Jump to content
Annons

OM MIN PREAMP VTB-1


Dozmusss

Recommended Posts

Annons
  • Svar 160
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Du har ingen lust att specificera dig om hur den låter dåligt förstår jag? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ingen lust att specificera dig om hur den låter dåligt förstår jag? 😄

Låter riktigt konstigt. Låter som om det är för högt , Eller om man gör för diskret och höjer blire sämre.

Kort sakt, Dålig kvalite på inspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har du kopplat preampen till AudioBoxen (den har ju inga line-ingångar...)?

http://www.presonus.com/media/manuals/Audi...-Manual-web.pdf ( sid 16)

Det enda sättet att koppla ihop dessa enheter är via micstärkarna (inte heller optimalt).

Ja men man kör ju Mick -> Preamp -> In i MIC I Ljudkortet.

, Berättar mer om mitt problem.

Instrumentalen är högre än rösten.

När man höjer rösten genom Audacity så blir det för högt o konstigt röst.

Jag kör hiphop, Laddar ner en Instrumental och lägger in den i Audacity.

Sedan Kör jag min Lyric till den.

men det blir fel..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men man kör ju Mick -> Preamp -> In i MIC I Ljudkortet.

Vilket Gillbert precis sa att detta är inte optimalt.

Ut från preampen har du en linesignal vilken skall in i en lineingång i ljudkortet som du tydligen saknar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket Gillbert precis sa att detta är inte optimalt.

Ut från preampen har du en linesignal vilken skall in i en lineingång i ljudkortet som du tydligen saknar.

Men kom igen...

Du ser där det står mic.

Det får plats en tele ingång dära.

Det är Tele och Mickrofon utgång .

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Men kom igen...

Du ser där det står mic.

Ja precis... så då ska mikrofonen in där. Inte preampen.

Antingen:

Mic--->Ljukortets mic ingång (preamp)

eller

Mic--->VTB1 preamp--->Line ingång på ljudkort

Om du kopplar som du har gjort nu så bli resultatet

Mic--->VTB1 preamp--->ljudkortets preamp

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Det du ska göra är att LÅTA BLI att använda gainratten på ljudkortets ingång. Ställ volymen på din VTB1 istället. Annars blir det kaka på kaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Såhär står det ju i manualen din:

Instrument Inputs (Channels 1 and 2). The ¼” TS connector on channels 1 and 2 are for use

with an instrument (guitar, bass, etc.). When an instrument is plugged into the instrument input,

the mic preamp is bypassed, and the AudioBox USB becomes an active instrument preamplifier.

NOTE: Active instruments are those that have an internal preamp or a line level output. Active

instruments should be plugged into a line input rather than into an instrument input. Plugging a

line level source into the instrument inputs on the front of the AudioBox USB not only risks

damage to these inputs but also results in a very loud and often distorted audio signal.

(In other words, don’t plug a line level source into the combo jacks of channel 1 or 2.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Och för att förtydliga, när du använder en VTB-1 mellan mikrofonen och ljudkortet, så blir den en line level source. Din VTB-1 förstärker mikrofonsignalen.

Skippa VTB-1:an, plugga in direkt i Audioboxen eller köp ett annat ljudkort. Märkligt att Audio Box inte har nån line-ingång, men det ser så ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och för att förtydliga, när du använder en VTB-1 mellan mikrofonen och ljudkortet, så blir den en line level source. Din VTB-1 förstärker mikrofonsignalen.

Skippa VTB-1:an, plugga in direkt i Audioboxen eller köp ett annat ljudkort. Märkligt att Audio Box inte har nån line-ingång, men det ser så ut.

Så jag köpte Ljudkortet i onödan ?

Fattar inte vad som är skillnaden om man kör så där som jag gör 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag köpte Ljudkortet i onödan ?

...eller kanske snarare fel ljudkort - eller så kan man säga att preampen är köpt i onödan. Det beror på hur man ser på det, men fel verkar det definitivt vara. 😄

Fattar inte vad som är skillnaden om man kör så där som jag gör 😉

En micpreamp förstärker upp den svaga mikrofonsignalen till linenivå. Om du då skickar vidare den förstärkta signalen till en annan mikrofoningång, så är signalen alldeles för stark, så om du inte skruvar ner väldigt lågt på preampen, så kommer du att få dist i ljudkortets preamp - och om du gör så, så skapar du dessutom ett riktigt Niagarafall i slutänden, eftersom du förstärker kraftigt en gång, för att sedan dra ner det till samma nivå som det var direkt från micken - och sedan förstärker lika kraftigt igen, i ljudkortets preamp. Bruset får du alltså "på köpet" då... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Så jag köpte Ljudkortet i onödan ?

Fattar inte vad som är skillnaden om man kör så där som jag gör 🙂

Jag skulle snarare säga att du köpte VTB-1an i onödan eftersom du hur som helst behöver ljudkortet för att få ordentlig kvalitet på dina inspelningar och dessutom låg latency (vid midi inspelning) vilket du inte får med ett vanligt ljudkort som är integrerat på moderkortet. Preampen i ditt ljudkort är nog inte på något sätt dålig heller (även om VTB-1an är snäppet bättre).

