denton (oregistrerad) Postat 31 december 2004 Postat 31 december 2004 Jag och ett av mina band (ett coverband) gjorde igår inspelningar för en demo som ska skickas ut till krogar mm. Och vi som nästan aldrig brukar gnata kom rejält i luven på varandra. Det började med att gitarristen (som inte är något teknik freak) tyckte att bara för att vi spelade in digitalt (på min digital porta) kunde fixa alla felspelningar i mixen, men när jag då sa att det var bättre att göra det rätt från början för även om det går att rätta till så tar det en himla tid, så bröt helvetet löst. Alla tyckte att de andra inte spelade i takt, alla utom han på git tyckte att det blav för mycket gitarrer, sångerskan och gitarristen tyckte att trummorna som jag (basist) och trummisen programmerat i 2 dagar inte var bra, jag tyckte att våran gitarrist inte kan spela i takt mm mm. Men inspelningen blev klar och nu ska jag försöka att mixa men man får väl vila skallen några dagar först. Har någon av er oxå varit med om något liknande?
Stinkey (oregistrerad) Postat 31 december 2004 Postat 31 december 2004 Varför tror du att vi är ensamma hempulare? 😉
osiris Postat 31 december 2004 Postat 31 december 2004 Nej... inte än som tur är... Men band som jag har spelat in kan bli irriterade på varann... men det rör ju inte mig 😉
MusicNixon Postat 31 december 2004 Postat 31 december 2004 Hehe, jo, när jag var runt 18 lånade vårt band en 16-kanals rullbandare en vecka och skulle göra Demon med stort D. När vi spelat in allt efter mycket om och men, skulle det så bli dags för mixning. Då hängde vi alla fem över mixerbordet och hade våra åsikter om hur det skulle mixas. Alla var vi självutnämnda experter. Basisten/sångaren var ytterst noga med att han skulle höras (och jo, det gjorde han verkligen på slutresultatet). Jag själv var inte helt oskyldig när det kom till min gitarr heller. För att inte tala om trummisen... Nu i efterhand inser jag att pianisten borde gjort mixen. Jag inser också (12 år senare) att det inte går att ha fullständig demokrati i ett band. Så hela banden får fan inte sitta i mitt kontrollrum när jag mixar dem.
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 31 december 2004 Postat 31 december 2004 folk blir nervösa när de vill att det ska bli bra och något är nytt. precis som att en del kan bli som förbytta vid viktiga spelningar.
Tobbe Postat 31 december 2004 Postat 31 december 2004 Överlag så är det väll så att man först i studion får chansen att höra allt ordentligt och ett fel man spelar försvinner inte den sekund man spelar det utan finns kvar. Det gör ofta att man blir missnöjd på sig själv och detta brukar gå ut över andra. Bandet är inte alls så bra längre som man tyckte i replokalen. Vist har man chansen att lägga om dåliga tagningar i studion, men det kräv ändå att man spelar bättre i en studio situation än vid rep och live spel där det så gott som aldrig är så bra ljud att det gör någon skilnad om man har lite dåliga anslag på gitarren eller liknande.
Stinkey (oregistrerad) Postat 31 december 2004 Postat 31 december 2004 Att höra sig inspelad och hur man hör sig i sitt "inre" öra är en djävla skillnad. Ett gott råd äe ju att spela in alla repningar ( billigt i dessa data tider) och sen lyssna igenom. Man slutar med en massa slentrianfel och grejor som man trodde var coola.
Katla (oregistrerad) Postat 1 januari 2005 Postat 1 januari 2005 Det tillhör... 😎 Jag har själv varit med och skapat pissljummna stämningar vid inspelning. Många åsikter kring hur man ska arra, micka upp, mixa också vidare bidrar så gott som alltid till bråk. För vår del innebar detta en kreativ kick samtidigt som man ibland ville strypa någon av de andra man retat upp sig på. Det blev till sist en kamp att visa de andra vad man gick för. "Håll käften och spela istället" blev det ungefär. 🙂
D Vibe Postat 1 januari 2005 Postat 1 januari 2005 Nackdelen med vissa (typer av) musiker är att de ofta vill stå i centrum 😉 ... En inspelning blir nog som bäst om man ser totala ljudbilden framför egotrippar 😉 /Daniel
Mantel Postat 1 januari 2005 Postat 1 januari 2005 Man måste komma ihåg att t.ex trummornas uppgift är att kompa sångaren!!
slaptap Postat 1 januari 2005 Postat 1 januari 2005 Ack ack ack...känner till det här. Hade en storstatsning -89 i en bra studio. Vi var tre grabbar som klämde ner 7 spår med teknisk thrashmetall på 1/2"-band. Vid mix blev det totalt kaos, och efter 4 timmar sket jag i allt. När de andra två var färdiga och helt lyriska över hur bra det lät i de stora 15"-elementen fick jag frågan om jag var nöjd med mixen. Jag svarade: Ni kan väl släppa upp "mute"-knappen till basen som ni tryckte ner för 3 timmar sedan. Sen drog jag... 😉
denton (oregistrerad) Postat 1 januari 2005 Postat 1 januari 2005 Så hela banden får fan inte sitta i mitt kontrollrum när jag mixar dem. Nu har jag låst dörren, kopplar ur ring klockan och lagt av telefonluren. Så nu ska man få mixa ifred utan inblandning från andra. Eller som man ibland säger "själv är bäste dräng" Skämt åsido, de andra i mitt band tyckt också att det var bäst att jag mixade helt själv så att det inte skulle uppstå fler dispyter om hur det ska låta.
