Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en idé att spela in ak gitarr med två Line Audio CM3 och en Röde NT2-A. Röden tänkte jag koppla till min nya channelstrip med allt vad den ge som tex "aural exciter". Är det vettigast att ungefärligt efterlikna chanelstrippens komprimeringen med avseende på ratio, db-minskning osv på de två stereomickarna? Jag är inte ute efter nåt experimentellt ljud, utan vill bara ha ett så snyggt och stort ljud som möjligt. Helst vill jag bara lägga en enda ak gitarr (på tre spår) och en telecaster, plus bas och ak trummor. Stort och mycket luft vill jag ha.

Kanske testar jag att i stället för CM3 ha NT1-A som stereomickar, man vet aldrig!

Annons
Postat
Har en idé att spela in ak gitarr med två Line Audio CM3 och en Röde NT2-A. Röden tänkte jag koppla till min nya channelstrip med allt vad den ge som tex "aural exciter". Är det vettigast att ungefärligt efterlikna chanelstrippens komprimeringen med avseende på ratio, db-minskning osv på de två stereomickarna? Jag är inte ute efter nåt experimentellt ljud, utan vill bara ha ett så snyggt och stort ljud som möjligt. Helst vill jag bara lägga en enda ak gitarr (på tre spår) och en telecaster, plus bas och ak trummor. Stort och mycket luft vill jag ha.

Kanske testar jag att i stället för CM3 ha NT1-A som stereomickar, man vet aldrig!

förstår inte riktigt din fråga

hur tänkte du micka?

Postat
förstår inte riktigt din fråga

hur tänkte du micka?

Två CM3 tex i X/Y-stereo ett par dm rakt ut från ljudhålet och den större micken i mono tex snett mot ljudhålet vid 12te bandet.. Har testat det förut, det gav ett enormt snyggt ljud. Till monomicken använder jag då förstås den nya chanelstripen med dess inbyggda kompressor. Ska jag försöka styra komprimeringen likadant på stereomickarna (portans inbyggda kompressorer) eller komprimera hårdare eller mindre på dem?

Postat
Två CM3 tex i X/Y-stereo ett par dm rakt ut från ljudhålet och den större micken i mono tex snett mot ljudhålet vid 12te bandet.. Har testat det förut, det gav ett enormt snyggt ljud. Till monomicken använder jag då förstås den nya chanelstripen med dess inbyggda kompressor. Ska jag försöka styra komprimeringen likadant på stereomickarna (portans inbyggda kompressorer) eller komprimera hårdare eller mindre på dem?

Eftersom du ska spela in skulle jag nog skippa portans kompressor (antar att det är en enkel inbyggd).

Du säger inte riktigt hur du har tänkt använda det sen. Men varför inte ha headroom och sen prova dig fram i mixen och matcha Röde-mickens kompression.

Du kan alltid komprimera mer i efterhand när du mixar, men inte göra det okomprimerat utan måste då spela in igen.

På stort och fylligt ljud använder jag gärna ganska rejäl och tight kompression sen stereobreddare och reverb. Alternativt en multibandskompressor om det är någon specifik frekvens jag vill trycka tillbaka. Men det verkar som du vill ha mer luft. Det är lätt att skära fram men sen är det svåra att få det lagom.

Postat
Alternativt en multibandskompressor om det är någon specifik frekvens jag vill trycka tillbaka.

Multibandskompressorer är extremt händiga! Märkligt att de inte används oftare på enskilda spår.

Postat (redigerat)

Jag tycker faktiskt portans kompressorer är väldigt bra. Lika den enkla trebands eqn. Funkar hur bra som helst, mycket lättanvänt. reverbet gillar jag sämre, men det har jag en TC-burk till som låter mkt bra. 😎

Stereomickarna komprimerar jag förstås efteråt...

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat
Multibandskompressorer är extremt händiga! Märkligt att de inte används oftare på enskilda spår.

+1

Använder det ofta och speciellt på energirika ljud som bas och kagge.

Känslan av "närvaro" ökar avsevärt samt att man kan "ducka" frekvenser likaså i enskilda områden.

Kanon helt enkelt!!

/Cruncha'

Postat
+1

Använder det ofta och speciellt på energirika ljud som bas och kagge.

Känslan av "närvaro" ökar avsevärt samt att man kan "ducka" frekvenser likaså i enskilda områden.

Kanon helt enkelt!!

/Cruncha'

Sånt lyx finns inte i Tascamportan. Jag har en multibandskompressor i min Behringer finalizer, men såna burkar vågar jag inte använda längre. Usch.

Postat
Sånt lyx finns inte i Tascamportan. Jag har en multibandskompressor i min Behringer finalizer, men såna burkar vågar jag inte använda längre. Usch.

Så du ska köra oldschool. Ingen dator i efterhand. Grymt...

DieHard (oregistrerad)
Postat

Ja men alla vet väl vid det här laget att Nilsson hatar datorer eftersom han inte begriper sig på dem.

Postat
Ja men alla vet väl vid det här laget att Nilsson hatar datorer eftersom han inte begriper sig på dem.

Precis, det är datorer som är onödigt begränsande. Och nog är det så att det inte blir ett smack bättre musik om man använder datorer.Det tar bara 25 ggr så lång tid. En felplacerad eller dålig mick låter ju skit även efter två års juckande i Kub-bex. Men många tycker ju det är trivsamt!

Det här har jag gjort på två dygn, och då fick jag hämta trummor o trummis en bit bort:

http://www.gigasize.com/get.php?d=zjq5dtl656f

post-8284-1260055080.jpg

Postat

låt se

du ska ha en x/y mickning som ger en ganska tät stereobild å addera en mono mick som jag antar du lägger i mitten?

beroende på hur högt du blandar dessa - jag antar det är monomicken du sätter centralt i ljudbilden? - så tycker jag nästan du kan testa okomprimerat på dom båda cm3:orna

men det är omöjligt att svara på eftersom man måste höra hur det blir

Postat

Hej på dej Guitar 66 Nilsson...

Spela in en Röd Lucky 7 istället så blir det kanon utan någon som helst elekronisk apparatur... 😠

En Moogmaskin som piper å skriker måste man däremot ha ett dussin ASEA kompressorer till, hehe

/Uffe

Postat

Så här gjorde jag sist, två NT1-A i stereo nästan helt okomprimerade och en mono CM3 rakt in i hålet, (!) med en del kompressor på, för att få lite mer tajt botten.

Märkligt var att i jämförelse med NT1-A tycker jag både NT2-A och CM3 låter riktigt illa på akustisk gitarr. CM3 har jag haft på ak piano det lät mkt bra, och NT2-A låter guld på sång och trummor, men bläh på ak gitarr.

post-8284-1260373545_thumb.jpg

Postat (redigerat)
Märkligt var att i jämförelse med NT1-A tycker jag både NT2-A och CM3 låter riktigt illa på akustisk gitarr.

nu vet jag inte var du satte nt2an när du tyckte den lät illa

men att det inte lät så kul där cm3an sitter på bilden är inte så konstigt

lyssnade förresten lite på din låt som du hade upplagd här på forumet (inte länken ovan)

tycket faktiskt att acken bitvis nästan lät som om den var linad via intern mick i kombo med uppmickat

om du bara skulle använda en mick - var skulle du sätta den å vart riktar du den?

Redigerat av Demonproducenten

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.