Jump to content
Annons

Akustiska trummor ska köpas!

Recommended Posts

yaoeddie (oregistrerad)
Postat

Tja, jag har hamnat i en knipa som är minst sagt jobbig. Jag fick ett digitalt skit trumset (närmare sagt Traps E400) på nätet (www.trumslagaren.se) som går sönder hela tiden. Efter ett halvår och en jävla massa tjat har jag lyckats få dem jag köpte av att låta mig lämna tillbaka det och få köpa något nytt ur deras sortiment.

Jag känner nu att det är dags att köpa ett akustiskt trummset eftersom mina erfarenheter av digitala trumset inte är det bästa. Min budget ligger på runt 8000kr och eftersom hemsidan inte har största utbudet är det egentligen bara ett set det finns att välja ibland :

Performance Percussion PP300 (www.trumslagaren.se har något konstigt så man kan inte länka direkt till sidan)

Settet är lite billigt och jag (som ungefär har spelat i 6månader) vill gärna ha ett bra set som håller några år eftersom jag kommer satsa på trummor. Ni som är lite mer erfarna och engagerade i ämnet inte anser att detta set är bra eller något liknande kom gärna och tyck till (och säg gärna till ifall ni vet något intressant set för ca 8k någon annanstans).

"variant" jag tänkte mig att om man kunde satsa på att köpa lösa delar (t.ex alla cymbaler och kanske virveln) och sedan köpa resterande delar begagnat, fast det kommer ju bli betydligt dyrare antagligen. Jag har ju inte heller så mycket erfarenhet så undviker gärna begagnat.

Annons
Postat

Tja!

Jag är faktiskt också i farten att köpa mina första akustiska trummor. Har aldrig tagit lektioner men är självlärd och har spelat av och till i 6 år (så jag kan ju spela rätt ok, men kallar mig inte "trummis" 😮). Jag har snackat med vänner som är trummisar, kollat nätet otaliga gånger, läst reviews...kort sagt samlat en hel massa info och rekommendationer. Jag rör mig också i den här prisklassen, tänker lägga ca 10.000:- exkl. cymbaler (och helst exkl. hardware). Man har ju fått lite olika rekommendationer men den jag fått oftast - och som jag genom lite efterforskningar kommit fram till nog stämmer rätt bra - är att PDP är de som ger absolut mest för pengarna i den här prisklassen. Har till och med hört genom en kompis att en mycket erfaren live-trumtekniker sagt att 805-serien är "det bästa han hört under"...tror det var 20.000:-.

I alla fall så säger väldigt många väldigt bra saker om PDP! Och särskilt då att man får oerhört mycket för pengarna.

PDP är DW's budgetmärke och står för Pacific Drums and Percussion. DW är ett av de absolut ledande märkena inom trumtillverkning, så man kan känna sig rätt trygg tror jag. 😄

Någon annan som kan bekräfta min uppfattning om PDP? 🙂

Mitt andra val har varit Pearl Vision. Det är serien som ersätter Export-serien, och vad jag har förstått så var Export en serie som sålde otroligt bra. Om du vill kolla vidare så tror jag att andra märken som kan kännas bra i prisklassen kan vara Ludwig och Tama. Bestäm dig bara för träslag, storlekar och uppbyggnad av setet och börja läsa på! 😲

Mvh John

Postat

För 8000...suktar du då efter ett shellpack, helt set inkl hårdvara eller hela faderullan vilket skulle inkludera cymbaler?

http://www.thomann.de/se/sonor_1007_stage_1_smooth_red.htm kanske?

http://www.thomann.de/se/yamaha_gigmaker_studio_black.htm eller?

Du lär ju skaffa budgetvarianter av Pearl, Yamaha, Premier, DW, Mapex, Tama eller några andra om jag förstått det rätt.

De fyra förstnämnda torde vara rätt säkra kort. Att det sedan blir deras lågprisvarianter är en annan femma.

yaoeddie (oregistrerad)
Postat

tack för så snabbt svar, det första trumsettet ser ju riktigt låvande ut, en ride och en crush från början som jag förstår 😆 men vad tyckte du om settet jag skickade? Det är inte säkert jag får tillbaka mina pengar i handen, kanske bara får det via valfria produkter från www.trumslagaren.se 🙂

yaoeddie (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Okej jag har snackat med www.trumslagaren.se nu, de kommer att ge mig 6000 kr till saker som är på deras hemsida, jag kommer få lägga till en hel del men hur tycker ni jag ska göra. De rekomenderade inte att köpa set med färdiga symbaler. De rekomenderade ett set som heter : Ddrum Diablo Punx och Player var av jag kommer välja Player typen.

