Claes Holmerup Postat 8 december 2009 Postat 8 december 2009 Byt annars ljudkortet till ett som har alla funktioner utom preamp, som t ex Echo AudioFire2 eller liknande, om det räcker med stereo in/ut och hörlursutgång. Annars kan du också välja ett ljudkort som har alla funktioner, inklusive preamp - och behålla VTB1:an för att kunna variera med lite grand färgning också (även om sådant är lite överkurs för nybörjare...) och få en instrumentingång om ljudkortet saknar en sådan och du behöver det... Sedan angående att det går sönder, så är det inget som går sönder av att bli överstyrt. Det som däremot kan vara riskabelt, är om man kopplar in en extern preamps utgång med en XLR-kabel till ljudkortets preamps ingång - och startar fantommatningen i ljudkortet. Då kan man riskera att den externa preampen går åt skogen.
Dozmusss Postat 9 december 2009 Trådstartare Postat 9 december 2009 (redigerat) aa men blir det bättre eller sämre ljud om jag gör så då ? Claes ? Redigerat 9 december 2009 av Dozmusss
Dozmusss Postat 9 december 2009 Trådstartare Postat 9 december 2009 (redigerat) Byt annars ljudkortet till ett som har alla funktioner utom preamp, som t ex Echo AudioFire2 eller liknande, om det räcker med stereo in/ut och hörlursutgång. Annars kan du också välja ett ljudkort som har alla funktioner, inklusive preamp - och behålla VTB1:an för att kunna variera med lite grand färgning också (även om sådant är lite överkurs för nybörjare...) och få en instrumentingång om ljudkortet saknar en sådan och du behöver det... Sedan angående att det går sönder, så är det inget som går sönder av att bli överstyrt. Det som däremot kan vara riskabelt, är om man kopplar in en extern preamps utgång med en XLR-kabel till ljudkortets preamps ingång - och startar fantommatningen i ljudkortet. Då kan man riskera att den externa preampen går åt skogen. Ringde dom och dom berättade om du kör en tele kabel så får du ingen preamp i ljudkortet utan då lire genom vtb1. Men om du kör XLR Direkt från mickrofonen blir det inbyggt preamp. Han ba utan VTB1 blire renare ljud. Och med vtb1 blir det lite mer skitigt och mer punch. Han sa också att den hade line in. Combo jack elr vad han sa. EDIT: Han sa också använd inte omvandlare på dina sladdar. Han sa köp en sladd som passar istället. För har en sladd som är 3.5 mm som är omvandlad till Tele. Redigerat 9 december 2009 av Dozmusss
Claes Holmerup Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Ringde dom och dom berättade om du kör en tele kabel så får du ingen preamp i ljudkortet utan då lire genom vtb1.Men om du kör XLR Direkt från mickrofonen blir det inbyggt preamp. Stämmer i princip... men se längre ner angående detta... Han ba utan VTB1 blire renare ljud.Och med vtb1 blir det lite mer skitigt och mer punch. ...eftersom det är rör i VTB1 - den gamla vanliga övertron på rör. Jag skulle snarare säga att man får en annan färgning av ljudet, men VTB1 ger en helt ok färgning i alla fall. Han sa också att den hade line in. Combo jack elr vad han sa. Det stämmer inte enligt manualen, där det står: Instrument Inputs (Channels 1 and 2). The ¼” TS connector on channels 1 and 2 are for usewith an instrument (guitar, bass, etc.). When an instrument is plugged into the instrument input, the mic preamp is bypassed, and the AudioBox USB becomes an active instrument preamplifier. NOTE: Active instruments are those that have an internal preamp or a line level output. Active instruments should be plugged into a line input rather than into an instrument input. Plugging a line level source into the instrument inputs on the front of the AudioBox USB not only risks damage to these inputs but also results in a very loud and often distorted audio signal. (In other words, don’t plug a line level source into the combo jacks of channel 1 or 2.) Combojacken har bara mikrofon eller högohmig instrumentingång, men inte lineingång, enligt ljudkortets manual. Den högohmiga instrumentingången brukar i de flesta fall fungera som en inbyggd DI-box och kopplas alltså in på micingången efter impedansomvandlingen. Du får då fortfarande en dålig anpassning, även om det är lite bättre än att gå in på micingången... EDIT: Han sa också använd inte omvandlare på dina sladdar. Han sa köp en sladd som passar istället.För har en sladd som är 3.5 mm som är omvandlad till Tele. Man får mindre risk för glapp om man har kablar som är rätt, än om man har diverse adaptrar, så visst stämmer det.
Gilbert Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Ringde dom och dom berättade om du kör en tele kabel så får du ingen preamp i ljudkortet utan då lire genom vtb1.Men om du kör XLR Direkt från mickrofonen blir det inbyggt preamp. Han ba utan VTB1 blire renare ljud. Och med vtb1 blir det lite mer skitigt och mer punch. Han sa också att den hade line in. Combo jack elr vad han sa. Han verkar inte ha så bra koll...
