Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Godkväll fagra ljudtekniker,

jag är intresserad av era åsikter angående spänningsstabilisatorer. Har tittat lite på Furman M10XE som passar mina behov i form av pris och antal uttag.

Jag har tre orsaker till att fundera på spänningsstabilisering:

• Yamaha HS80M står på min vill-ha-lista, ett par monitorer som jag läst brusar väldigt mycket på grund utav störningar från elnätet, 60 hertz hum. Nu har vi ju 50 hertz här i Sverige, men ett annat par monitorer som jag redan innehar, nEar 05, brusar väldigt mycket i nuläget, även vid extremt reserverad gain. Jag misstänker att våra 50 hertz är orsaken till det.
  • Jag har haft väldigt mycket problem med strandad elektronik, något som jag med rimlig orsak tillskriver mitt opålitliga strömnät. Lampor dör ofta och blixtrar till. Batteriet till en laptop har plötsligt blivit utslaget. En monitor av märket Alesis M1 MK2, har börjat "ge upp" efter att den använts ett tag och vägra göra något ljud ifrån sig.
  • På grund av föregående punkt har jag tidigare införskaffat mig överspänningsskydd som jag pluggar in all känslig elektronik i. Men jag har just blivit varslad om spänningsstabilisatorns uppgift, och jag tror den kan vara något som skulle förbättra min situation ytterligare. Jag tror att Alesis-monitorn av någon orsak är väldigt överkänslig och skulle kunna stå sig ifall den fick spänningsbehandlad el.

Därför frågar jag er bevandrade:

• Skulle en spänningsstabilisator, gärna inte mycket dyrare än 1000 kr, göra någon skillnad för bruset i mina monitorer, och för det hypotetiska bruset i HS80M?
  • Är det säkrare att använda spänningsstabilisator än vanligt överspänningsskydd, kommer det förhindra elektronikförstörelse i större utsträckning än ett överspänningsskydd?
  • Tror ni min Alesis-monitor, som börjar knastra och återgår i tystnad vid förändrad gain eller av/på-slagning, något jag tror beror på fluktuerande spänningstal, rentav skulle kunna fungera ifall man pluggade in den i ett någorlunda vettigt spänningsskydd?
  • Är spänningsstabilisator en lämplig idé även för annan typ av elektronik, exempelvis dator, hårddisk, förstärkare och monitorkontroller?

Som en liten fotnot: jag är en digital man och har inget rack, ej heller planer på att införskaffa något. Om det finns ett rackfritt alternativ till samma pris och kvalité skulle det vara av intresse. Gärna också ett rackalternativ med "vanliga eluttag" istället för IEC så man slipper köpa 10 nya strömkablar och dessutom kan plugga in grejer som saknar IEC-kompabilitet.

Annons
Postat (redigerat)

Menar du att alla fel jag beskriver är orsakade av dålig jordning? Vad jag kommer fram till av wikipediaartikeln är man ska koppla in all utrustning i samma grenuttag, inte lägga kablar så att det bildas magnetisk interferens och sätta fast chokers. Fast det hade jag redan klurat ut. Min elkunskap uppgår dessvärre inte högre än vad man lär sig i gymnasiefysiken så artikeln känns lite för svår.

Kan den fluktuerande spänningen också vara orsakad av dålig jordning?

Redigerat av danielhjerth
Postat

Har läst på lite, bland annat hittat sektionen om jordslingor på http://wiki.kontrollrummet.com/Störningar. Men jag förstår inte hur det kan röra sig om en sådan, dels med tanke på mitt kopplingsschema, dels eftersom det brummar precis lika mycket ifall jag kopplar in en monitor, ensam, med all annan elektronik avstängd, i eluttaget.

Vad jag förstått av ditt inlägg anser du att jag ska söka efter felkällor på andra håll. Vad har man då egentligen en spänningsstabilisator till?

Postat (redigerat)

danielhjerth,

Du pratar om att dina högtalare "brusar mycket" (brus= ett pysande väsande ljud) men jag tror att du kanske menar att det "brummar" mycket i dina högtalare, typ en lågfrkvent ton som ligger på hela tiden.

"Ground-loops" är ju vanligt när man kopplar samman massa ljudapparater med signalkablar, och som samtidigt är skyddsjordade i vägguttagen.

Värst är det om väggutagen sitter spridna med stora avstånd eller i olika rum, där apparaterna kopplas samman vi "mick-trunkar" eller multiboxar och liknande.

I påkostade studioinstallationer, så kan man undvika detta problem med att allt är konsekvent balanserat, (d.v.s. inga in/utgångar obalanserade i varken kontrollrummet eller studion) och då helst transformatorbalanserat, i kombination med ett komplext jordsystem, där alla stickkontakters skyddsjordar är "stjärn-jordade" i en huvud-jordskena, där också annan jord till mixerbord m.m. är anslutna.

Nu vet jag inte om dina högtalare är aktiva med inbyggd elektronik, och om dom har skyddjordad stick-kontakt, men om dom har detta, så kan du pröva med att ansluta dom i en gammal grendosa utan skyddjordsbleck, och kolla om brummet minskar eller försvinner.

Gör det detta, så vet du att "ground-loopen" är där.

(gäller även med pasiva högtalare där slutsteget är skyddsjordat)

Eftersom det är säkrast att ha prylarna skyddsjordade, så måste man sedan lösa jordslingan på något annat sätt.

