Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur gör ni proffs om ni spelar in en sångare med djup basröst, och vitsen även är att basen ska höras rejält, använder ni då basscut vid 75 eller 80 hz? Basscutten i min preamp ligger vid 75 hz, det känns som att jag i onödan hugger av lite av det bästa i min skrovliga röst. Rödemicken har två olika basscut, 80 eller 40 hz. kan jag skippa preampens 75-hzborthuggare och köra enbart 40 hz för att få ur det djupaste i rösten? Det är till luftiga vislåtar eller akustisk country jag tänker på det, vid tyngre råös funkar säkert 75 hz bättre.

Men det vore intressant med lite erfarenheter ang att få fram ljup basröst. Har ni hört bassångaren i Elvis "Now and then theres a fool such as I"? Bland det värsta jag hört nån sjunga bas. Och modernt skit som pitchtrix vill jag inte veta av.

Annons
Postat

Jag tycker mest att basen under 80 mest är stökig och inte till någon nytta. Tar hellre bort det och höjer lite högre, fastare bas.

Postat
Jag skulle skita i bascutten och möjligtvis köra det i DAWen istället.

Har ingen DAW... Men, när jag var liten kommer jag ihåg att en av släktingarna hade en tvåtakts DKW som han ficka backa uppför hala backar på vintern.

Jag kan skära ganska effektivt i Tascamportan, det blir väl ungf samma sak. Skulle vara kul att se en frekvenskurva på rösten. Den går väl från 50 till 450 hz...

Postat

Jag hade först och främst sett till att han inte står för nära micken om han har kraftig röst. Sen löser sig resten rätt enkelt. Vanlig behandling bara. 12 dB/oct HP nånstans vid 100-150.

Postat
Jag hade först och främst sett till att han inte står för nära micken om han har kraftig röst. Sen löser sig resten rätt enkelt. Vanlig behandling bara. 12 dB/oct HP nånstans vid 100-150.

Seriöst? Skär jag bort under 150 hz på min egen röst försvinner ju all bottenfläsk. Det var ju liksom inte det jag var ute efter. Och för att få bra bastryck ska man ju stå nära micken. 😄

Postat (redigerat)
Seriöst? Skär jag bort under 150 hz på min egen röst försvinner ju all bottenfläsk. Det var ju liksom inte det jag var ute efter. Och för att få bra bastryck ska man ju stå nära micken. 😄

Det beror ju på vilken musikstil du ska använda det till såklart. Men under 100 finns inte mycket att hämta på någon röst i en mix. Ja ifall det inte är johnny cash-grejsimojs man håller på med.. Beroendep på hur djup ens röst är brukar jag skära där emellan. Alla mixar ju på olika sätt.

Står man nära micken med basig röst är risken bara att det blir grötigt i min mening. Det går lättare att få till soundet i efterhand om man står en bit ifrån. Det blir lite bättre balans i rösten.

Redigerat av desvaenger
Postat
Varför bara inte svepa med filtret och lyssna...?

+1

och stanna med filtret där du känner att det gör minst åverkan på rösten.

Postat (redigerat)

Att spara bas under 100 på sång kan låta riktigt illa när det spelas i en bilstereo med extra subbar till exempel. Man bör vara restriktiv och välja med omsorg hur mycket man behåller. Och tänka: Behövs VERKLIGEN all denna basen för att få fram den känslan man är ute efter?

EDIT: Jag tyckte inte det fanns mycket att hämta under 100 på din röst på den låten. Det intrycket av botten och värme kan man lika gärna locka fram genom att höja lite subtilt någonstans mellan 100-250.

EDIT: Jag gillat att spela in sång utan puffskydd. Då slänger jag på ett straight cut-filter (ja eller vad man kallar det), 96 dB/oct nånstans runt 60-80 Hz så att all energi från eventuella puffar elimineras. Sen ett 12 dB/oct filter till nånstans mellan 100-300 beroende på röstkaraktär, om det är man eller kvinna, och vad jag är ute efter. Har man HP på 300, kan man flytta upp straight cut-filtret till 100-150 utan negativ inverkan. Det hamnar under hörbarhetströskeln när rösten väl ligger i mixen ändå.

