Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 160
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Postat
Ja… Livet är hårt. Kan du inte låna ett FW-kort av någon och testa om din dator funkar då?

Nä ingen har FW alla kör orginal ffs.

Men ska ringa HP På måndag och fråga.

Men Firebox har ju 2 Firewire ? jag har bara en på datorn!

Postat
Nä ingen har FW alla kör orginal ffs.

Men ska ringa HP På måndag och fråga.

Men Firebox har ju 2 Firewire ? jag har bara en på datorn!

Du använder bara den ena. Den andra är till för att man ska kunna koppla vidare, exempelvis till en extern hårddisk.

Postat
Du använder bara den ena. Den andra är till för att man ska kunna koppla vidare, exempelvis till en extern hårddisk.

Okey men tror ni HP vet om det kommer funka elr inte ?

Postat

helt övertygad om att dom inte vet. Det bästa du kan göra är att testa och hoppas på det bästa. Köp begagnat, blir det problem så sälj vidare.

Postat
helt övertygad om att dom inte vet. Det bästa du kan göra är att testa och hoppas på det bästa. Köp begagnat, blir det problem så sälj vidare.

Men tänk om det inte går och sälja vidare då ?

Postat

Hade jag varit dig så hade jag köpt presonus kortet begagnat som Gilbert har länkat till. 1500 kr tycker jag verkar vara ett vettigt pris, det bör du få igen.

Postat
Hade jag varit dig så hade jag köpt presonus kortet begagnat som Gilbert har länkat till. 1500 kr tycker jag verkar vara ett vettigt pris, det bör du få igen.

aa men tänk om den ej fungerar ?

thrinithan (oregistrerad)
Postat (redigerat)
aa men tänk om den ej fungerar ?

Är du såhär obeslutsam när du köper andra saker också? Varför skulle det inte funka? Det funkar ju för hundratusentals PC-människor världen över och jag vågar säga att hälften av dem har AMD och andra hälften har Intel.

Köp ett av de ljudkorten som vi rekommenderat i den här tråden. De är alla ungefär likvärdiga vad gäller kvalitet. Den lilla skillnaden som finns mellan de olika korten är INTE relevant. Ingen här på forumet kan garantera att det kommer fungera, det finns ingen som kan det (eftersom alla datorer skiljer sig från varandra beroende på vilka drivrutiner, moderkort, hårddiskar, RAM-minne, grafikkort, operativsystem, antivirusprogram man har osv osv). Man måste helt enkelt TESTA. Det har vi sagt flera gånger och ändå ställer du samma fråga igen och igen.

Spring ut och köp ett EMU 0404. Om du ändå är rädd att det inte ska funka så se till att prata med säljaren och försök få en deal där du kan testa ljudkortet men lämna tillbaks det om det inte funkar.

Om du inte ens vågar försöka så kanske det är bäst att inte köpa ett ljudkort över huvudtaget. 🤪

Redigerat av thrinithan
Postat
Spring ut och köp ett EMU 0404. Om du ändå är rädd att det inte ska funka så se till att prata med säljaren och försök få en deal där du kan testa ljudkortet men lämna tillbaks det om det inte funkar.

USB har han ju redan haft så det funkar nog men om han byter mot ett 0404 så kunde han lika gärna behållit sitt ljudkort (Audioboxen) då 0404 inte heller har de ingångar han vill ha ("riktiga" line-in).

thrinithan (oregistrerad)
Postat
USB har han ju redan haft så det funkar nog men om han byter mot ett 0404 så kunde han lika gärna behållit sitt ljudkort (Audioboxen) då 0404 inte heller har de ingångar han vill ha ("riktiga" line-in).

Inte helt sant eftersom han med stor sannolikhet kommer att avhjälpa sitt problem genom att detta ljudkort inte ger +20db på den redan förstärkta signalen.

Postat (redigerat)

Men jag köper ett Firewire ljudkort från en affär.

Säger till dom att jag ska testa om det funkar.

Om det funkar så lämnar jag tillbaka det och köper från assar.

Men har hört att den kan funka ibland och ibland inte ?

Och att ibland gåre o spela in o ibland inte!

EDIT:

Ber om Ursäkt för samma frågor är lite depremerad när det handlar om pengar ☺️

Redigerat av Dozmusss
Postat

Jag tycker helt klart att du ska köpa ett utav dom ljudkort som har riktiga line in. Köp det begagnade ljudkortet för 1500 kr, då får du mycket för pengarna. Ingen kan säga om det fungerar eller ej, men troligtvis kommer det att fungera bra. Det är lite dålig stil att låna hem ett ljudkort för att prova, sedan lämna tillbaka det och köpa det begagnat.

Vi kan inte hjälpa dig med alla beslut. Bestäm dig för ett kort, köp det och om du får strul så hjälper vi dig då.

Postat (redigerat)

Tja igen,

Vad tycker ni om Edirol UA-25 eller Focusrite Saffire 6 usb ?

