evilrocker Postat 9 december 2009 Dela Postat 9 december 2009 Tjena Jag går i köptankar igen eftersom jag ska sälja min helt splajdans nya Fender American Std Telecaster (säg till om intresse fins). Jag har idag en Gibson Les Paul Usa Classic med 60s slim neck och är nu sugen på en Les Paul till fast då antingen Les paul studio Les paul Jr eller SG. Jag vill ha en smal hals, inte 50s rounded (har redan haft både en Custom och Standard som jag sålt) , och helst typ 490 och 498 i, för 57 classic humbuckers har väl lägre output om jag inte tänkt fel? Finns ju även en Junior Armstrong signature med H-90 men dom vet jag inget om. Någon som kan ge lite vägledning och tips? Och detta handlar bara om riktiga Usa-Gibson inga Epafåner å sånt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kolin Postat 9 december 2009 Dela Postat 9 december 2009 Jag köpte en Gibson Marauder på tidigt 80 tal. Mitt ex är från mitten av 70 talet o lite originell såvitt jag förstår. Men bortsett från det. Halsen är skitbra o banden är feta o hållbara. Har spelat på den sedan inköp o aldrig ens behövt slipa på dom. Det enda problemet är ljudet... Jag byggde ett nytt plekrtrumskydd på 90 talet o satte dit en humbacker vid stallet. Numera kör jag med orginalmickarna men får bara ett bra ljud när jag kör bägge samtidigt. Halsen är dessvärre skruvad men jag tycker att ljudet är kanon och spelkänslan underbar. Så om du springer på en sån gitarr så rekommenderar jag att du slår till. Som en anekdot kan jag väl tillägga att Paul Stanley slog sönder en sån på scen 79 eller 80 då jag såg KISS på Scandinavium i Göteborg. Klart att han valde att klyva den guran eftrsom den var billig... Kolin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hastalavista Postat 9 december 2009 Dela Postat 9 december 2009 Tjena Jag går i köptankar igen eftersom jag ska sälja min helt splajdans nya Fender American Std Telecaster (säg till om intresse fins). Jag har idag en Gibson Les Paul Usa Classic med 60s slim neck och är nu sugen på en Les Paul till fast då antingen Les paul studio Les paul Jr eller SG. Jag vill ha en smal hals, inte 50s rounded (har redan haft både en Custom och Standard som jag sålt) , och helst typ 490 och 498 i, för 57 classic humbuckers har väl lägre output om jag inte tänkt fel? Finns ju även en Junior Armstrong signature med H-90 men dom vet jag inget om. Någon som kan ge lite vägledning och tips? Och detta handlar bara om riktiga Usa-Gibson inga Epafåner å sånt. 😑 På din LP Classic sitter det nog 498R & 500T vilket är ganska hett, sitter ju även i Explorern. 490 och 498 tror jag är lite mer samma typ fast något "lugnare" Hade jag varit som du hade jag satsat på Burstbucker eller 57 classic, varför inte en 335:a ? Det klart att det blir en annan peng än en studio men studion går nog bort för dig ändå iom att den inte finns (är jag 99 på) men -60 hals. Juniorer känns väl inte så kul, tycker jag i alla fall. SG kan man väl älska eller hata, kanske kul som omväxling till LP:n? Jag hade satsat på en 335:a med 57 classic men det kanske känns helfel för dig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 10 december 2009 Trådstartare Dela Postat 10 december 2009 Nja 335an är nog inget för mig, den e ju stor och har hål i sig va? Jag är sugen på den vanliga Juniorn med en P-90. Någon som vet hur p-90 håller sig mot dom på classic? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hastalavista Postat 10 december 2009 Dela Postat 10 december 2009 Nja 335an är nog inget för mig, den e ju stor och har hål i sig va?Jag är sugen på den vanliga Juniorn med en P-90. Någon som vet hur p-90 håller sig mot dom på classic? P90 är ju en single coil. Kan ju vara fränt på sitt sätt men det har du ju redan i din tele. 😏 J Fogerty har kört en del P90, du får ut och kolla och lyssna på You Tube. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hastalavista Postat 10 december 2009 Dela Postat 10 december 2009 Nja 335an är nog inget för mig, den e ju stor och har hål i sig va? Stor och har hål i sig, yes! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 10 december 2009 Trådstartare Dela Postat 10 december 2009 Fogerty e ju inte riktigt min pryl eh... Har dock för mig att Social Distortion kört med Gold top med P-90 i... och deras sound gillar ju jag då. Men sen om en LP Jr är snarlik en Goldtop med P-90 i har jag ju ingen aning om. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 10 december 2009 Dela Postat 10 december 2009 har du sett detta test av les paul junior armstrong modellen? http://www.youtube.com/watch?v=zIk0dL7Y7yw Johnny thunders körde väl mycket på les paul junior, så för rock n roll funkar detn ju bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hastalavista Postat 10 december 2009 Dela Postat 10 december 2009 Fogerty e ju inte riktigt min pryl eh... Här har du en rockig junior med 60-talsaktig hals. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 11 december 2009 Dela Postat 11 december 2009 Du kan ju alltid kolla in Gibson Firebird, en riktig goding enligt mig i alla fall. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 11 december 2009 Trådstartare Dela Postat 11 december 2009 Det lutar nog åt en Gibson Les Paul Junior... vanlig asså. Ska dock gå och testa den först! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ONSatan Postat 11 december 2009 Dela Postat 11 december 2009 Varför inte en av Gothic-modellerna? Mattsvarta guror utan bandmarkeringar är ju alltid coolt. Ebenholtzbrädorna ska också ge lite "hårdare" ljud. Det finns Les Paul (en studio), SG (en std) och en Flying V Notera att version 1 har Gibsonmickar och version 2 har EMG. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TUFFTUFFTUFF Postat 11 december 2009 Dela Postat 11 december 2009 (redigerat) Hej, jag vet inte om det är ett alternativ, men jag köpte en Gibson BFG för en stund sen, mest för att testa. Dagen efter så sålde jag min Gibson Les Paul Standard.. och någon vecka senare så köpte jag en till BFG. Jiiiikligt skön att spela på.. men allt är ju en smaksak 😱 . Den har P-90 och Burstbucker.. och med några små mods så ser den faktiskt inte så värst ut heller. Redigerat 11 december 2009 av TUFFTUFFTUFF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 11 december 2009 Dela Postat 11 december 2009 Jag röstar på armstrongen! Sjukt grov 50s neck på den vanliga juniorn Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 11 december 2009 Trådstartare Dela Postat 11 december 2009 Men faaaan det är det va? Alltså en 50s rounded på juniorn? finns det ingen junior med slim taper? Annars blir ju Armstrong ett alternativ men fan känns lite töntigt med signature... men den kanske är diskret? (hoppas) Är inte bfg hävy medal? 😉 Jag röstar på armstrongen! Sjukt grov 50s neck på den vanliga juniorn Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TUFFTUFFTUFF Postat 11 december 2009 Dela Postat 11 december 2009 Gibson säljer den mer som "rock" än "metal" och Cheetah Chrome är med och och han är väl inte direkt metal 😄 . Jag pysslar inte så mycket med soloer och sån runk så hur den funkar till det kan jag inte uttala mig om, men den sprutar ut powerchords tills ögonen blör. Min ESP Eclipse känns liksom som plast i jämförelse. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hastalavista Postat 11 december 2009 Dela Postat 11 december 2009 jag köpte en Gibson BFG för en stund sen, mest för att testa. Dagen efter så sålde jag min Gibson Les Paul Standard.. och någon vecka senare så köpte jag en till BFG. Alltså, För en stund sedan = Någon vecka och en dag. 🙂 Förlåt, jag kunde inte låta bli. Från det ena till det andra, vad är BFG? Om BFD (trummpluggen) betyder Big fucking drums så måste väl BFG betyda "Big fucking guitar" 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TUFFTUFFTUFF Postat 11 december 2009 Dela Postat 11 december 2009 Bra fråga 🙂 . För en stund sen i detta fallet betyder för några månader sen. Det kanske låter lite, men jag brukar vanligtvis inte bli förälskad i gitarrer förrän efter en lååång stund (kan betyda mellan ett halvt år till 3 år) och jag litar på magkänslan.. men det är ju inte säkert att BFG är det rätta gitarren för trådskaparen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Onkel Fester Postat 11 december 2009 Dela Postat 11 december 2009 har du sett detta test av les paul junior armstrong modellen? http://www.youtube.com/watch?v=zIk0dL7Y7yw Johnny thunders körde väl mycket på les paul junior, så för rock n roll funkar detn ju bra. Jisses vilket burkigt sound! Det finns ju ingen rundhet att tala om, denna junior låter i mina öron värre än en tattig fender kopia. Jag suktar själv efter en Gibson Explorer men det är jag det och jag är en oldscool som gillar flying guitars och klangfulla sounds. Fy jäsiken vad det kan gå att få ut av bara ett ackord ur en fyllig gura, sedan kan man ju alltid minimalisera klangbilden men aldrig lyckat tvärtom, en burkig gura är burkig, men som sagt jag är en onkel...... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 11 december 2009 Dela Postat 11 december 2009 Kanske skulle prova en som heter Melody Maker. Green Day har väl haft den t.ex. Jag visste inte att Les Paul Classic hade 60-talshals som variant, trodde bara det var urfadern Les Paul Standard som hade det. Tänk... snart har du två Les Pauler - men ännu inte "originalmodellen", Standard. För är den inte det? Är det Classic som är det? Eller ingen egentligen? Det kanske handlar om att köpa "rätt" årsmodell i så fall. Och de kostar ju multum. Annars är det väl bara reklammässigt oxbajs de kör med, att Standarden är "originalet" av Les Pauler. Jag vet inte. Vet nån? 