Redigerat av desvaenger
Postat
Att spara bas under 100 på sång kan låta riktigt illa när det spelas i en bilstereo med extra subbar till exempel. Man bör vara restriktiv och välja med omsorg hur mycket man behåller. Och tänka: Behövs VERKLIGEN all denna basen för att få fram den känslan man är ute efter?

EDIT: Jag tyckte inte det fanns mycket att hämta under 100 på din röst på den låten. Det intrycket av botten och värme kan man lika gärna locka fram genom att höja lite subtilt någonstans mellan 100-250.

EDIT: Jag gillat att spela in sång utan puffskydd. Då slänger jag på ett straight cut-filter (ja eller vad man kallar det), 96 dB/oct nånstans runt 60-80 Hz så att all energi från eventuella puffar elimineras. Sen ett 12 dB/oct filter till nånstans mellan 100-300 beroende på röstkaraktär, om det är man eller kvinna, och vad jag är ute efter. Har man HP på 300, kan man flytta upp straight cut-filtret till 100-150 utan negativ inverkan. Det hamnar under hörbarhetströskeln när rösten väl ligger i mixen ändå.

Jag brukar också sjunga utan puffskydd, har gjort det i många år innan jag nyligen köpte ett. Har tyckt att puffskyddet skär en anings diskant ur min redan diskantfattiga röst. Men det enkla K&M puffskydd jag har nu hör jag inte att det stjäl nån diskant alls. Kanske för att jag har bättre mickar och inspelningsgrejer nu än förr..

På nästa inspelning ska jag testa med bara mickens 40-hz cut, sjunga en basig strof och knäppa på preampens 75-hz-knapp mitt i textraden. Då lär det höras om det blir nån skillnad, troligen inte. Aphex 230´s basscut har en liten puckel uppåt vid 100 hz för att kompensera bascutten nedåt. Även om man kört med den på vid inspelningen gör det ju direkt verkan om jag i mixen boostar vid tex 80, eller tom vid 60 hz. Basscutkurvan går ju inte spikrakt nedåt. Måste prova nuuuuuu! 🙂

Postat
Jag brukar också sjunga utan puffskydd, har gjort det i många år innan jag nyligen köpte ett. Har tyckt att puffskyddet skär en anings diskant ur min redan diskantfattiga röst. Men det enkla K&M puffskydd jag har nu hör jag inte att det stjäl nån diskant alls. Kanske för att jag har bättre mickar och inspelningsgrejer nu än förr..

På nästa inspelning ska jag testa med bara mickens 40-hz cut, sjunga en basig strof och knäppa på preampens 75-hz-knapp mitt i textraden. Då lär det höras om det blir nån skillnad, troligen inte. Aphex 230´s basscut har en liten puckel uppåt vid 100 hz för att kompensera bascutten nedåt. Även om man kört med den på vid inspelningen gör det ju direkt verkan om jag i mixen boostar vid tex 80, eller tom vid 60 hz. Basscutkurvan går ju inte spikrakt nedåt. Måste prova nuuuuuu! 🙂

Jo, det finns ju bra puffskydd. Men jag tycker man får bättre direkthet i ljudet utan ändå. Det bara sitter där, PANG. Det gäller bara att hålla koll på munnen så man inte spottar iväg salvor av luftpuffar rätt i micken, då är det bara att ta om direkt. Puffilter är lite som att äta med haklapp, lite småfjantigt sådär! 😆

Är det en person utan kontroll på vart dennes luftpuffar tar vägen som sjunger är det puffskydd som gäller. Det är ju en rätt så billig försäkring, kan rädda en bra tagning.

Den där Aphes 230:n hade jag jäkligt gärna velat testa. Den verkar intressant! Jo, det är antagligen 18 dB/oct eller 24 dB/oct filter i den maskinen då. De brantare filtrena lyfter ju automatiskt frekvenser lite ovanför delningspunkten då de filtertyperna är smått resonanta. Det är anledningen till att jag brukar använda 12 dB/oct, det blir mer transparent filtrering då. Men generellt, brant filter = dela så lågt som möjligt. Då blir inte brantheten lika uppenbar.

