Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag har införskaffat Mattons matta 175 grams dubbelsidiga papper för cd-bookleten. Det har bra kontrast och färgerna är helt ok. Det som är bra är att det inte heller böjer sig med en gång efter utskrift eller efter ett tag. Bra skärpa även på pytteliten text. Däremot ger det ju inte samma känsla som ett glossy papper, att hålla i, känna...

Därför har jag kollat in om det finns dubbelsidiga glossy papper (glansiga på bägge sidor) och dubbelsidiga som är glossy på ena sidan och matta på den andra, men ändå avsedda för utskrift på bägge sidor. Tänkte ha det som omslag till bookleten, utsida om man så vill... Tyvärr har jag bara hittat en butik i England som har det och frakten är drygt 300 SEK. Lite mastigt för papper av relativt liten kvantitet. Finns det någon butik i Sverige som säljer glossy+matt eller glossy+glossy papper, dubbelsidiga alltså. Nu har jag ju hittat matt+matt dubbelsidiga i Sverige iaf: Kjell & Compani, Mattonbutiken.

Tidigare hade Esselte ett papper som var 150 grams och glossy+matt och som hette Dataline, men det verkar ha utgått.

Pratade med en på Svenskt Papper som sa att efterfrågan på denna typ av papper är enormt låg! Inte konstigt då att hon kom ihåg mig efter 11 år då jag ställde samma fråga.

Jag har testat lite olika typer av papper och en del riktigt dyra (10-20 kr/st) med glossy yta och strukturinnehåll (Silky Gloss) lämpar sig t.ex. för foton i ram, men inte om man ska nyttja dem för ett cd-häfte, då kontakt med pappret luckrar upp bilden. Mattons dubbelsidigt matta är jag nöjd med. Har testat lite olika Photo Papper också, från Canon t.ex. Men är inte nöjd då dessa dels böjer sig efter ett tag och dels gulnar faktiskt rejält efter några år.

FRÅGA efter denna utläggning: Finns det något bra dubbelsidigt papper för bläckstråleskrivare med en glossy och en matt sida, avsett att skrivas på på bägge sidor? Gärna max 180 gram och som INTE böjer sig efter ett tag, eller ska man i så fall satsa på ett av de få som är glossy+glossy? Då kanske inte ena sidan suger in mer bläck än den andra?

Redigerat av debatt
Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.