Jump to content
Annons

Lugn och ro!


Origin-One

Recommended Posts

Jag har musikskapande som hobby. Datorn står i vardagsrummet i brist på plats i vår trånga lägenhet. Har också en son som snart är ett år och att vara förälder är ju ett heltidsjobb i sig, samtidigt så jobbar jag extra på två ställen, så jag har inga fasta tider alls som jag vet att jag är ledig på. Och så har jag en sambo som inte riktigt förstår hur viktig min hobby är. Med andra ord blir det väldigt ont om tid i lugn och ro att kunna göra musik på. Jag har inte råd att hyra en lokal för ändamålet heller. Och att sitta på nätterna med hörlurar är ju ingen höjdare, så jag gör alltsom oftast nu för tiden, men man måste ju sova också. Någon som har någon bra idé på hur jag kan lösa mitt problem, så att jag kan få lite mer tid i lugn och ro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ju en skit svår sitts!

Svårt att ge bra tips faktiskt.

En annan har ju tur som har en mycket förstående flickvänn (i födelsedagspresent så fick jag en focusrite micförstärkare och en POD XT, det säger väll en hel del 😉 ).

Men jag tror nog att du får stå på dig och verkligen förklara för din flickvänn att din hobby inte bara är en hobby, utan mycket mer än så. Du kan inte leva utan musiken! Försök att få henne att förstå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att vara en samlevnadsexpert 😄, men jag tror att det kan vara bra, om inte ett måste, att vara off från varandra och sitt familjeliv ibland. Varför inte turas om att ha tillfällen ifrån varandra där den ena tar hand om ert barn och hushållet och den andra har sin egen hobby?

Man måste låta sina förhållanden andas, annars så tröttnar man till slut.

Om hon vägrar acceptera detta så får du nog säga precis vad du tycker och inte ge dig. Jag har mött allt för många människor som haft intressen som svalnat så fort de träffat sin partner för livet. Tyvärr...

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

ja, det är för jobbigt.

min mamma envisas med att ta ett av mina synthstativ och ha strykbrädan på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har mött allt för många människor som haft intressen som svalnat så fort de träffat sin partner för livet. Tyvärr...

Samma här. Och konsekvensen blir ofta att det skiter sig till slut, eftersom de inte ger plats åt varandras individuella utveckling, åt varandras drömmar. Om man inte hjälps åt att ge varandra egen tid är det nog dax att tänka om. Tycker du ska lyssna på D Vibe och ta upp hans förslag hos din regering. 😉

Jag har tagit upp liknande diskussion tidigare: https://www.studio.se/index.php?showtopic=1589&

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan har ju tur som har en mycket förstående flickvänn (i födelsedagspresent så fick jag en focusrite micförstärkare och en POD XT, det säger väll en hel del 🙂 ).

En sån har jag oxå! Inte micförstärkaren alltså, utan en förstående flickvän! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan har ju tur som har en mycket förstående flickvänn (i födelsedagspresent så fick jag en focusrite micförstärkare och en POD XT, det säger väll en hel del 🙂 ).

En sån har jag oxå! Inte micförstärkaren alltså, utan en förstående flickvän! 😉

Visst är det skönt!

Man slipper mycket beskymmer på det viset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars kan det va bra att lägga upp ett schema på när du kan sitta och skapa musik. Typ mellan 2 och 4 så får du greja med musik. Och mellan 4 och 6 så kan din flickvänn göra vad hon vill, och då har du hand om ungen.

Bra förslag!

Själv håller jag på max 1-1,5 timme 3-4 kvällar i veckan och dessutom mellan 5 och 6 på morgonen varje dag innan jag går till jobbet. Sen blir det några timmar på helgen. Det viktiga är nog att komma överens med varandra om hur man ska ha det.

Prata igenom saken...och när ni kommit överens om något, var noga med att hålla överenskommelsen, slirar man på den (till sin egen fördel) är det nog slut på lugn och ron. Ställ sedan upp för henne och ge henne motsvarande "livsutrymme" där hon kan ägna sig helt åt sitt!

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh andra sidan så tror jag att "var sak har sin tid", och ibland får man acceptera att det inte finns tid till allt. I synnerhet när man fått barn måste man vara beredd att omprioritera ett och annat. En annan lösning är att inte skaffa barn, men i ditt fall är det redan kört så att säga, så prioritet ett är redan given: Barnet!

Jag har upptäckt att det finns en del "spilltid" när barnen har gått och lagt sig. Så när min fru tittar på någon hat-såpa (eller glåmig engelsk serie) på tv så står det mig fritt att välja:

Hatsåpa/glåmig engelsk serie eller musik?

När du tittar igenom din vecka kommer du att se att det finns en hel del aktiviteter att prioritera mellan. Innebandy, dataspel, TVgloende, sitta och hänga tandkött på stan med en kompis, stå på gården och röka, vara bakfull, träning, läsa böcker etc. Problemet för många är att man har så många hobbies, och så mycket krav på egen utveckling så man inte kommer någonstans, bara upplever en jävla frustration att ingen förstår eller tänker på mig...

Själva musikskapandet kan säkert också ses över och effektiviseras. Låta idéerna ta en fastare form inuti huvudet, komma längre med text m m innan det planlösa plinkandet tar vid. Detta kan ske på buss/pendeltåg, promenad till/från jobbet etc

Jag tror precis som nämnts tidigare att det är viktigt att man ger varandra utrymme, men som Jan-Olof så klokt säger ska det vara på lika villkor. För mycket egoism dödar till slut både kärlek och vänskap, och handen på hjärtat, många musiker/artister har egon som luftballonger.

Jag hoppas du hittar den tid du behöver, den finns därute, se bara till att du inte stjäl den från någon annan, barnet, flickvännen eller arbetet.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

®offe, du är så klok så att du borde byta avatar med Unbornichen

philo.jpg😉

Håller helt med om att var sak har sin tid och har man en familj så är det förmodligen för att man gillar det och då får man i vissa perioder prioritera familjen 100% av sin tid. Men som sagt, det håller inte i längden att trycka undan sina intressen, då blir man martyr vid 40 och man tappar kanske också intresset för varandra.

Själv har jag som yngre splittrat ett kanon-bra band pga Yoko Ono-syndromet, sen under en period helt lagt ner musiken pga småbarn och istället suttit och stampat stortån till Christopher Cross och Al Jarreau med vällingflaskan i hand ! 😎 ! Har idag landat i en jäkligt skön sits med hur mycket utrymme som helst för både familj och musik, hur fan det nu går ihop. Får puff-skydd och sladdar i fölsedagspresent och har en sambo med helt andra, men lika nördiga intressen.... Var sak har sin tid som sagt... Ge inte upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det löst. Diskuterade igenom saken med min älskling. Dessutom köpte vi en extra garderob, så nu flyttar jag in en klädkammare med musiken. Samt ordnat lite schemaläggning av tiden. Så nu ska det nog fungera lite bättre! 😆 Tack för era svar! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Med en välvillig inställning går allt att lösa 😄

Glöm nu inte detta den dagen HON behöver en extra garderob 😄 Vi ser också fram emot en "garderobsdemo" i framtiden.

Redigerat av ®offe
Link to comment
Dela på andra sajter

Med en välvillig inställning går allt att lösa 😄

Glöm nu inte detta den dagen HON behöver en extra garderob 😛  Vi ser också fram emot en "garderobsdemo" i framtiden.

Självklart kommer det att komma en "garderobsdemo"! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske postar ett foto sen också... Så får ni se hur en amatörs hobby-garderobs-studio ser ut. Ska bara få lite mera ordning där inne först! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...