😮 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 12 december 2009 Trådstartare Dela Postat 12 december 2009 Hmm nja burkigt, är ju jävligt svårt att få ett hum om ett gitarrsound via en youtubevideo. Det var via en youtubevideo jag tyckte att en telecaster lät bra, sen när jag fick hem den så lät det inte alls så som jag vill ha det. Allla letar ju efter olika sound och min gibson les paul classic leverarar exakt det jag vill ha men jag vill ha två gitarrer som låter lite likadana. Men studion kanske låter okej ändå.... men Junior är intressant för mig fast inte med 50s rounded. Jisses vilket burkigt sound! Det finns ju ingen rundhet att tala om, denna junior låter i mina öron värre än en tattig fender kopia. Jag suktar själv efter en Gibson Explorer men det är jag det och jag är en oldscool som gillar flying guitars och klangfulla sounds. Fy jäsiken vad det kan gå att få ut av bara ett ackord ur en fyllig gura, sedan kan man ju alltid minimalisera klangbilden men aldrig lyckat tvärtom, en burkig gura är burkig, men som sagt jag är en onkel...... Jag vet inte vilken som är originalet, jag bryr mig inte om sådant. Jo det är väl rätt årsmodell det handlar om. Kanske skulle prova en som heter Melody Maker. Green Day har väl haft den t.ex.Jag visste inte att Les Paul Classic hade 60-talshals som variant, trodde bara det var urfadern Les Paul Standard som hade det. Tänk... snart har du två Les Pauler - men ännu inte "originalmodellen", Standard. För är den inte det? Är det Classic som är det? Eller ingen egentligen? Det kanske handlar om att köpa "rätt" årsmodell i så fall. Och de kostar ju multum. Annars är det väl bara reklammässigt oxbajs de kör med, att Standarden är "originalet" av Les Pauler. Jag vet inte. Vet nån? 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hastalavista Postat 12 december 2009 Dela Postat 12 december 2009 Det var via en youtubevideo jag tyckte att entelecaster lät bra, sen när jag fick hem den så lät det inte alls så som jag vill ha det. Det kanske är förstärkaren du skall byta ut. ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 12 december 2009 Dela Postat 12 december 2009 Det kanske är förstärkaren du skall byta ut. 😠 Ja, vad har du för stärkare? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 14 december 2009 Dela Postat 14 december 2009 Men faaaan det är det va? Alltså en 50s rounded på juniorn? finns det ingen junior med slim taper?Annars blir ju Armstrong ett alternativ men fan känns lite töntigt med signature... men den kanske är diskret? (hoppas) Är inte bfg hävy medal? 😎 Billie joe är ju slim taper, fort inte RIKTIGT där slim taper är på t.ex standard men fortfarande mycket goare än en 50s. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 14 december 2009 Dela Postat 14 december 2009 (redigerat) Men sen såg jag att du är ute efter liknande ljud som i en classic, det kommer bli lite svårt eftersom juniorn har p90s.. Köpte nyligen en melody maker, det är ju istortsett samma gitarr . Satte i hotrails i single coil format och jävlar va gött det låter! Redigerat 14 december 2009 av mietek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 14 december 2009 Trådstartare Dela Postat 14 december 2009 Marshall DSL50 Ja, vad har du för stärkare? Nja inte riktigt samma som Classic vill jag ju inte ha, snarare ett komplement. Men P-90 har vä lite högre output än burstbuckers som jag hade på min standard som jag sålde. Nåväl, ska gå och prova en Junior idag så får vi se hur den känns. Men sen såg jag att du är ute efter liknande ljud som i en classic, det kommer bli lite svårt eftersom juniorn har p90s..Köpte nyligen en melody maker, det är ju istortsett samma gitarr . Satte i hotrails i single coil format och jävlar va gött det låter! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 14 december 2009 Dela Postat 14 december 2009 (redigerat) Jo har också en standard med burstbuckers, men det är rätt stor skillnad. p90n är ganska mycket tunnare. Redigerat 14 december 2009 av mietek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 14 december 2009 Trådstartare Dela Postat 14 december 2009 Vad sägs om en GIBSON SG SPECIAL då, 490R och 490T. Vad skiljer sig special från en vanlig? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 14 december 2009 Dela Postat 14 december 2009 490s är alnicomicar, lite vassare och modernare än burstbuckers, standards har säkert BBs precis som på Les paulsen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 14 december 2009 Trådstartare Dela Postat 14 december 2009 Det blev en Junior, var å provspelade och jag vart helt såld, va ju fan skitsmal hals på den, det var den Satin, måste ju vara slim taper på den och inte 50s rounded. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.