Hur man sedan skall gå tillväga är beroende på om din anslutning är balanserad eller ej, är den balanserad kan du pröva med att lyfta skärmen i "sänd-ändan" d.v.s. från mixerns utgång.

Är den obalanserad, så kan det vara nödvändigta att lägga en 0,1 uF kondensator där man klippte upp skärmen, för att undvika "surr" (högfrekvent knatter) i vissa sammanhang när både in och utgångar är obalanserade.

En del prylar gillar inte klippta skärmar, (referens-jorden) och kan börja självsvänga och konstra på annat sätt, då får man ta till transformator-balansering istället.

En "1:1 bridging line transformer" på sändsidan/utgången, och en likadan trafo på mottagarsidan/ingången fungerar perfekt med uppbruten jord/skärm, och utgör en "galvanisk skilld" jord mellan apparaterna.

Det är viktigt att traforna är av god kvalitét för att inte försämra frekvensgång/distortion m.m.

Lundahl Transformers i Norrtälje gör enormt bra trafos för detta ändamål.

Brum kommer alltså inte från el-nätet, utan det är något man själv tillverkar med ground-loops/brumslningar mellan aparater, men däremot så kan det komma störningar som små knäppar och smällar från elnäten, orsakat av spisar, motorer kylsystem, som slår av och på någan stans i fastigheten eller huset intill.

Detta går att ta bort med "nätspänningsrenarare" som transientskydd, UPS-enheter m.m.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
  • 2 veckor senare...
Postat
danielhjerth,

Du pratar om att dina högtalare "brusar mycket" (brus= ett pysande väsande ljud) men jag tror att du kanske menar att det "brummar" mycket i dina högtalare, typ en lågfrkvent ton som ligger på hela tiden.

"Ground-loops" är ju vanligt när man kopplar samman massa ljudapparater med signalkablar, och som samtidigt är skyddsjordade i vägguttagen.

Värst är det om väggutagen sitter spridna med stora avstånd eller i olika rum, där apparaterna kopplas samman vi "mick-trunkar" eller multiboxar och liknande.

I påkostade studioinstallationer, så kan man undvika detta problem med att allt är konsekvent balanserat, (d.v.s. inga in/utgångar obalanserade i varken kontrollrummet eller studion) och då helst transformatorbalanserat, i kombination med ett komplext jordsystem, där alla stickkontakters skyddsjordar är "stjärn-jordade" i en huvud-jordskena, där också annan jord till mixerbord m.m. är anslutna.

Nu vet jag inte om dina högtalare är aktiva med inbyggd elektronik, och om dom har skyddjordad stick-kontakt, men om dom har detta, så kan du pröva med att ansluta dom i en gammal grendosa utan skyddjordsbleck, och kolla om brummet minskar eller försvinner.

Gör det detta, så vet du att "ground-loopen" är där.

(gäller även med pasiva högtalare där slutsteget är skyddsjordat)

Eftersom det är säkrast att ha prylarna skyddsjordade, så måste man sedan lösa jordslingan på något annat sätt.

Hur man sedan skall gå tillväga är beroende på om din anslutning är balanserad eller ej, är den balanserad kan du pröva med att lyfta skärmen i "sänd-ändan" d.v.s. från mixerns utgång.

Är den obalanserad, så kan det vara nödvändigta att lägga en 0,1 uF kondensator där man klippte upp skärmen, för att undvika "surr" (högfrekvent knatter) i vissa sammanhang när både in och utgångar är obalanserade.

En del prylar gillar inte klippta skärmar, (referens-jorden) och kan börja självsvänga och konstra på annat sätt, då får man ta till transformator-balansering istället.

En "1:1 bridging line transformer" på sändsidan/utgången, och en likadan trafo på mottagarsidan/ingången fungerar perfekt med uppbruten jord/skärm, och utgör en "galvanisk skilld" jord mellan apparaterna.

Det är viktigt att traforna är av god kvalitét för att inte försämra frekvensgång/distortion m.m.

Lundahl Transformers i Norrtälje gör enormt bra trafos för detta ändamål.

Brum kommer alltså inte från el-nätet, utan det är något man själv tillverkar med ground-loops/brumslningar mellan aparater, men däremot så kan det komma störningar som små knäppar och smällar från elnäten, orsakat av spisar, motorer kylsystem, som slår av och på någan stans i fastigheten eller huset intill.

Detta går att ta bort med "nätspänningsrenarare" som transientskydd, UPS-enheter m.m.

--Bosse

Tack för ditt utförliga svar! Visste knappt att problemet fanns. Har fått tid att undersöka situationen hemma men kan dock konstatera att det inte rör sig om en jordslinga. Misstänker att det är åldern och/eller priset som får monitorerna att låta som de gör. Påminner ganska mycket om hur min hifistärkare låter. Har överhuvudtaget ingen analog utrustning annat än monitorer så jag förmodar (hoppas) att jag klarar mig utan transformatorer, uppklippta skärmar och lödning ett tag 🙂

Främsta anledningen till att jag blev intresserad var att jag haft sådana problem med att saker går sönder, men det är alltså inget jag behöver tänka på mer än att ha ett dugligt överspänningsskydd? Dåliga tillverkare som mer är orsaken till det, måhända.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.