Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej vänner!

Jag har hållit på ganska mycket i hemstudio under åren, men är lite halvny på mastering. Jag håller just nu på att mastra en hel skiva, främst med hjälp av Ozone.

De första låtarna kunde jag pusha upp i upplevd volym rätt mycket, med en treshold på -6,5 dB i Loudness Maximizern i Ozone, och det lät fortfarande bra. Men på de senaste två låtarna (med rätt mycket instrument och tjock ljudbild på) börjar det knastra/spraka vid de volymhöga partierna. Detta trots att output-volymen är -0,3 dB.

Jag misstänker att det beror på att jag pushar låten för mycket, -6,5 dB i Loudness Maximizern i Ozone är ju rätt mycket. Om jag sänker till -2,0 dB försvinner knastret nästan helt, likaså om jag sänker ouputregeln till -4,5 dB. Då blir låten förstås för låg i upplevd volym för att tävla med kommersiell musik (JA, jag är med i loudness race!).

DET MYSTERISKA i det här är att endast jag hör knastret i min hemanläggning (ett vanligt 3000-kronorspaket). Inte i studiolurarna (AKG 240). Inte heller hör min bror det i sin hemanläggning (den är lite finare än min, kanske 6000 kr). Inte heller min pappa (musiker och producent med absolut gehör!) hör det i sin hemanläggning (inte så fin, 3000 kr), i bilstereon eller i sina studiomonitorer.

Jag misstänker därmed att min stereo inte klarar av mycket volymer strax under nollan, medan andra anläggningar gör det. Tror ni jag har rätt? Är det någon annan som stött på detta problem??

OBS. Det har inte med för låg latency att göra eller brist på CPU-minne. Det blir samma knaster med Elephant, T-Racks, L3 eller en vanlig kompressor.

Annons
Postat

Antar att du bränt ut det hela till en audio-CD och i så fall är det nog som så att D/A omvandlaren i din "billga" cd-spelare inte är så bra. Min gissning i alla fall. 😄

Postat (redigerat)
Antar att du bränt ut det hela till en audio-CD och i så fall är det nog som så att D/A omvandlaren i din "billga" cd-spelare inte är så bra. Min gissning i alla fall. 🙂

Det låter som en bra gissning (men jag har stereon kopplad till datorn, så jag behöver inte bränna en CD utan kan höra direkt). Antar att D/A-konverterare på lite äldre stereoanläggningar inte är lika bra som gamla kanske. Men man vill ju att ens musik ska kunna spelas på alla anläggningar. Min är ändå ganska bra (tror jag iaf...).

Vissa DAs klipper om det får 0 dBFS. Testa att lägga peak vid -0,5 dBFS istället och se om det blir skillnad.

Som jag skrev har jag satt gränsen vid -0,3 dBFS (kanske var lite otydlig). Att sänka lite räcker inte för att få bort knastret, utan jag måste ner till ca -4,5 dBFS.

Redigerat av ludvigw
Postat (redigerat)
Hur tar du ljudet till stereon? Analogt eller digitalt?

Jag vet faktiskt inte riktigt vad det blir. Jag har dragit kablar från "Main out" i mitt externa ljudkort till "Line in" i stereoanläggningen.

Redigerat av ludvigw
Postat
Då är det analogt och det är då ljudkortets DA-omvandlare som används.

Okej. Men varför knastrar det inte i lurarna? De är kopplade till ljudkortets hörlursutgång.

Postat
Du kanske skickar +4dBu till en konsument line-in?

För i fallen: Pappas / brorsans stereo, bilen måste du haft skiva eller?

Testa skivan i din anläggning 😉

Postat

Mycket möjligt. Line in på konsumentprylar är alltid -10dB - och då kommer det att bli för högt till stereon, men ändå lagom i lurarna som är kopplade till ljudkortet.

Postat
För i fallen: Pappas / brorsans stereo, bilen måste du haft skiva eller?

Testa skivan i din anläggning 🙂

Det har jag testat nu och då var det inget knaster. På skivan lade jag även in några andra mp3:or av "andra" artister som knastrade vid uppspelning direkt från datorn till stereoanläggningen. Även dessa knastrade inte efter bränning på CD. Så det kändes ju fint :rolleyes:

Mycket möjligt. Line in på konsumentprylar är alltid -10dB - och då kommer det att bli för högt till stereon, men ändå lagom i lurarna som är kopplade till ljudkortet.

Aa, det låter ju som felet skulle kunna bero på det... Innebär det att stereon vill ha -10dB i sin Line in, men att jag skickar +4dB? Borde jag inte skicka +0dB från det externa ljudkortet ljudkortet?

Postat
Aa, det låter ju som felet skulle kunna bero på det... Innebär det att stereon vill ha -10dB i sin Line in, men att jag skickar +4dB? Borde jag inte skicka +0dB från det externa ljudkortet ljudkortet?

Inte om det innebär att det klipper i ingången på stereon. Kan du i ljudkortets kontrollpanel ställa utnivån från ljudkortet (-10dBv / +4dBu)?

Postat
Inte om det innebär att det klipper i ingången på stereon. Kan du i ljudkortets kontrollpanel ställa utnivån från ljudkortet (-10dBv / +4dBu)?

Nej, det kan jag inte, men jag sänkte utvolymen i kontrollpanelen och knastret försvann! Så jag känner mig rätt säker på att vi har felet. Tack för hjälpen Gilbert, Hastalavista och Claes! Man lär sig nåt nytt varje dag 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.