Zyan Postat 6 december 2009 Dela Postat 6 december 2009 (redigerat) Har bara mixat enskilda låtar innan. Nu är det så att jag ska mixa en semiprofessionell föreställningsinspelning för DVD produktion för de medverkande. Inget som ska säljas externt. Ideell amatörteater. Förutsättningar: 34kanaler, 24bitars wav bestående av skådespelarnas myggor, orkestermickar och ambiensmickar på en extern USB hårddisk. Allt är rått och omixat, så allt skitsnack backstage är med. Allt är tappat ut via adat direkt efter preampen på en Yamaha M7CL32. Många instrument får dela kanal, exempelvis så är de två violinerna summerade på en ljudkanal. Det är samtidigt mycket läckage mellan mickarna eftersom det är live. Totalt rör det sig om mellan 2 till 3 timmar. Räkna ut 24bitars Wav, 34 kanaler på den tiden så förstår ni att det är mycket minnesväg. 2 Akter så jag gör en mix i taget. Så blir det hälften så mycket wavfiler att ladda in. En annan snubbe gör all bildredigering från samtliga kameror så håller kontakt med honom om det är något som måste förtydligas. Ska ha en färdig mastrad stereo-fil (är det wav som gäller?) för Dvd. Utrustning jag har tänkt använda är en I7 dator, Cubase 5, BCF 2000, en extern slamkompressor (SSL klon) för trummorna (ej överhäng) Nu tänker jag Hur arbetar jag med ett sånt här stort projekt. Hur är det lättast att rensa ut allt skit. Ska jag köra från externa USB 2,0 disken eller är det för krävande? Subgrupper, lättar de upp arbetssättet? Har ni fått lära er något den hårda vägen? Vilken nivå är det på DVD produktioner som gäller? Inte slicka nollan som radioproduktioner. Hur gör jag detta på bästa sätt? Bidra gärna med era erfarenheter. Redigerat 6 december 2009 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 6 december 2009 Dela Postat 6 december 2009 Ska jag köra från externa USB 2,0 disken eller är det för krävande? Kommer troligtvis inte att rulla 100 från en extern disk, framförallt inte USB. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 6 december 2009 Dela Postat 6 december 2009 (redigerat) Jag föreslår att du kör båda akterna i ett projekt. Exportera sedan en akt i taget bara. Det är ju svårt att ge tips när man inte vet riktigt hur det är upplagt. Men iom att du har C5, blir det betydligt mycket smidigare än äldre versioner. Du kan ju kopiera pluggar mellan spår hur du vill. Men försök hålla det simpelt iaf. Om du skriver en kanallista här är det enklare att ge råd om bussning osv. Tyvärr finns det ju ingen lätt genväg att gå med slasket på mickarna. Det blir nog att klippa och fadea. Redigerat 6 december 2009 av desvaenger Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maart (oregistrerad) Postat 6 december 2009 Dela Postat 6 december 2009 jag har spelat in ganska många livekonserter som varit ungefär lika långa som ditt material, dock med ca 16-18 kanaler. Jag har provat mig runt lite och det bästa tycker jag förstås är om man kan mixa allt i ett stycke (varje akt för sig). Lägg in markeringar där något nytt börjar så du får lite struktur på det och lättare kan orientera dig. Lägg upp lämpliga subgrupper, t.ex. orkester, tal, o.sv. Jobba med automation på både individuella spår och grupper. Lägg effekter på grupperna om du får ont om processorkraft (din i7:a bör ju iofs orka betydligt mer än min gamla P4, men ändå). Var inte rädd för att låta läck finnas kvar. Ofta blir det en konstigare ljudbild om man börjar försöka gatea bort sånt. Lite så brukar jag jobba men det är nog individuellt... kommer inte på nått mer att skriva just nu, fyll på med frågor när de dyker upp. Lycka till! 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
slejnard Postat 6 december 2009 Dela Postat 6 december 2009 Nu tänker jagHur arbetar jag med ett sånt här stort projekt. Hur är det lättast att rensa ut allt skit. Förslag: Börja att jobba med de mikar som har fångat rummet/lokalen/helheten/ensemblen och lägg rösterna ovanpå där med kompression om de behöver balanseras upp. Solon kan säkert automatiseras. Om jag nu förstått rätt att det är en teater med både låtar och prat. Inte tvär säker på att du behöver rensa mer än att muta en del mikar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 6 december 2009 Trådstartare Dela Postat 6 december 2009 Tack för alla tankar. Har inte laddat in det i Cubase. Fick en hårddisk med skiten idag, håller på att ställa in hjärnan i mixläge. Tänker göra rätt från början. Men kan nästan alla kanaler utantill Trummor Kagge (Shure Beta 52 eller vad den nu heter) Trummor Virvel (Sennheiser mick kommer ej ihåg beteckning) Trummor Överhäng (tar även pukor, någon småmembrannare) Bas-effekt via DI box Gitarr med effekter, både akustisk och el Via Di box Piano (mono) Via Di box ViolinCello Närmickad med instrumentmick för brass (Kajsa Varg regel) Viola Närmickad med instrumentmick för stråk Violin1 + Violin 2 Summerat, instrumentmickar för stråk Klarinett (kommer ej ihåg mick Flöjt (kommer ej ihåg mick) Trombon (Instrumentmick Sennheiser) Trumpet (instrumentmick, Sennheiser) Stereo Ambiens (småmembranare sitter ca 2meter över publiken, grymt bra stereobredd) Kanalerna var slut i bordet så jag körde in dem i en Zoom h4. 1kanal ljudeffekter 2 handmickar som används till olika saker, bland annat till en tiomannakör som kommer in till en låt Resten av kanalerna är 14myggor, vet inte om de delas mellan personer eller om det är en person som har dem. Om jag nu förstått rätt att det är en teater med både låtar och prat. Inte tvär säker på att du behöver rensa mer än att muta en del mikar. Det är mycket repliker. Jag tänkte inte muta, tänkte synkronisera allt. Sen kopiera det projekt som ett orörd säkerhetskopia. Sen i arbetsprojektet så klipper jag bort det som inte ska vara med. Så slipper jag automatisera mutningar. Utan bara reglar nivåerna på de olika instrumenten låt till låt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.