Postat

Om man spelar in i 24 bit så finns det ingen anledning att använda low cuts på mick eller preamps. Filtrera i mix istället så kan man ångra sig och dessutom bestämma frekvenserna (och slope) exakt.

Postat
Om man spelar in i 24 bit så finns det ingen anledning att använda low cuts på mick eller preamps. Filtrera i mix istället så kan man ångra sig och dessutom bestämma frekvenserna (och slope) exakt.

Jo men är man en DAW-vägrare blir det genast svårare. 🙂

Elof (oregistrerad)
Postat

En viktig anledning finns, det är just att man ska slippa sitta och ha tusen valmöjligheter i slutändan när allt är inspelat helt rent 🙂

Postat
En viktig anledning finns, det är just att man ska slippa sitta och ha tusen valmöjligheter i slutändan när allt är inspelat helt rent 🙂

Jo, men då gäller det att det blir rätt från början...

Postat
Hur gör ni proffs om ni spelar in en sångare med djup basröst, och vitsen även är att basen ska höras rejält, använder ni då basscut vid 75 eller 80 hz?

ja nånstans där

även om man kapar där så blir det ju inte tvärbrant avkapat utan sluttande svagare å svagare ju längre ner du kommer

så allt försvinner inte - men du slipper ha onödigt mycket av jättelåg bas som ändå inte är det som ger "basen i rösten"

Postat

I kväll har jag testat lite mer med basscut eller no basscut. Med Aphex preampen kan man tryggt trycka in 75 hz-cutten utan att vara rädd att det blir fjuttigt bas, det blir hur superfläskigt som helst om man vill, utan att gasa bas med eq´n. Man kan styra mycket av ljudvariationerna med att bara sjunga ppå olika avstånd från micken. Spelade in två av mina egna låtar, körde sång och ak gitarr samtidigt. Ska mixa dem i morrn.

Postat
I kväll har jag testat lite mer med basscut eller no basscut...

Man kan styra mycket av ljudvariationerna med att bara sjunga ppå olika avstånd från micken.

Precis! Det är en stor del av hemligheten. Man ska börja i rätt ända. 😄

Postat
Precis! Det är en stor del av hemligheten. Man ska börja i rätt ända. 🙂

Preampen är så grym att även vinkeln på huvudet (käften) ändrar soundet. Den är asgrym till sång. Upptäckte dock att kompressorn inte är riktigt bra till ak gitarr, den tar planar ut lite för mycket, i alla fall om man vill ha en ensam gitarr med mycket stuns. Excitern tycker jag däremot är bra både till gitarr och sång.

Postat
Precis! Det är en stor del av hemligheten. Man ska börja i rätt ända. 🙂

Men man måste tänka på att fler faktorer påverkas av det beslutet. Sångens närhet, ökad rumsakustik, EQ förändring, proximitet etc.

Postat
Men man måste tänka på att fler faktorer påverkas av det beslutet. Sångens närhet, ökad rumsakustik, EQ förändring, proximitet etc.

Givetvis. Vad jag menar är att man måste börja i rätt ände. Man spelar inte in ett skitljud, för att sedan försöka EQ:a bort det i efterhand. Det går ju att leka med 1000 variabler innan man ens trycker på inspelningsknappen. Precis allt påverkar ljudet.

Postat
Givetvis. Vad jag menar är att man måste börja i rätt ände. Man spelar inte in ett skitljud, för att sedan försöka EQ:a bort det i efterhand. Det går ju att leka med 1000 variabler innan man ens trycker på inspelningsknappen. Precis allt påverkar ljudet.

Därför är det så skönt att redan när man sätter sången ha ljudet i det närmaste färdigt så man vet hur man ska ladda på.

Kan någon vänlig själ förklara ordet proximitet?

http://www.gigasize.com/get.php?d=zjq5dtl656f

post-8284-1260256365_thumb.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.