Jump to content
Annons

Recommended Posts

Perry1 (oregistrerad)
Postat

När jag stoppar, panorerar, höjer/sänker volym osv. så hänger inte Cubase med (Sx3). Det blir en fördröjning på nån sekund. Väldigt irriterande vid volym och panoreringsjusteringar tex.

Det blir inga fördröjningar vid inspelning - annalog dvs. Har inte tillgång till midi för tillfället.

Startade upp Cubase igår för första gången på ett par månader och passade samtidigt på att uppgradera firmware på ljudkortet. Kan det hänga ihop?

Tacksam för all hjälp.

Mvh / Per

Annons
Perry1 (oregistrerad)
Postat

Tack för hjälpen.

Ska precis iväg över helgen. Testar när jag är tillbaks och berättar om det funkar.

/Per

Perry1 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej igen,

Jag körde på rätt asio - och passade på att uppdatera mina drivrutiner för ljudkortet. Men det var inte det.

Det var en plugg som saktade ner det - läste om det i Gilberts länk. I mitt fall var det en "anti-brus" plugg som jag måste använda för att bli av med bruset som skapas när jag använder min kondensator mick (var här och frågade om det precis när jag hade köpt micken men hittar inte tråden just nu - men bara så ni vet: pluggen var sista utvägen. Bytte mickar, provade olika uttag osv osv).

Så nu när jag vet vad det är. Har ni något tips hur jag ska komma runt det? Jag behöver ju trots allt pluggen. Skall jag mixa ner det till ett nytt spår eller finns det bättre sätt?

/Per

- Kollade upp det där med delay compensation för plug-ins och det är "checkat" i mitt Cubase (för den här pluggen och alla andra). Trode det skulle kunna vara det - men tydligen inte...

Redigerat av Perry1
Postat
Claes:

Du som har koll på CuBase; Lider CB också av detta problem:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=71255

Det tror jag inte, utan det ska funka bra med delay compensationi Cubase, såvitt jag vet. Har inte märkt några problem med sådant själv heller.

Perry1 (oregistrerad)
Postat
Med en kondensatormic ska du inte behöva få något nämnvärt brus - om det inte är fel på prylarna eller du har ställt nivåer helt åt skogen fel...

Hur har du kopplat det hela?

Det är inte kondensatormicken i sig tror jag (klumpigt formulerat), utan bildskärm, kylskåp, el, el och el som den tar upp. Det är i alla fall vad jag kom fram till när jag var ute på forum (men tydligen inte här konstigt nog) med det för nåt år sedan. Har haft ljudkortet inne på koll för att undersöka fantommatningen men det var inget fel. Och även provat olika exemplar av micken (Studio projects B1) utan skillnad. I slutändan fanns det inget annat att göra än att använda antibrus pluggen (waves z-noise). Men på nåt sätt måste det ha något med kondensatormicken att göra, för min rörmick tar inte upp något brus.

Men för ordningens skull: micken är kopplad till ljudkortet (Focusrite Saffire) som har fantommatning. Sen är det firewire till laptopen.

Perry1 (oregistrerad)
Postat

Inga mer idéer någon?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.