Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag har tänkt bygga mig ett pedalbord jag ska använda när jag trubadurar/lirar med olika gäng osv...

Till detta pedalbord skulle jag vilja ha en pedal som skulle kunna fungera som boost, som färgar ljudet lite så att tonen blir lite starkare (alltså att den får lite mer gain). Pedalen ska kunna användas att spela solo till lugna komp men soundet ska ändå ha ett ljud som gör det där lilla extra. OBS! Denna pedal ska användas för line in akustisk gitarr..

Jag har länge använt en DOD overdrive/preamp (se bilden nedan). Den fungerar jättebra men den vill brusa lite + att den inte är true bypass..

Jag skulle vilja ha lite tips på vad ni tror skulle kunna ersätta denna DOD pedal, jag slänger upp en bild på den så ni får se hur den ser ut. Pedalen är delvis unik eftersom den inte tillverkas längre.

post-20170-1260313031_thumb.jpg

Någon som har ett bra tips?

//Emil

Annons
Postat (redigerat)

Du kan göra tvärtom. Fixa en riktig brytare/fotomkopplare och en 250 kohms pot. När ljudet går rakt igenom dosan har du sololjudet, när du trycker till brytaren går en liten del av ljudet till jord, lika som volymkontrollen på en elgitarr. Då behöver du inget batteri, och så blir det helt brusfritt. Du ställer bara gain på mixern anings högre så har du solohöjningen där.

Sorry för mysko dubbelpostning...

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat
Du kan göra tvärtom. Fixa en riktig brytare/fotomkopplare och en 250 kohms pot. När ljudet går rakt igenom dosan har du sololjudet, när du trycker till brytaren går en liten del av ljudet till jord, lika som volymkontrollen på en elgitarr. Då behöver du inget batteri, och så blir det helt brusfritt. Du ställer bara gain på mixern anings högre så har du solohöjningen där.

Sorry för mysko dubbelpostning...

Hej, tack för svar

Jag förstår dock inte riktigt vad du menar till 100 % men jag ska försöka förklara hur jag tror att du menar:

1. Jag måste ordna en ny brytare/fotomkopplare (alltså själva knappen som gör effekten on/off?!?) men varför?

2. En 250 kohms pot ?? Alltså ska jag ersätta någon pot jag har eller göra en helt ny? (alltså det skulle bli en 3e pot på pedalen då)

3. När ljudet går rakt igenom dosan är väl dosan i standby o när jag trycker igång effekten kommer mitt solo ljud och endel av det ljudet går till jord?

Jag gillar din idé att kunna fortsätta använda denna pedal, den e faktiskt bra o passar mig så tack!

Postat

Hej

Jag använder nästan alltid volymkontrollen när det gäller elgitarr. Alltså hitta ett bra kompljud med volymen neddragen till ca 3-5 för att sen dra på vid solon för gain. När jag spelar akustisk gitarr så känns dynamiken viktigare. Strummar/pickar rätt så soft medans det är komp för att kunna öka vid tex solon. Men öva anslaget är hetaste tipset, fast det kräver även att dina medmusiker softar ner när du spelar solo. Alla behöver inte maxa.

Annars borde en EQ-pedal kunna funka för att ge boosteffekt.

Postat
Hej

Jag använder nästan alltid volymkontrollen när det gäller elgitarr. Alltså hitta ett bra kompljud med volymen neddragen till ca 3-5 för att sen dra på vid solon för gain. När jag spelar akustisk gitarr så känns dynamiken viktigare. Strummar/pickar rätt så soft medans det är komp för att kunna öka vid tex solon. Men öva anslaget är hetaste tipset, fast det kräver även att dina medmusiker softar ner när du spelar solo. Alla behöver inte maxa.

Annars borde en EQ-pedal kunna funka för att ge boosteffekt.

tack för tipset, förresten, har du någon aning om vad Guitar Nilsson menar med sitt inlägg?

Postat
tack för tipset, förresten, har du någon aning om vad Guitar Nilsson menar med sitt inlägg?

mera förslag?! 😕

• 3 månader senare...
Postat

Två tips:

Xotic - EP booster. Bara en clean boost, som boostar, bra.

Way Huge - Pork Loin. Boost/soft clip injection. Min gitarrist använder den som sin lilla "magipedal". Den boostar och lägger till en skvätt (alltså stört lite) distortion som tonen lite glittrigare. Går att dra på gainen för lite mer dist också såklart. Men mitt bästa tips! verkligen ett hemligt vapen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.