Skillnaden är att du som du gör nu skickar en oförstärkt mic-signal till VTB-1an som sedan förstärker signalen och skickar den vidare till ljudkortets preamp som då förstärker den redan förstärkta signalen (och det är här problemet blir till). Om du kopplar bort VTB-1an och kopplar in mikrofonen direkt i ljudkortet så får du EN förstärkning av signalen (som det ska vara) och då kommer nog ditt problem att försvinna. Om du först testar detta och återkommer med svar om det blir bättre (så vi kan fastslå orsaken) eller om problemet återstår så kan vi fortsätta leta sen i så fall.

EDIT: Och Claes han före såg jag nu :rolleyes:

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat nu,

Kan säga att det låter bättre när man höjer och sänker.

Men jag köpte ljudkortet på musikbörsen , och han sa garanterat att den hade line in..

Och då trodde jag ju honom, är inte så proffsig inom studio saker.

Ska ringa honom imorgon och säga till honom att jag får pengarna Tillbaka elr om jag får köpa nåt nytt.

Är det mycket bättre om jag köper en med line in då ?

Vad är skillnaden ?

Edit: Tänkt mej en Interface Emu Tracker Pre USB Då finns det line in på den ?

Redigerat av Dozmusss
Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag köpte Ljudkortet i onödan ?

Fattar inte vad som är skillnaden om man kör så där som jag gör ☺️

Hej Doz......

Lite tråkigt att det inte blev perfekt efter dina investeringar. :rolleyes:

Hur som helst. Ljudkortet har du inte köpt i onödan, det måste du ha. Däremot fungerar det inte bra

med micpreampen till detta ljudkortet eftersom inte ljudkortet har någon "line in" Detta är ingen katastrof

eftersom ljudkortet redan har en mic preamp inbyggt. plugga micen direkt in i ljudkortets micingång (kanal1) och testa.

Den inbyggda preampen i ljudkortet är antagligen helt ok. 🙂

Det som Thrni.......... klistrade i sitt inlägg kommer från länken Gillbert gav dig, längst ned på sid 16 i manualen.

Fritt översatt: Om du har en ljudkälla med inbyggd preamp (vilket ljust en preamp är) så anslut den inte till ingångarna

1 eller 2 på framsidan (vilket är de enda ingångar du har). Det kommer att låta apa och du riskerar att hela skiten går sönder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Doz......

Lite tråkigt att det inte blev perfekt efter dina investeringar. :rolleyes:

Hur som helst. Ljudkortet har du inte köpt i onödan, det måste du ha. Däremot fungerar det inte bra

med micpreampen till detta ljudkortet eftersom inte ljudkortet har någon "line in" Detta är ingen katastrof

eftersom ljudkortet redan har en mic preamp inbyggt. plugga micen direkt in i ljudkortets micingång (kanal1) och testa.

Den inbyggda preampen i ljudkortet är antagligen helt ok. 🙂

Det som Thrni.......... klistrade i sitt inlägg kommer från länken Gillbert gav dig, längst ned på sid 16 i manualen.

Fritt översatt: Om du har en ljudkälla med inbyggd preamp (vilket ljust en preamp är) så anslut den inte till ingångarna

1 eller 2 på framsidan (vilket är de enda ingångar du har). Det kommer att låta apa och du riskerar att hela skiten går sönder.

Vad menar du med Hela skiten går sönder?

När jag kollar preampen då eller ?

EDIT: Jag förstog nu läste lite för snabbt ☺️

Redigerat av Dozmusss
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag vill ha bättre Kvalite på Allt hur gör jag då ?

Måste köpa en Ny ljudkort då ?

Jag tror att du klarar dig alldeles utmärkt med det ljudkortet du har nu. Skippa bara VTB-1:an och kör på ljudkortets egna mic-preamp (XLR-ingången) så ska det fungera bra.

Du har alltså ingen användning för VTB-1:an till detta ljudkortet eftersom det redan har mic-preamp inbyggt.

Så stor skillnad i kvalitet är det inte att det är värt att skaffa ett annat ljudkort bara för att använda din VTB-1... det är min åsikt i alla fall!

Angående bättre kvalitet: Lär känna din utrustning som du har nu, den duger säkert väl. Tror inte du vinner något på att skaffa dyrare prylar än.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du klarar dig alldeles utmärkt med det ljudkortet du har nu. Skippa bara VTB-1:an och kör på ljudkortets egna mic-preamp (XLR-ingången) så ska det fungera bra.

Du har alltså ingen användning för VTB-1:an till detta ljudkortet eftersom det redan har mic-preamp inbyggt.

Så stor skillnad i kvalitet är det inte att det är värt att skaffa ett annat ljudkort bara för att använda din VTB-1... det är min åsikt i alla fall!

Angående bättre kvalitet: Lär känna din utrustning som du har nu, den duger säkert väl. Tror inte du vinner något på att skaffa dyrare prylar än.

Lycka till!

Det enda jag använder är en mickrofon inga instrument.

Så i alla fall tycker ni jag ska sälja VTB1.an ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag använder är en mickrofon inga instrument.

Så i alla fall tycker ni jag ska sälja VTB1.an ?

Om du även köpte VTB1:an på Musikbörsen så kan du lämna den istället (eftersom du fick felaktig information ang. ljudkortet).

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

VTB1an är allmänt känd som en riktigt bra preamp för pengarna så jag tror inte att du kommer få några problem med att sälja den (även om du kommer göra en liten pengaförlust).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...