Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 160
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Postat
Har tänkt mig en Interface Emu Tracker Pre USB

har den allt jag behöver ?

Tja, du skulle kunna använda insert-ingångarna som line-in men då blir det obalanserat. ESI är nog ett mer prisvärt alternativ.

Postat
Tja, du skulle kunna använda insert-ingångarna som line-in men då blir det obalanserat. ESI är nog ett mer prisvärt alternativ.

Men den finns inte på musikbörsen 🙁

Postat (redigerat)
Men den finns inte på musikbörsen 🙁

Vill du verkligen handla där efter denna historia? Dom kan säkert ta hem en sådan ifall dom vill.

Observera att jag bara kollat om den har line-in, inget annat!

Redigerat av Gilbert
Postat
Vill du verkligen handla där efter denna historia? Dom kan säkert ta hem en sådan ifall dom vill.

Observera att jag bara kollat om den har line-in, inget annat!

Shit. Måste dit imorgon eller på fredag och vet ej vad jag ska göra måste prata med nån kunnig.

Har ringt alla ställen inom affär och dom SUGER Totalt . .. :/

Postat
Shit. Måste dit imorgon eller på fredag och vet ej vad jag ska göra måste prata med nån kunnig.

Har ringt alla ställen inom affär och dom SUGER Totalt . .. :/

Är det Börsen som gett dig den tidsfristen för att få byta?

Kolla om du kan få ett tillgodokvitto tills du bestämt dig.

Lyssna på Gillbert, Claes och alla andra som har koll på läget

tills du är säker på vad du vill ha, så du inte köper något i panik.

Postat (redigerat)
Anser fortfarande att du har rätt att få pengarna tillbaka om de påstod att ljudkortet har line-in (som det inte har) vid köptillfället.

Gilbert kan jag få ditt nr ?

Ifall jag skulle kunna ringa dig och fråga om ljudkortet är bra som han kommer försöka sälja till mig imorgon eller övermorgon ?

För du är sådär kunnig 😑

EDIT: Nåns nummer som är kunnig går bra 🙂

Redigerat av Dozmusss
Postat
Enklast att föra konversationen via mail så kan det inte bli några missförstånd samt att du har tid att bolla med oss på forumet.

Men har du Messenger ellr nån hotmail då ?

Postat
Det är bättre att använda denna tråd, dels för att jag inte alltid är kontaktbar men mest för att du inte bara ska lyssna på mig...

Okej men då kan jag lika gärna fråga hära 😑

Vilken ljudkort tycker du jag ska köpa från musikbörsen om jag ska lämna tillbaka Presonus audiobox ?

Postat

Ja, om vi bara ser till line-in behovet så skulle jag absolut undersöka om datorn kan hantera FW-kort utan strul. Låna ett kort av en polare eller kräv att Börsen lånar ut ett så du kan testa. Om du kan använda FW så skulle jag köpa Fireboxen som Assar säljer. Om du inte kan köra FW så är nog de flesta alternativ redan nämnda i tråden (som har dedikerad line-in under 2000 kr).

Postat (redigerat)
Ja, om vi bara ser till line-in behovet så skulle jag absolut undersöka om datorn kan hantera FW-kort utan strul. Låna ett kort av en polare eller kräv att Börsen lånar ut ett så du kan testa. Om du kan använda FW så skulle jag köpa Fireboxen som Assar säljer. Om du inte kan köra FW så är nog de flesta alternativ redan nämnda i tråden (som har dedikerad line-in under 2000 kr).

Om jag tar min dator dit ? tror du han hjälper mig , tror att han är lite arg på mig 😑

Edit: Skulle vara nice om nån kunde nåt om datorer och kolla om min skulle funka 🙂

kan kolla inuti datorn ifall det behövs!

EDIT: de va inte jag som kom på de va ni grabbar 🙂 tack!

Redigerat av Dozmusss
Postat
Om jag tar min dator dit ? tror du han hjälper mig , tror att han är lite arg på mig 🙂

Han är sur på dig för att du kommit på honom med att inte ha full koll 😑

Maila honom och fråga.

Postat
Han är sur på dig för att du kommit på honom med att inte ha full koll 😑

Maila honom och fråga.

Men kan du inte kolla upp om min dator klarar av FW kort ?

Eller passar btw xD

Postat

Det är bara HP som vet vad som sitter i datorn, så du måste nog fråga deras support angående Firewire-chip, alternativt öppna lådan och leta upp det själv på moderkortet (inte att rekommendera om du inte har koll på datorer, eftersom det inte kommer att göra dig klokare om du inte vet vad du ska leta efter... 😄 ).

