FireBox) fungerar men jag vet inte var man ska trixa med inställningarna. Är det kanske bara något så enkelt som ett volymreglage någonstans?

Sitter på Snow-Leopard på en alldeles sprillans iMac ifall det på något sätt kan hjälpa er i min felsökning?

Tacksam för svar..

/Emil

Jag är ingen expert, men kolla /Program/Verktygsprogram/Ljud och MIDI-inställningar. Där borde du kunna se något i allafall.

/Johan

Postat (redigerat)

har en polare som har samma klaviatur.. inget fungerade för honom och det verkade som midistart 2 inte stödjer 10.6. Han har fått köpa ny klav.

har det någon gång fungerat under 10.6? haft ett annat system innan?

edit: så du kör inte via usb utan vanlig med midisladd till ljudkortet? testa nollställa klaviaturen om det finns en sådan funktion, annars är det ljudkortet som strular.. ominstallation?

Redigerat av iGnu
Postat

Jag kör visserligen Logic 7, men jag brukar behöva trycka "Reset MIDI Drivers" (menyn Logic Pro -> Preferences) ibland när Logic tappat kontakten med mitt midi-keyboard.

Postat
Jag är ingen expert, men kolla /Program/Verktygsprogram/Ljud och MIDI-inställningar. Där borde du kunna se något i allafall.

/Johan

Har gjort detta, hjälper tyvärr inte.

Postat
har en polare som har samma klaviatur.. inget fungerade för honom och det verkade som midistart 2 inte stödjer 10.6. Han har fått köpa ny klav.

har det någon gång fungerat under 10.6? haft ett annat system innan?

edit: så du kör inte via usb utan vanlig med midisladd till ljudkortet? testa nollställa klaviaturen om det finns en sådan funktion, annars är det ljudkortet som strular.. ominstallation?

nej, jag testade en gång för länge sen med usb-sladd till Min MacBook...och det visade sig att Mac inte stödjer Midistart-2

jo, jag kör med midi-sladd in i ljudkortet, och det funkade tills för några dagar sen, har haft problemet förut också, då jag hade en ful-kopia av Logic. ljudkortet strular inte vad jag vet, det går som tåget, tror mer att det är någon inställning i programmet.

Postat
Jag kör visserligen Logic 7, men jag brukar behöva trycka "Reset MIDI Drivers" (menyn Logic Pro -> Preferences) ibland när Logic tappat kontakten med mitt midi-keyboard.

Detta fungerade inte heller...får ta å testa i polarens PC antar jag, eller i MacBooken

Postat

testa avinstallera drivrutinerna för ljudkortet och sen installera igen.. kolla tillverkarens hemsida för senaste uppdatering. Du får alltså ingen midiaktivitet i Logic alls? funkar det fortfarande inte så testa skapa ett nytt användarkonto och installera det där.

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)
nej, jag testade en gång för länge sen med usb-sladd till Min MacBook...och det visade sig att Mac inte stödjer Midistart-2

jo, jag kör med midi-sladd in i ljudkortet, och det funkade tills för några dagar sen, har haft problemet förut också, då jag hade en ful-kopia av Logic. ljudkortet strular inte vad jag vet, det går som tåget, tror mer att det är någon inställning i programmet.

1. Har du prövat att köra midin rakt in i datorn?

2. Har du prövat att stänga av och sedan på i samband med/innan du väljer i "Reset midi driver"?

Redigerat av mowgli
Postat (redigerat)

Midistart-2 fungerar inte med USB:n rakt in i Mac:en...

Jag skulle föreslå att du kör midi in i ljudkortet istället... det funkar för mig men då har jag midi-ingång på mitt Focusrite Saffire.

USB:n sitter dock i Mac:en men bara för att få ström... ;-)

Redigerat av reVolt
  • 4 veckor senare...
Postat

Har ny lyckats konstatera att det var den förbannade midi-sladden det var fel på. tack och lov.

Tack för hjälpen

/Emil

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.