Gilbert Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Plugging a line level source into the instrument inputs on the front of the AudioBox USB not only risks damage to these inputs but also results in a very loud and often distorted audio signal. (In other words, don’t plug a line level source into the combo jacks of channel 1 or 2.)
Gilbert Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 (redigerat) Om du vill använda en annan preamp så borde du byta ljudkort till en modell som har dedikerade line-ingångar med andra ord. Bara för att förtydliga: 0 dB på micstärkaren på AudioBoxen betyder inte 0dB utan +20dB (då manualen specar max gain för preampen på +55dB med en gain range på 35dB), så även om du drar ned gain till noll så har du fortfarande en förstärkning i ingångssteget (som du inte vill ha). Ett annat problem kan bli impedansen då en micingång normalt har ca en tiondel så hög impedans som en line-ingång (normalt 10 kohm). Redigerat 9 december 2009 av Gilbert
Dozmusss Postat 9 december 2009 Trådstartare Postat 9 december 2009 Om du vill använda en annan preamp så borde du byta ljudkort till en modell som har dedikerade line-ingångar med andra ord. Men hur tycker ni jag kan få Extremt bra ljud genom min saker ? byta ut mitt ljudkort eller Vad tycker ni ? Han sa att jag fortfarande kan byta!
Gilbert Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 (redigerat) Om du vill använda din preamp; byt ljudkort. Om inte så förlorar du pengar: https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=993303 Redigerat 9 december 2009 av Gilbert
Claes Holmerup Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Men hur tycker ni jag kan få Extremt bra ljud genom min saker ? byta ut mitt ljudkort eller Vad tycker ni ? Han sa att jag fortfarande kan byta! Gilbert sade ju det. För att få så bra ljud som möjligt så byt till ett ljudkort som har riktiga lineingångar om du vill använda en extern micpreamp. Annars kommer det aldrig att bli bra. Alternativt så använder du micingångarna på ljudkortet och skippar den externa preampen - men då får du inte möjlighet till den färgning som den externa preampen kan bidra med.
Dozmusss Postat 9 december 2009 Trådstartare Postat 9 december 2009 (redigerat) Gilbert sade ju det. För att få så bra ljud som möjligt så byt till ett ljudkort som har riktiga lineingångar om du vill använda en extern micpreamp. Annars kommer det aldrig att bli bra.Alternativt så använder du micingångarna på ljudkortet och skippar den externa preampen - men då får du inte möjlighet till den färgning som den externa preampen kan bidra med. Okej om jag nu ska byta till ett annat ljudkort, Jag vill ha så rent ljud som möjligt. Vilket ljudkort ska jag byta till som Musikbörsen har då ? Köpte Presonus Audiobox USB För runt 1700 kr. Edit det står: 24-bit / 44.1, 48k USB audio recording interface 2 class A XMAX microphone / instrument preamplifiers 48V phantom power 2 balanced TRS outputs MIDI input/output Powered via USB Redigerat 9 december 2009 av Dozmusss
Gilbert Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 (redigerat) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=132781 Har det du söker. http://www.focusrite.com/support/files/saf...ide-English.pdf Redigerat 9 december 2009 av Gilbert
Dozmusss Postat 9 december 2009 Trådstartare Postat 9 december 2009 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=132781 Har det du söker. http://www.focusrite.com/support/files/saf...ide-English.pdf Det är ej usb. Jag har amd dator och Firewire vill inte funka så bra sa han
Gilbert Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Jag har amd dator och Firewire vill inte funka så bra sa han 😄 Har du provat? Annars kan man inte påstå sådant! (Du ska nog inte lyssna allt för mycket på denna man... 😆 ) http://www.esi-audiotechnik.com/download/E..._XL-English.pdf Billigt USB med line-in.
Dozmusss Postat 9 december 2009 Trådstartare Postat 9 december 2009 Har du provat? Annars kan man inte påstå sådant! (Du ska nog inte lyssna allt för mycket på denna man... 😆 ) http://www.esi-audiotechnik.com/download/E..._XL-English.pdf Billigt USB med line-in. Ska va ärlig har inte ens stoppat in nåt i det där stället 😄 Njah finns den på musik börsen ?
Gilbert Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 (redigerat) Ska va ärlig har inte ens stoppat in nåt i det där stället 😄Njah finns den på musik börsen ? Det struntar jag i... 😆 Verkar inte som Börsen har så bra koll på något. Om du köpt ljudkortet i tron om att det hade line-in så kan du lämna tillbaka det och få pengarna tilbaka ifall du inte hittar något i deras sortiment. Redigerat 9 december 2009 av Gilbert
Wizball Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Han sa också att den hade line in. Combo jack elr vad han sa. Andra har redan sagt det, men kort: Be honom läsa på sidan 16 i manualen. Han har fel. Det är inte lätt för dig att förklara varför han har fel, såklart, men det har han.