Men hur är det, jag märkte direkt att hängpukorna är fästa på symbal ställen och inte baskaggen, håller det?

Premier Cabria PK är väll även ett set jag tycker verkar lovande, lutar åt det atm faktiskt. 😠

Och det ingår inte symbaler, men jag får nog höja min budget och köpa symbaler också, så min fråga är nu ändrad, vilka symbaler finns det att rekomendera (de kan vara köpte var som helst) 🙂

tack på förhand.

Edit: Jag glömde säga, är van vid 1 ride (tror den va 20inch) crush (kan tänka mig att det e en 16) och en hi-hat (ingen aning) och en till crush, som är större om jag inte har helt fel (är inte säker på vad den sista är).

Redigerat av yaoeddie
yaoeddie (oregistrerad)
Postat
Tja!

Jag är faktiskt också i farten att köpa mina första akustiska trummor. Har aldrig tagit lektioner men är självlärd och har spelat av och till i 6 år (så jag kan ju spela rätt ok, men kallar mig inte "trummis" 🙂). Jag har snackat med vänner som är trummisar, kollat nätet otaliga gånger, läst reviews...kort sagt samlat en hel massa info och rekommendationer. Jag rör mig också i den här prisklassen, tänker lägga ca 10.000:- exkl. cymbaler (och helst exkl. hardware). Man har ju fått lite olika rekommendationer men den jag fått oftast - och som jag genom lite efterforskningar kommit fram till nog stämmer rätt bra - är att PDP är de som ger absolut mest för pengarna i den här prisklassen. Har till och med hört genom en kompis att en mycket erfaren live-trumtekniker sagt att 805-serien är "det bästa han hört under"...tror det var 20.000:-.

I alla fall så säger väldigt många väldigt bra saker om PDP! Och särskilt då att man får oerhört mycket för pengarna.

PDP är DW's budgetmärke och står för Pacific Drums and Percussion. DW är ett av de absolut ledande märkena inom trumtillverkning, så man kan känna sig rätt trygg tror jag. 😆

Någon annan som kan bekräfta min uppfattning om PDP? 🙂

Mitt andra val har varit Pearl Vision. Det är serien som ersätter Export-serien, och vad jag har förstått så var Export en serie som sålde otroligt bra. Om du vill kolla vidare så tror jag att andra märken som kan kännas bra i prisklassen kan vara Ludwig och Tama. Bestäm dig bara för träslag, storlekar och uppbyggnad av setet och börja läsa på! 😄

Mvh John

tja! fan jag måste vart blind, missade ditt inlägg förnst nu! :s tack det hjälpte ganska mycket, fast lite förvirrad också, jag fick ju nyss ett mail från dem och de sa att de inte rekomenderade det där settet. Det är ju ganska billigt och känns bättre o smälla på med något rejält på direkten.

Premier Cabria PK är väll trumsettet det lutar åt nu, vad sägs om det, ser lovande ut.. Eller vad säger du? 😉

Postat

Ok! Tja, har inte kollat något alls på Premier, så där är jag grön. Det har inte dykt upp någon gång när jag snackat runt med folk i alla fall.

Angående pukfästen på cymbalstativ ska det inte vara några problem. En ganska vanlig teknik.

Cymbaler är det jag ska kolla upp härnäst, så jag kan ju slänga in ett inlägg när jag har lite mer kött på benen där. Har än så länge bara kollat Paiste, ett av de större märkena, och de verkar vara helt ok. Har lite olika budgetserier ("PST") där typ halva produktionen är maskinstyrd och halva för hand (jämfört med dyrare där allt är handgjort).

Jag har väl tänkt att kolla upp alla de stora och hyfsat stora märkena, typ Zildjian, Sabian, Meinl, Wuhan, Turkish, TRX... Visserligen borde man ju testa några själv, men jag tänker att det inte är lika noga när man köper sitt första set, då kanske det räcker att läsa på och ta det som verkar passa ens stil och genre.

Vilket set var det trumslagaren inte rekommenderade?