Postat
Det är bara HP som vet vad som sitter i datorn, så du måste nog fråga deras support angående Firewire-chip, alternativt öppna lådan och leta upp det själv på moderkortet (inte att rekommendera om du inte har koll på datorer, eftersom det inte kommer att göra dig klokare om du inte vet vad du ska leta efter... 😄 ).

Jag har en ati ipx 400

Postat

Även om man vet allt om vad som sitter i en dator så kan nog ingen förutspå om den funkar med FW-ljudkort eller inte. Detta är lite av ett problem i vår värld och därav all trådar om vilken dator man ska köpa…

Postat
Även om man vet allt om vad som sitter i en dator så kan nog ingen förutspå om den funkar med FW-ljudkort eller inte. Detta är lite av ett problem i vår värld och därav all trådar om vilken dator man ska köpa…

Det e fan dåligt ju 😄 Man borde veta 🙂

Men om jag ringer onoff eller el giganten tror du dom vet ?

Postat (redigerat)
Absolut inte.

så aja men finns ingen bra usb som Musikborsen har då ? eller ?

Ingen som vet ?

Redigerat av Dozmusss
Postat (redigerat)

Som sagt tidigare tror jag du klarar dig bra med det ljudkortet du har (presonus) och skippar helt enkelt VTB-1:an. Sälj den vidare till någon, den är nog inte svårsåld.

Om du nu vill ha kvar den och använda dig av den, så behöver du som sagt ljudkort med line in.

Din Studio Projects VTB-1 har ju trots allt "rör" som en del föredrar för att få en färgning av ljudet, och det ger dig kanske lite mer ljudvariation eftersom den har möjligthet att blanda rör/solid state. Men när du talar om "ett så rent ljud som möjligt" så tror jag din presonus preamp som finns i ljudkortet fungerar alldeles ypperligt. VTB-1 är ju dock många som rekommenderar för att den är så bra för sitt pris, så det är helt upp till dig.

Eftersom du vill ha förslag på andra ljudkort med line in så kommer här några, efter en snabb titt på musikbörsens hemsida: (i samma prisklass som presonus firebox)

Yamaha audiogram6 -> Har både två combojack för mic/instrument och line-ingångar (för din preamp och i framtiden passar det även bra att koppla in en extern synth, om du nu tänkte skaffa det senare)

Lexicon Lambda Studio -> Har också två combojack för mic/instrument och line-ingångar

Edirol UA25EX -> Har två combojack för mic/line och den ena av dem är "hi-z-supported", vad nu det innebär...?

Lexicon Omega Studio -> storebror till lambda, lite dyrare, lite fler ingångar/funktioner

EDIT: du får ju förstås kolla med butiken om de har dessa hemma eller vill ta hem, om du nu bestämmer dig för någon av dem.

EDIT2: OJ förlåt, läste fel. Det var alltså presonus audiobox du hade? Då var dessa ljudkort lite dyrare... Ska kolla igen om det fanns några billigare med kriterierna micpreamp, line-in & instrument-ingång.

Tips på ljudkort i samma prisklass som presonus audiobox:

Tascam US-122MK2 -> två micpreamps och två line in, varav den ena är switchbar till hi-z instrumentingång.

EMU 0202 -> ett combojack med mic/line och en separat instrumentingång.

Redigerat av Limpan
Postat (redigerat)

Har svårt o bestämma mig nu.

Tycker ni att jag ska välja nån av dom två ?

VILKEN Skulle va bäst ? VILL HA DET BÄSTA LJUD KVALITEN SOM ÄR MÖJLIGT

Vi säger ungefär Som Darin's Musik [ Gillar inte honom ]

Men vi säger honom kan jag få lika bra ljud kvalite som honoms ?

EDIT:

Har tänkt mig kanske Interface Yamaha Audiogram6 Är bättre än den jag har nu ?

Redigerat av Dozmusss
thrinithan (oregistrerad)
Postat
Vi säger ungefär Som Darin's Musik [ Gillar inte honom ]

Men vi säger honom kan jag få lika bra ljud kvalite som honoms ?

Det handlar inte om vilket ljudkort man har. Det handlar om att kunna producera och mixa och forma ljudet till en snygg helhet. Ljudkortet har i stort sett inget med det att göra.

Postat

Dozmusss:

Som redan nämnts så avgör ljudkortet extremt lite när det gäller vilken kvalité din musik når men med detta sagt:

Yamaha Audiogram6 kan bara spela in I 16bit… känns sådär I dagens läge.

Om du vill utnyttja din mickförstrkare maximalt så vill du ha ett ljudkort med line-ingångar utan gainkontroll, d v s inte sk. combo jack eller liknande.

Skillnaden är liten men varför inte vara noga om du ändå ska byta.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.