debatt Postat 6 december 2009 Postat 6 december 2009 (redigerat) Hej! 1) OM upplagan av ens cd är under 1000 ex och OM man inte behöver betala ncb-avgift därför, då det BARA är egna verk som framförs, SKA ncb-logotypen sättas på cd-n eller ej? 2) OM man framställer max 1000 ex och inte betalar ncb-avgift, ska man ÄNDÅ sätta ett katalognummer på skivan? 3) Kan detta katalognummer vara det samma som ens första isrc-kod på skivan eller detsamma som eankoden, eller måste absolut 2-7 bokstäver följas av 7 siffror? 4) Är det så att ncb förvisso kan inkassera då upplagan är max 1000 ex, ÄVEN om jag då inte betalar någon avgift? 5) Tänkte bara att loggan var en försäkran om att man kontaktat ncb. Men det är ju inte ncb som inkasserar min ersättning OM den tillverkas i max 1000 ex eller? 6) SKA man överhuvudtaget anmäla sina låtar till ncb elektroniskt OM man ändå inte behöver betala avgiften? Man kanske tillverkar fler än 1000 ex framöver... Info från STIM ger: "NCB-märket. Märket visar att det är NCB som inkasserar rättighetshavarnas ersättning. Företag som tillverkar cd och trycksaker åt skivbranschen har redan NCB-märket." 😛 radérgummi//:debatt Redigerat 6 december 2009 av debatt
Hjälten Postat 5 februari 2010 Postat 5 februari 2010 1. Du ska betala NCb om det är över 50 ex du duplicerar. Du behöver inte ha loggan på. 2. Katalognummer är en gammal företelse innan streckkoden blev det man går efter. 3. Nej katalognummret hittar du på själv. 4. NCb inkasserar bara det du betalar de har ingen uppsökande verksamhet. 5. Om ncb behövs kommer stället du gör skivorna begära att du har haft kontakt med NCB. Det du troligtvis fått höra är att man får ett fribrev om man gör under eller 1000 ex med sin egen musik. Fortfarande måste du kontkat NCB, det är NCB som ställer ut fribrevet eller inte. Loggan har inget med saken att göra. 6 svarade jag på 5:an. Du måste anmäla det över 50 ex. Hej! 1) OM upplagan av ens cd är under 1000 ex och OM man inte behöver betala ncb-avgift därför, då det BARA är egna verk som framförs, SKA ncb-logotypen sättas på cd-n eller ej? 2) OM man framställer max 1000 ex och inte betalar ncb-avgift, ska man ÄNDÅ sätta ett katalognummer på skivan? 3) Kan detta katalognummer vara det samma som ens första isrc-kod på skivan eller detsamma som eankoden, eller måste absolut 2-7 bokstäver följas av 7 siffror? 4) Är det så att ncb förvisso kan inkassera då upplagan är max 1000 ex, ÄVEN om jag då inte betalar någon avgift? 5) Tänkte bara att loggan var en försäkran om att man kontaktat ncb. Men det är ju inte ncb som inkasserar min ersättning OM den tillverkas i max 1000 ex eller? 6) SKA man överhuvudtaget anmäla sina låtar till ncb elektroniskt OM man ändå inte behöver betala avgiften? Man kanske tillverkar fler än 1000 ex framöver... Info från STIM ger: "NCB-märket. Märket visar att det är NCB som inkasserar rättighetshavarnas ersättning. Företag som tillverkar cd och trycksaker åt skivbranschen har redan NCB-märket." 😛 radérgummi//:debatt
JJMusik Postat 5 februari 2010 Postat 5 februari 2010 upp till 999 ex är avgiftsfria gällande ncb. Eftersom det vid så små upplagor oftast är en själv som äger mastern så går pengarna tillbaka till dig - frånsett den procent ncb tar i administration. Men de har kommit fram till att det innebär onödiga kostnader för dem. Så nej, du betalar inte ncb under 1000 ex. Eller? Har reglerna ändrats? Jag är säker på att det varit så innan iaf
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.