Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)
Där har du problemet... kabelvikten måste vara på 22.05kg annars låter det helt enkelt inte bra om du spelar 44.1 kHz filer.

Ja, det var vad jag menade med om han skojade. Det är ju helt uppenbart. Det blir dissonanser om man inte har en vikt i gram som motsvarar halva samplingsfrekvensen. Har man jämnt delbar vikt blir det endast harmoniska övertoner. Det trodde jag alla visste? Det tråkiga är att man då får växla kabel när man ska kolla på DVD till exempel där samplingsfrekvensen ligger på 48 kHz. Annars blir det helt olyssningsbart..

Ja det är en bra ide. Förresten, är det möjligt att kopiera albumet till RAM och stänga av hårddisken?

Ja, faktiskt är det det. Googla efter "RAM Device" eller "RAM Drive" så kommer du hitta program, med vilka du kan skapa virtuella diskar på minnet. Då är det bara att flytta över dina filer dit. Du får göra om det varje gång du startar datorn. Hur du stänger av din hårddisk utan att Windows protesterar får du lösa själv.

Redigerat av desvaenger
Annons
Postat
Jag skojar inte, det är på riktigt. Jag har gjort blind test av strömkablar för datorn. Jag hade olika kablar att välja mellan men när jag gjorde testet så hörde jag problem. Det lät som att en av kablarna inte var tryckt in ordentligt och jag hade rätt.

En sak bara. Vid blindtest så gör man inte allt själv 😲

Postat
Du använder väl inte en vanlig USB-kabel? Du vet väl att det är STOR killnad mellan olika kablar... 😄

http://www.svalander.se/furutech/usbkabel.htm

http://www.yttermera.se/leva_och_bo/konsum..._natkablar.html

https://www.studio.se/index.php?showtopic=29239

😲

Jag använder skumgummi tuber från Clas Ohlson och ERS Paper runtom kabeln för att stoppa radiostörningar. Förut använde jag toalettpappersrullar och sytråd.

drloop (oregistrerad)
Postat
Jag använder skumgummi tuber från Clas Ohlson och ERS Paper runtom kabeln för att stoppa radiostörningar. Förut använde jag toalettpappersrullar och sytråd.

Hoppas det var björntråd... annars klipper signalen vid fullmåne på ett obehagligt sätt.

Postat
Hur menar du? Jag var inte ensam.

Okej, uppfattade filmen så. Hur eller hur så visade inte filmen några direkta bevis då jag inte kan med säkerhet veta att du inte visste om att kabeln inte va i helt och hållet. För mycket frågetecken kring trovärdighet för att jag ska kunna ta detta som annat än psuedovetenskap.

MVH

Anders

Postat

Ok, nu vet vi att du skojar! 🤪

Postat (redigerat)
Ok, nu vet vi att du skojar! 🤪

ERS Paper runt kablarna ger en riktig förbättring av ljudet så länge pappret är minst 1cm från kabeln. Det är som att springa på en stig i skogen med stenar som faller ner från himlen, man måste ha nätet högre upp för att annars blir man krossad av vikten av alla stenarna som samlas i nätet. Stigen blir mindre och till slut måste man krypa genom en tunnel och man blir kvävd, det är så musiken låter om ERS Pappret är för nära audio signalen.

De flesta uppgraderingar ger bara ett sidosteg i ljudet så att det låter annorlunda, men inte ERS Paper, det är något väldigt speciellt! Jag använder ERS Paper runt allting, även datorkablarna, fast med tangentbords och muskablarna behövde jag inte separera pappret 1cm för att dom är inte i signalvägen, ERS Pappret är där för att stoppa radiovågorna från att komma in i datorn och äta sönder ljudet, det är som ett virus.

l_cd943a570698a09eff85bd0701f1546c.jpg

l_9777fb92cb82441cb31ba36a4e04e470.jpg

l_df1b054f289b4d7d84894b21be2e2788.jpg

l_149fa421bfa64153bf4e41158316ebac.jpg

Redigerat av LebakTFark
Postat
Ja, faktiskt är det det. Googla efter "RAM Device" eller "RAM Drive" så kommer du hitta program, med vilka du kan skapa virtuella diskar på minnet. Då är det bara att flytta över dina filer dit. Du får göra om det varje gång du startar datorn. Hur du stänger av din hårddisk utan att Windows protesterar får du lösa själv.

Menar du att jag måste stänga av och starta datorn igen? Min ljudanläggning måste värmas upp i 5 veckor innan det låter stabilt. Det är som att hälla bensin i en bil som är igång, vågorna blir inte stabila förräns efter ett tag. Om man slutar hälla bensin så måste man börja om från början. Det är samma sak med strömmen man häller i dom små runda tankarna på moderkortet. Efter jag stängde av och på min dator i bara 1 sekund så fick jag värma upp den 5 veckor igen, inte roligt. 🤪

Postat
Menar du att jag måste stänga av och starta datorn igen? Min ljudanläggning måste värmas upp i 5 veckor innan det låter stabilt. Det är som att hälla bensin i en bil som är igång, vågorna blir inte stabila förräns efter ett tag. Om man slutar hälla bensin så måste man börja om från början. Det är samma sak med strömmen man häller i dom små runda tankarna på moderkortet. Efter jag stängde av och på min dator i bara 1 sekund så fick jag värma upp den 5 veckor igen, inte roligt. 🤪

Nej, du behöver inte starta om. Tror jag..

Googla och läs. Du kan skapa och ta bort hur många "devices" du vill, och när du vill. Du ska bara komma ihåg att du inte kan lagra något på minnena då all data förloras när datorn stängs av eller vid strömavbrott.

Kan du beskriva närmare hur det låter när datorn är rejält uppvärmd jämfört med nystartad? Hur låter det om du kyler ner datorn riktigt rejält då? Mycket intressant..

drloop (oregistrerad)
Postat

Inte nog med att det blir bra ljud med papper, det ser ju så proffsigt ut!

Postat

Klart att detta är ett troll.

Flac och pcm/wav är per definition exakt samma material, eftersom flac är ett hundra procent förlustfritt format - precis som wav. Eventuella skillnader i ljud kan endast bero på skillnader i uppspelningsmjukvara, eller skillnader i signalväg.

Stänger tråden.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.