frelin Postat 1 januari 2005 Postat 1 januari 2005 Av erfarenhet brukar dispyterna minska om det är en utomstående som spelar in ett band. Det är han som kan grejorna och han som peppar. Blir lätt att alla vill visa sig kunninga om hur allt ska göras och folk blir förbannade på varandra 😉 /Oskar
hackeman Postat 2 januari 2005 Postat 2 januari 2005 Upplevde liknande tvister förr i tiden när man spelade tillsammans med andra medmänniskor. Numera när jag bara spelar med mig själv händer det inte lika ofta. Bara ibland. 😉
VacUm Postat 2 januari 2005 Postat 2 januari 2005 Har spelat in herrans många band i de flesta genres och på olika nivåer (från lokalt demoband till dom mer etablerade). Bråk uppträder när bandet inte är på det klara med hur dom vill att det ska bli. Dom värsta är generellt dom som spelar för att bli rockstjärnor och drömmer om stora skivkontrakt och vill att det ska bli världens bästa platta. Allt ska dessutom oftast hinnas med på en helg så tid är det aldrig gott om. Dom som för första gången kommer in till en studio brukar vara mest glada över att det står en mixer i kontrollrummet och att det dom spelar fastnar på band/hdn. Med lite snabbrattning tycker dom nästan alltid att det låter bra och blir sen ännu gladare när dom fattar att man även kan mixa i efterhand. Visst finns det en och annan som läst alldeles för mycket musik-porrtidningar och slänger sig med uttryck som man kan läsa om på Mattias Alldahl articklar i Pauze-sidan, men oftast är det ren lycka att bara få komma in i en studio och få trummorna uppmickade... Mer rutinerat folk (inhyrda musiker, mer etablerade band osv) har antingen en producent vars ord är lag (och det är alla överens om) eller så är dom helt på det klara med hur dom vill ha det i slutändan och då uppstår nästan aldrig några dispyter om nånting; alla vet vad som krävs för att det ska bli bra och så gör dom sitt jobb och ser helt enkelt till att det blir som dom tänkt. Samtidigt lär man sig av att bråka. Vi hade något försök till funkband på gymnasiet där vi vann nån talangjakt och fick spela in. Alla hade helt olika uppfattningar om vad som var ett bra sound och det lät pannkaka om allihopa tillslut (dessutom spelade vi ruttet också). Under tiden har man väl lärt sig att fungera i grupp och att va ödmjuk, men även att se till att spela med "rätt" personer som har ungefär samma ideal som man själv.
Aquiesce Postat 2 januari 2005 Postat 2 januari 2005 Vi tycker oftast totalt olika om vad som låter bra och så men vi kompromisar tills alla är rätt nöjda... Grundtanken är ju att ingen ska vara missnöjd när man är färdig.
Kringlan Postat 2 januari 2005 Postat 2 januari 2005 Kul tråd. Sitter och pular helt själv nuförtiden. Mycket enklare och man får fram det man vill ha. Alltid svårt när många mycket kreativa människor är inblandade i ett och samma projekt. I min mening är det dock alltid personen som skriver låten som har sista ordet i både hur instrumenten får låta individuellt och hur mastering mixning ska bli i slutet.
Kill All Autotuner Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Jodå, det har hänt ett antal gånger då man velat vara snäll och släpat 35 kilo rullbandare plus mixer och burkar in i en polares sunkiga replokal för att gruppen ska ha en demo att visa upp. Man mickar upp , linar upp, ställer nivåer och har sig , tills det kommer något självutnämnd geni och flyttar på mickplaceringen till gitarrstärkaren mitt under låten (!) Hej och hå. Se´n verkar det vara väldigt svårt för vissa trummisar att sitta still och inte leka med spaltstorleken på Hihatlocken, eller sitta och gnissla foten mot något stativ, när bandet håller på att koncentrera sig för tagning........jaja , det finns 100 andra saker man kan hänga upp sig på. Men mixa demot tillsammans med bandet är det värsta misstag jag gjort.
Katla (oregistrerad) Postat 3 januari 2005 Postat 3 januari 2005 Under tiden har man väl lärt sig att fungera i grupp och att va ödmjuk, men även att se till att spela med "rätt" personer som har ungefär samma ideal som man själv. Det är verkligen bra ledstjärnor. Det största felet med mina gamla band är just att medlemmarna saknat ett gemensamt fokus på hur vi skulle låta. Jag försökte vara en "ödmjuk" diktator ett tag men jag har verkligen inte det som krävs.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.