J

yaoeddie (oregistrerad)
Postat

Mjo det hade varit nått det, men nu är det ju så att jag fortfarande har mina pengar låsta på www.trumslagaren.se vilket gör att jag mer eller mindre har best mig för deras Premier set för 7995:-, men med dem ingår inte cymbaler. Det är dem jag främst behöver hjälp med, visst är det kul att kolla på lite andra erbjudan med 😕

Så alltså ni kan alltifrån säga vilka symbaler som ni har eller vad ni rekomenderar till mitt Premier set. Jag spelar mest rock men vill ha något som man kan spela allt på, jag menar, även om jag lyssnar på rock är det ju kul att spela allt ☺️

yaoeddie (oregistrerad)
Postat
Ok! Tja, har inte kollat något alls på Premier, så där är jag grön. Det har inte dykt upp någon gång när jag snackat runt med folk i alla fall.

Angående pukfästen på cymbalstativ ska det inte vara några problem. En ganska vanlig teknik.

Cymbaler är det jag ska kolla upp härnäst, så jag kan ju slänga in ett inlägg när jag har lite mer kött på benen där. Har än så länge bara kollat Paiste, ett av de större märkena, och de verkar vara helt ok. Har lite olika budgetserier ("PST") där typ halva produktionen är maskinstyrd och halva för hand (jämfört med dyrare där allt är handgjort).

Jag har väl tänkt att kolla upp alla de stora och hyfsat stora märkena, typ Zildjian, Sabian, Meinl, Wuhan, Turkish, TRX... Visserligen borde man ju testa några själv, men jag tänker att det inte är lika noga när man köper sitt första set, då kanske det räcker att läsa på och ta det som verkar passa ens stil och genre.

Vilket set var det trumslagaren inte rekommenderade?

J

Mmhm tänkte dra mig iväg så snart jag har tid och kolla upp symbaler i någon musik affär. Men grejen är att de inte får kosta så mycket men jag tror det löser sig 🙂 säg gärna till då du har bestämt dig på vilket set osv! Blir kul o höra 🙂

Settet de inte rekomenderade var Performance Percussion PP300, det är mer för folk som precis har börjat. Jag hörde av någon kille i parallel klassen att folk som köper ett set under 8k som symbaler ingår köper vanligast nya symbaler ganska fort. Det är just det jag försöker undvika och därmed kolla ganska noga på vilka symbaler som passar in i min budget / gör mig nöjd 🙂

• 1 år senare...
Postat

Jag ska ha ett billigt jävla kit. Mer behöver jag inte för att få det att låta som jag vill. Nu e det lääänge sedan jag ägde ett kit. Kan ett Pearl export funka budget 3000kr endast trummorna inkl några stativ kanske. Ska ha det i ett rum på jobbet & träna ihop med låtar i Macbooken/ iTunes. Stöd - takt träna alltså.

Vilka typer av Pearl Export finns det. de brukar låta OKEJ & man kan hitta ett kitt för 2500-3500SEK. Men vilket av dessa är det i Pearl export serien. Låter de HELT SKIT eller?

Postat

Efter som jag är trummis och har spelat sedan 98 så tycker jag att jag i alla fall ha hyffsad koll på det här med trummor. Och jag tycker att du skall kolla runt på begagnat marknaden, där finns det mycket bra trummor för pengarna. Du får nog inte ett ett high end kitt för dom pengarna men du får definitivt ett bättre begaganat kitt än ett nytt "budget" kitt för dom pengarna. Efter som du vill att dom ska hålla några år fram över så skulle jag absolut satsa på det. Kolla gärna efter ett mera känt märke typ Tama, Yamaha, Pearl osv. efter som att om det skulle gå sönder nått så är det oftast mycket lättare att få fram reservdelar till dom större märkena även om det är ett kitt ur deras billigare serier.

Peace.

Postat (redigerat)

Efter som jag är trummis och har spelat sedan 98 så tycker jag att jag i alla fall ha hyffsad koll på det här med trummor. Och jag tycker att du skall kolla runt på begagnat marknaden, där finns det mycket bra trummor för pengarna. Du får nog inte ett ett high end kitt för dom pengarna men du får definitivt ett bättre begaganat kitt än ett nytt "budget" kitt för dom pengarna. Efter som du vill att dom ska hålla några år fram över så skulle jag absolut satsa på det. Kolla gärna efter ett mera känt märke typ Tama, Yamaha, Pearl osv. efter som att om det skulle gå sönder nått så är det oftast mycket lättare att få fram reservdelar till dom större märkena även om det är ett kitt ur deras billigare serier.

Peace.

Fast jag är ganska sugen på ett lönnkitt, Premier Ludwig. men har inte dom pengarna. Premier kan vara lågt pris på, men kanske inte i lönn då?

Eller dessa; Premier Cabria APK

Redigerat av skogsmulle101

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.