Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har en Falcon P-baskopia. Fick tag på äkta Fender mickar som jag tänkte löda dit, eventuellt lägga ut ett ljudprov med "före och efter" bytet. Skulle tro att det fattas en hel del lågbas i Falcons egna mickar.

Ett litet problem: P-basen har ju två seriekopplade singelcoilar med en tåt emellan. Den tåten är så pass lång att om jag först skruvar dit den ena micken så kan jag sen vända den andra åt bägge hållen... Hur ska de sitta för att jag inte ska få fasfel?

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat (redigerat)

Här har du schema

Btw, jag ska med byta mickar på min Samick P-bas i helgen. Byter till Wilkinson Vintage mickar.

Det "tråkiga" i kråksången är dock att jag nu fått justeringen av basen att bli helt grym och att den även låter sagolikt bra ftf... Känns nästan dumt att byta mickarna. OCH, för att ställa till det ännu mer så har jag snubblat över en ny Fender Precision Bass (MIM) som jag får för 4000 om jag vill (samma mickar som på AM std basarna)...

Lyxproblem men i alla, typiskt att allt ska komma på en gång...

EDIT: Detta kanske är tydligare

Redigerat av ONSatan
Postat

Kanon! Nu kanske mickbytet äntligen blir av, jag kom över mickarna för 500 kr för två år sen på Vendolin. Det var en snubbe som köpt en USA-Fender och det första han gjorde var att byta till några andra mickar, obegripligt i min värld. Men bra för mig, bara nu mickarna är som de ska...

Postat
Kanon! Nu kanske mickbytet äntligen blir av, jag kom över mickarna för 500 kr för två år sen på Vendolin. Det var en snubbe som köpt en USA-Fender och det första han gjorde var att byta till några andra mickar, obegripligt i min värld. Men bra för mig, bara nu mickarna är som de ska...

Berätta hur det blev. Du lär hinna byta innan mig då min helg är "körd" innan söndagen.

Postat

Nu är det klart, mycket positivt resultat, nu har jag en kanon studiobas, jag gav 750 kr för den som ny på Musikbörsen för ca 10 år sen. Lägger ut ett ljudprov senare, jag spelade in både före och efter bytet!

Postat (redigerat)

Har nu bytt mickar på Samicken samt köpt mig en ny Fender P-bas (en ny MIM som jag "snubblade" över).

Tycker Samicken med Vintagemickarna låter förvånansvärt bra (speciellt med tanke på att jag ej bytte strängar, jag rengjorde dem bara i lösningsmedel).

P.S. basarna är inspelade helt utan effekter (lineade) och jag vet att det är en kratta som spelar.

Cheers

Redigerat av ONSatan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.