Dozmusss Postat 9 december 2009 Trådstartare Postat 9 december 2009 (redigerat) Andra har redan sagt det, men kort: Be honom läsa på sidan 16 i manualen. Han har fel. Det är inte lätt för dig att förklara varför han har fel, såklart, men det har han. Haha pratade med han nyss. Han blev så himla förbaskad arg 😆 Jag sa har den line in ? Han ba ja det har den Jag ba konstigt det står i manualen. Sen läste jag upp allt. då sa han okej.. Du får byta den Så nu är frågan Till vilken Ljudkort ska jag byta till som har rent ljud och fint ljud, Vilket ljudkort skulle ni tycka är bra som musikbörsen har ? Han sa du får inga pengar. USB Ljudkort då. EDIT : Jag kör hiphop, Spelar inte in nåt med instrument men har tänkt mig en Synth i framtiden. Kör just nu bara Mickrofon och har beats som jag laddar ner. Ge mig den bästa alternativet 😄 Redigerat 9 december 2009 av Dozmusss
Claes Holmerup Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 USB-ljudkort är inte så vanligt, men kanske kan Steinberg CI2 vara något att titta på...?
Gilbert Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Haha pratade med han nyss. Han blev så himla förbaskad arg 😄Jag sa har den line in ? Han ba ja det har den Jag ba konstigt det står i manualen. Sen läste jag upp allt. då sa han okej.. Du får byta den Så nu är frågan Till vilken Ljudkort ska jag byta till som har rent ljud och fint ljud, Vilket ljudkort skulle ni tycka är bra som musikbörsen har ? Han sa du får inga pengar. Kul... ba! 😆 Klart du ska få pengarna tillbaka om musikbörsen inte har det du trodde att du köpt.
Gilbert Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 USB-ljudkort är inte så vanligt, men kanske kan Steinberg CI2 vara något att titta på...? Inte så mycket roligare då man fortfarande måste gå igenom ett gainsteg i onödan (även om den kan ta line-nivå).
Dozmusss Postat 9 december 2009 Trådstartare Postat 9 december 2009 (redigerat) Steinberg CI2 är den bra ? Har den 2 line in ? för ska koppla en synth i framtiden 😆 EDIT: Vill ha något lätt och bra är inte så Proffsig inom studio saker. Redigerat 9 december 2009 av Dozmusss
Gilbert Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Steinberg CI2 är den bra ? Har den 2 line in ? Nix (på line-frågan alltså), inte "riktiga line in": ftp://ftp.steinberg.net/Download/Hardware...i2_en_om_a0.pdf
Gilbert Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 (redigerat) Om du inte provat FW så kanske detta vore nått: https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=990947 http://www.presonus.com/media/manuals/04_f...oxManual1.0.pdf 4st in varav två riktiga line in. Redigerat 9 december 2009 av Gilbert
Claes Holmerup Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Inte så mycket roligare då man fortfarande måste gå igenom ett gainsteg i onödan (även om den kan ta line-nivå). Nej - om lineingången bara är pad:ad och sedan går till preampen, så är det inte så kul. Det är nog den vanligaste lösningen när det gäller billiga ljudkort - och USB-kort är inte så vanligt, som sagt, så det är inte så lätt att hitta... 🙁 Terratec DMX6Fire USB är kanske ett alternativ - men det har inga balanserade I/O (förutom för micken)...
Gilbert Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 Be at få prova ett FW-kort och kolla om det funkar med din dator (det kan hända att det inte funkar men orsakerna är inte så basala som Börsen påstår). Annars så skulle nog ESIn funka.
Dozmusss Postat 9 december 2009 Trådstartare Postat 9 december 2009 Nej - om lineingången bara är pad:ad och sedan går till preampen, så är det inte så kul. Det är nog den vanligaste lösningen när det gäller billiga ljudkort - och USB-kort är inte så vanligt, som sagt, så det är inte så lätt att hitta... 🙁 Terratec DMX6Fire USB är kanske ett alternativ - men det har inga balanserade I/O (förutom för micken)... jag har amd dator tror ni det funkar med Firewire kort ?
Gilbert Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 jag har amd dator tror ni det funkar med Firewire kort ? Det har inte med AMD att göra, det har med kombinationen av moderkort (chipset), FW-kort samt i vissa fall andra enheter som nätverkskort, grafikkort o s v att göra. Det finns AMD-baserade burkar som funkar ypperligt till musik men det finns de som fungerar mindre bra men det beror aldrig på själva processorn.
Claes Holmerup Postat 9 december 2009 Postat 9 december 2009 jag har amd dator tror ni det funkar med Firewire kort ? Det beror inte på processorn, utan på vilket Firewire-chip som sitter i datorn. Lucent/Agere är det oftast strul med, medan TI brukar vara säkrast. Om du kan köra med Firewire, så finns det ett lite större utbud att välja bland.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.