EDIT: Lexicon Lambda verkar shyst.

Terratec DMX 6Fire USB med!

Nån av dom som är bra ?

Shyst ljud ?

Variera om man vill ha preamp eller inte ?

Redigerat av Dozmusss
Postat

Ge mig några Tips Som är runt 2000 kr.

Med Riktiga Line in.

Preamp och allt det där.

Ni som har läst hela tråden kan svara 😄

För ni vet vad jag behöver då!

Postat
läs igenom hela tråden själv så ser du förslagen som redan skickats till dig, d.v.s. inlägg #92.

Solid Metal Construction

Variety of Input & Output options

Balanced Input & Output

Two Professional Grade Mic Preamps

Built-in Analog Limiter

Zero-Latency, Direct Monitoring

Powerful Low-Latency Driver Performance with WDM, ASIO2.0, & Core Audio Support

USB Bus-Powered

Har ju Edirol Roland.

Killen säger att han har pratat med edirol i sverige och att dom har line in.

Postat (redigerat)
Solid Metal Construction

Variety of Input & Output options

Balanced Input & Output

Two Professional Grade Mic Preamps

Built-in Analog Limiter

Zero-Latency, Direct Monitoring

Powerful Low-Latency Driver Performance with WDM, ASIO2.0, & Core Audio Support

USB Bus-Powered

Har ju Edirol Roland.

Killen säger att han har pratat med edirol i sverige och att dom har line in.

Ska se, kollar på hemsidan nu... vad jag kan se har den i alla fall tele-jack, balanserade dessutom... (Vilket inte automatiskt betyder att den har "line in")

Det är inte det absolut bästa eftersom TRS-ingångarna sitter via ett gain-steg, vilket är onödigt i en "riktig line in", där du har rena oförstärkta line in...

...men för de flesta är detta inte ett problem och det är vanligt på ljudkort i de lägre prisklasserna att det faktiskt är så. Många kopplar in sina synthar här och det kan vara praktiskt att kunna justera nivån på den signalen. Man är nog mer kräsen när man har en mic-pre, kan jag tänka mig.

Det andra som också oroar mig angående detta ljudkortet är att det är combo-jacks och det står ingenstans i manualen att TRS och XLR-ingången har olika impedanser, oftast har du ca 10kOhm på line in, och kanske nånstans mellan 100ohm till 1000ohm på mickingången. För instrumentingången bör man ha minst 1MOhm. Hittar ingen information om det när jag kollade på edirols hemsida...

Tänk på att du frågar oss efter "högsta möjliga kvalitet"... det som musikaffären tycker är fullt tillräckligt bra för dig, har vi kanske högre krav på. I slutändan är det helt upp till dig, du får helt enkelt ta och bestämma dig! :-P)

Redigerat av Limpan
Postat (redigerat)
Ska se, kollar på hemsidan nu... vad jag kan se har den i alla fall tele-jack, balanserade dessutom... (Vilket inte automatiskt betyder att den har "line in")

Det är det inte det absolut bästa eftersom TRS-ingångarna sitter via ett gain-steg, vilket är onödigt i en "riktig line in", där du har rena oförstärkta line in...

...men för de flesta är detta inte ett problem och det är vanligt på ljudkort i de lägre prisklasserna att det faktiskt är så. Många kopplar in sina synthar här och det kan vara praktiskt att kunna justera nivån på den signalen. Man är nog mer kräsen när man har en mic-pre, kan jag tänka mig.

Det andra som också oroar mig angående detta ljudkortet är att det är combo-jacks och det står ingenstans i manualen att TRS och XLR-ingången har olika impedanser, oftast har du ca 10kOhm på line in, och kanske nånstans mellan 100ohm till 1000ohm på mickingången. För instrumentingången bör man ha minst 1MOhm. Hittar ingen information om det när jag kollade på edirols hemsida...

Tänk på att du frågar oss efter "högsta möjliga kvalitet"... det som musikaffären tycker är fullt tillräckligt bra för dig, har vi kanske högre krav på. I slutändan är det helt upp till dig, du får helt enkelt ta och bestämma dig! :-P)

Men vilken ljudkort som är USB är rekommenderad ?

Har tänkt köpa Firewire ljudkort nu. Presonus Firebox men är skit osäker om det ska funka.

Datorn är 4-5 år gammal. Men köptes dyrt då.

EDIT: Har tänkt på detta ljudkort http://www.thomann.de/se/emu_0404_usb.htm det står att den har line in

EDIT:2 Ingen som vet ?

Redigerat av Dozmusss
ryssen (oregistrerad)
Postat
Ah men Firewire kommer inte funka .. För min dator är för gammal

I alla andra frågor kräver du att få samma svar tio gånger o är ändå inte nöjd. I denna fråga kan du dock tvärsäkert konstatera att just du sitter inne på kunskapen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.