Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej jag har ett problem, när jag spelar in så kan jag gör flera tagningar med gittarkomp, hur tighta som helst men jag ligger lite före klicket, och man ska väll ligga rätt på antar jag? trumisen i bandet ligger ochså lite före klicket och även andre gittaristen så jag börjar fundera på hur d egentligen ska va??? ska man helst ligga exakt på klicket och isåfall hur tränar man sig till det?

Annons
Postat
hej jag har ett problem, när jag spelar in så kan jag gör flera tagningar med gittarkomp, hur tighta som helst men jag ligger lite före klicket, och man ska väll ligga rätt på antar jag? trumisen i bandet ligger ochså lite före klicket och även andre gittaristen så jag börjar fundera på hur d egentligen ska va??? ska man helst ligga exakt på klicket och isåfall hur tränar man sig till det?

Om ni är tajta ihop så är det väll skit samma. Men om man vill träna sig så är det bara att öva till klicket. Börja väldigt långsamt och stegvis dra upp tempot. Så gjorde jag iaf.

MVH

Anders

Postat

Det brukar vara lättare att spela till ett enkelt trumkomp än ett klick d v s, prova måla upp ett enkelt trumkomp istället (om det inte är trummor som ska läggas förståss..).

Postat

Kan vara en fördel att hålla sig till klicket, bra om man ska klippa och ha sig senare i processen.

Postat
Kan vara en fördel att hålla sig till klicket, bra om man ska klippa och ha sig senare i processen.

Då kan du ju klippa relativt till klicket om alla ligger tajta 🙂

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Sen spelar det ju roll hur man vill ha filen. (feeling -> feel -> fil)

Framför klicket = "på" och drivigt

Bakom klicket = släpigt, hängigt

prick på upplevs "tajt"

Allt relativt till vad det andra spelar såklart.

Det finns ett skitbra sätt på att bli bättre att lira med klick.

Det kallas "övning". Öva till metronom på ett långsamt tempo, 60 bpm, sen spelar du sextondelar PÅ klicket.

Att underdela är det viktigaste, det är skitsvårt att spela fjärdedelar utan referens. Sen ökar du tempo, spelar trioler, åttondelar osv, alla olika värden.

Spanska trappan är en bra grej, börja med 4 takter sextondelar, sen byter du till åttondelstrioler, sen åttondelar, osv..

men öva öva öva.

nu har jag glömt bort vad frågan egentligen handlade om men jag är för lat för att läsa igen + att jag är sjukt bakis och fortfarande lite full.

Redigerat av Justwannagroove
Postat

Om vi sammanfattar det. Spelar alla lite före klicket och det är en låt ni lirat ihop tidigare, då utan klick?

Tja, kanske ni valt fel bpm på klicket nu när ni skall spela in?!

Postat

Om man ligger lite före klicket när man spelar så känns musiken drivande. Om man ligger lite efter så blir känslan lite tyngre. Hur man "ska" spela beror på vilken känsla man vill få till. Det är värt att nämna att det inte handla om många hundradelar här. Det är någonting man känner snarare än något man tänker.

De flesta som inte är vana att spela efter klick brukar ligga lite före. När jag studerade på musikgymnasium fick jag öva mycket teknik att spela kring ett klick. 2 metoder som jag tyckte var mycket bra övning är:

1. Tänk att klicket är bak takt. Om du tänker "1 åh 2 åh 3 åh 4 åh" så är klicket åh. Då får du tempot av klicket men du måste vara väldigt aktiv själv för att hålla tempot när du spelar.

2. Min lärare satte på en låt som var inspelad efter klick och jag fick noter på den. Efter ett tag så mutades inspelningen men den fortsatte och efter ett par takter kom den igång igen. Om man låg rätt så kom man in precis i takt med musiken. Det här går att göra själv om man bara har en låt som är inspelad efter klick och ett valfritt DAW.

Ofta hjälper det att ha ett trumkomp istället för klick men risken är att man får svänget från trumkompet och man behöver inte jobba så mycket själv för att få till det. När man sedan tar bort trumkompet så kan det låta lite tråkigt.

k9 (oregistrerad)
Postat

Det där med att man inte ligger på klicket har ju oftast med att göra om man spelar med driv eller häng på takten. Oftast så så låter live musiker bättre bara för att de varierar lite med hur pass på klicket de spelar. Tar man bort denna variation så tappar man ofta en stor del av känslan i låten. Så länge ni spelar tight så är det kankse bara bra att ni svänger lite med?

Lyssna på de riktigt gamla och svängiga inspelningarna du gillar. Försök att trumma med så kanske du förstår vad jag menar.

Testa att programera trummor där tex virveln spelar en aning för tidigt på trean. Byt sedan så att den spelar lite försent. Om den spelar sextondelen efter trean så får man ju ett skönt häng i hela komet oftast. naturligtvis så måste bandet kanske anpassa sig till denna frasering men det brukar funka ganska bra.

Postat

Det är som många sagt bara övning som gäller. Det är gynnande så sett att man får bättre kontroll på skiftningar i tid med släp eller driv även när man inte spelar med klick sedan, ihop med bandet.

Postat

Jag brukar programmera en grovt förenklad basgång att spela till istället för klick, jag har upptäckt att det är lite lättare att få det att svänga då.

/Johan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.