Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, Jag och min flickvän, som sjunger, gör pop och rockmusik i vår hemstudio vore tacksamma för lite expertråd angående mikrofonförstärkare och kompressorer. För närvarande använder vi oss av en PC 3,0GHz, Digi-002 Rack, ADK Hamburg Edition, Focusrite Voicemaster Pro, Cubase SX3 och UAD-1.

Grejorna funkar bra i sig men vi är ute efter att få närmast möjliga studiokvalitet på sångspåren. Kanske någon som har erfarenhet kan rekommendera ett lämpligt val av mic-pre/kompressor/kanalstrip. Vi är ännu inte säkra på om vi vill satsa på rör eller transistor. Kanske en blandning är att föredra? Nedan följer några modeller som vi tittat på, dock tyvärr inte haft möjlighet att testa. Vilken av dessa låter bäst? Visst är det ofta en fråga om smak men kanske några burkar utmärker sig lite extra.

Avalon M5, AD2044, AD2022 or 737sp.

Focusrite ISA 220 or 430MKII.

Universal Audio M610, LA610.

API 7600 channel Strip.

"Neves" kloner från Vintagedesign: DMP, CA73, CA81. Låter de likt originalen?

ADK AP-1 mic-pre och CL-3A kompressor.

Lämpliga alternativ till uppgradering av sångmikrofon kanske kunde vara:

Blue Baby Bottle eller AEA R84 Bandmikrofon? Har hört mycket gott om

dessa som prisvärda alternativ. Neumanns U-serie är lite väl dyra i nuläget.

Vi vore som sagt väldigt tacksamma för svar från er som har kunskap och

erfarenhet kring detta!

Micke 😉

Annons
Postat (redigerat)

Dom grejerna ni har duger garanterat för att få en "studiokänsla" över sångljudet.

Det ni borde lägga ner pengar på är att optimera akustiken eftersom det gör att ni får ut max av eran nuvarande utrustning. ADK:n är ju by the way en kanonmic! Själv har jag Vienna-modellen och är kalasnöjd med ljudet! (tycker den låter bättre på dom sångerskorna/sångarna jag spelat in än Neumann TLM 103:an)

Så mitt tips är: Bygg ett optimerat sångbås och lär er era saker bättre så kan jag garantera att det kommer låta skitbra! 🙂

EDIT: Sen beror det ju självklart på hur bra mixare man är när det gäller att få till ett bra ljud men grundljudet är ju det absolut viktigaste! 🙂

Redigerat av lavrell
Postat

När det gäller micarna, så kan du gärna titta in på min testsite (länk i min signatur) och lyssna på diverse exempel.

Jag har själv en Babybottle, som är en härlig mic med sanslöst låg brusnivå och mycket bra ljud (om man gillar minimal färgning, på gränsen till vad somliga betecknar som "tråkig"...) och nästa på min inköpslista är tveklöst en AEA R-84, som låter grymt bra - men som också kräver att man har en lågbrusig preamp med gott om Gain. En annan mic jag tycker att du också bör överväga, är Studio Projects T3, som också är en otroligt bra och prisvärd mic. Jag köpte nyligen en sådan själv som en liten ljudklapp til studion... 🙂

Postat (redigerat)

Jag håller med föregående talare till hundra procent(Lavrell alltså!)!!

Dom grejorna ni redan har är ju kalas prylar. Ni kan nog skrämma fram riktigt bra ljud ur det!

Så lägg era pengar och er energi på att aukustik behandla inspelnigs rummet!!

Redigerat av herwhisper
Postat

Ja, Lavrell, Claes och.... visst akustiken runt om är viktig och kanske lite problematisk. Vi har studion på övervåningen, snedtak i trä på bägge sidor och nästan 4 m högt. Har funderat på hur man bäst fixar isolering för sången. Är egentligen ett sångbås det bästa alternativet? I så fall hur stort och vad för slags dämpning? Tänkte prova med att hänga filtar framför och bakom micken.

Förut hade vi en MXL V69 mic och den hade lite bättre top men betydligt sämre botten. Kanske vi skulle köpt Vienna Edition i stället. Det vi är ute efter är att få fram det där nära, detaljerade, frasiga men rena mickljudet. Tänkte därför att det borde kunna hjälpa till om vi upgraderade till en high-end mic-pre och mic. Har även kikat lite på SPL Gain Station. Kan det vara något? Visst är det ett dilemma att inte hitta svagaste länken!? Nilla sjunger kanonbra med ett brett och starkt register och själv är jag en ganska duktig mixare. Ja jag vet inte....men tack Claes, ska genast checka in din mick-länk!

Micke 🙂

Postat

En preamp som jag gillar skarpt, är Summit Audio 2BA-221 - men vill man ha ett så ofärgat ljud som möjligt och låta micen stå för merparten av färgningen, är en Line Audio Design DMP att föredra. 🙂

4m upp till taket? Det låter stort som 17!

Eventuellt kan det räcka att sätt upp någon form av innertak precis där man ska stå och sjunga, men det beror förstås på hur stort rummet är i övrigt också...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.