Jump to content
Annons

44,100KHZ och 48,000 i samma projekt


Zyan

Recommended Posts

Uppdatering: Nu är de i samma sample rate men går ändå i olika hastigheter, fast nu är skillnaden mindre.

Spelade in live, hade datorn på 48.000khz och Zoom h4 på 44,100hz.

Nu är de totalt osynkade i tempo när jag laddar in dem i samma projekt. Det vill säga att på 44,100KHZ går lite snabbare, så om de är synkade på en punkt så kommer de snabbt ur osynk.

Detta leder till två frågor.

1. Om jag har de råa wave-filerna. Hur ska jag skapa ett projekt i Cubase och importera så tiden blir verklig. Ska projektet vara i 48,000 och sen konvertera 44,100-filerna till 48,000?

2. Detta är även inspelat på film som håller på att redigeras som jag inte har tillgång till, detta måste också vara i synk. Så även om jag timestretchar så att det blir rätt. Hur vet jag hur det ska stretchas så att det matchar filmen? Vad kan man se som verklig hastighet?

Tack på förhand.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Konvertera 44.1 i ett annat program typ Audacity till 48

Ha projektet i 48 khz 16 bit i då Cubase

Projekt för DV/HD film är i 48/16 (för det mesta)

Link to comment
Dela på andra sajter

Konvertera 44.1 i ett annat program typ Audacity till 48

Ha projektet i 48 khz 16 bit i då Cubase

Projekt för DV/HD film är i 48/16 (för det mesta)

Tack för svar.

Cubase är det enda programmet jag har, och de klarar ju att konvertera. Vad är tanken med att köra ut det i ett annat program? Musikdatorn har inte internet heller så detta blir väldigt omständigt.

Hur gör man i Cubase om man ska slänga om det till 48 000 på rätt sätt. Förmodar att om jag plockar upp filen i poolen, väljer konvertera till 48 000 så kommer det vara precis som innan, fast köra i annan rate. Dvs lika osynkat som innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som du säger så klarar Cubase av att göra det.

För enkelhetens skull skulle jag börja om med ett nytt projekt.

Börja importera filerna med rätt samplingsfrekvens och se till att projektet är inställt på samma frekvens.

När du importerar filerna med fel frekvens kommer Cubase fråga om det ska anpassa/konvertera samplingsfrekvensen på dessa. Svara ja så är det klart sedan.

Annars så finns ett riktigt bra samplingskonverteringsprogram för pc som heter R8brain. Gratisversionen gör precis det som behövs och gör det bättre än de flesta andra program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att ni hjälper, håller på att få gråa hår här.

Nu har jag skapat ett nytt projekt.

24bit, 48.000khz, wav

Importerar och kopierar 48.000khz filerna från extern disk till Projektmappen. Inte valt någon med konvertera.

Sen när de 40gb är kopierade, så kör jag en till import av 44.1khz filerna och väljer (convert if needed).

Hoppas att Cubase inte tar hänsyn till längd och ändrar den om det behövs. Jag är så rädd att cubase ska vara smart och inte förändra längden på filerna.

Fråga1: Varför är det olika längd på två filer inspelade parallellt. Vilken har real tid? Någon måste ju spelas upp snabbare/långsammare än verkligheten. Vad är verklighetens hastighet?

Fråga2: I cubase pool hittar jag en flik som heter tempo. Vad innebär tempo i en wav-fil? Tempotrack står på 120. 44,1khz filerna har tempo 120.01 och 48khz har 120.02. Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade in live, hade datorn på 48.000khz och Zoom h4 på 44,100hz.

Nu är de totalt osynkade i tempo när jag laddar in dem i samma projekt. Det vill säga att på 44,100KHZ går lite snabbare, så om de är synkade på en punkt så kommer de snabbt ur osynk.

Detta leder till två frågor.

1. Om jag har de råa wave-filerna. Hur ska jag skapa ett projekt i Cubase och importera så tiden blir verklig. Ska projektet vara i 48,000 och sen konvertera 44,100-filerna till 48,000?

2. Detta är även inspelat på film som håller på att redigeras som jag inte har tillgång till, detta måste också vara i synk. Så även om jag timestretchar så att det blir rätt. Hur vet jag hur det ska stretchas så att det matchar filmen? Vad kan man se som verklig hastighet?

Tack på förhand.

Filmbiten kan jag inte hjälpa dig med, men markera och högerklicka på ljudfilen i arrangeringsfönstret och välj process -> resample så löser det sig på enklast möjliga vis. Tror jag åtminstone.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga1: Varför är det olika längd på två filer inspelade parallellt. Vilken har real tid? Någon måste ju spelas upp snabbare/långsammare än verkligheten. Vad är verklighetens hastighet?

de filerna som har samma samplingsfrekvens som ditt projekt spelas upp i rätt hastighet de andra spelas upp antingen snabbare eller långsammare beroende på att innehåller mer/mindre data och ser då ut att ha olika längd i programmet

Link to comment
Dela på andra sajter

Filmbiten kan jag inte hjälpa dig med, men markera och högerklicka på ljudfilen i arrangeringsfönstret och välj process -> resample så löser det sig på enklast möjliga vis. Tror jag åtminstone.

Nu har jag fått in både i samma projekt och samma samplerate.

Skillnaden är mycket mindre så först trodde jag att problemet var borta, men på ett par minuter så är det igen ur synk.

Kan det ha något med tempo i Poolen att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

de filerna som har samma samplingsfrekvens som ditt projekt spelas upp i rätt hastighet de andra spelas upp antingen snabbare eller långsammare beroende på att innehåller mer/mindre data och ser då ut att ha olika längd i programmet

Aha...nu fattar jag. Som de gamla skivspelarna med två hastigheter 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...