Jump to content
Annons

Midiklaviatur vs stagepiano

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Finns det några midiklaviatur som har pianokänslan?? dvs tyngda tangeter med feeling, alla jag testat känns så jävla plastiga...

något förslag, eller blir jag i nöd till att köra ett stagepiano om jag vill ha känslan?

Annons
Postat
Finns det några midiklaviatur som har pianokänslan?? dvs tyngda tangeter med feeling, alla jag testat känns så jävla plastiga...

något förslag, eller blir jag i nöd till att köra ett stagepiano om jag vill ha känslan?

Vad har du för budget? Har dålig koll på rena midiklaviatur. Men har testat lite olika stagepianon. Och mina två favoriter hamnar på Roland FP7 eller det nord stage EX 76 eller 88 som jag själv äger.

MVH

Anders

Postat

okej..

jag hade ju inte tänkt mig att lägga mer än 10.000 på det...men det viktiga är känslan av att spela på ett bra piano, självklart ska där va bra ljud också, men borde jag spara 5 tusen till??

Postat (redigerat)
okej..

jag hade ju inte tänkt mig att lägga mer än 10.000 på det...men det viktiga är känslan av att spela på ett bra piano, självklart ska där va bra ljud också, men borde jag spara 5 tusen till??

Roland har ju en mindre modell som heter FP4, har inte provat den, men gå in till musikaffären och be att få provspela ett. Du kan få mycket bra piano för 10 000. MEn det gäller att provspela, och det gäller ju även för piano för 30 000. HAr du någon musikaffär i närheten av där du bor?

Exempel på varför man ska provspela är som jag upplevde en gång. JAg hade tillgång till både en yamaha-flygel och en steniway. Satte mig automatiskt vid steinway varje gång, men en gång satte jag mig vid yamaha:t, och allt kändes mycket lättare. Nu va det akustiska flyglar, men poängen är att även om 9/10 kanske föredrog steinway-flygeln så va yamaha:n bättre för just mig.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

japp musikbörsen malmö bland annat o där är ju en del..

får dra ner en dag o kolla läget lite...känner till det där med känslan bra då jag själv är gittarist...

Postat (redigerat)
japp musikbörsen malmö bland annat o där är ju en del..

får dra ner en dag o kolla läget lite...känner till det där med känslan bra då jag själv är gittarist...

Vilken tur! Ta en dag och provspela allt dom har!!!! Testa även deras midiklaviatur då samtidigt. De brukar ju vara billigare då de inte innehåller mer än nödvändigt för att styra midi-instrument. Vissa har väll inbyggd GM-bank, men mer än så har jag inte sett.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.