Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Ska köpa ljudkort (externt audio interface 😄 ) och ber här om lite råd, here goes:

1) USB 2.0 är teoretiskt snabbare än Firewire400 men hur är det i praktiken?

2) Många verkar ha problem med firewire och windows (jag kör på win xp, 4 kärnor cpu & 4 gig minne (kommer bara åt 3 i winxp 32bitars) )

måste man köpa ett separat TI firewire kontrollerkort om man väljer firewire? (tror inte det är TI chipset som sitter på mitt moderkort)

3) En hel del ljudkort jag tittat på har en massa utgångar utöver dom självklara Monitor ut - vad har man för nytta av dem?

4) Har en del synthar och uppmickade instrument och vill mixa allt på datorn,

känns lite onödigt att lägga massa cash på en stor mixingdesk såhär år 2009, eller?

5) Hur går det att sampla från vinyl (via förstärkare) om ljudkortet inte har RCA utan bara tele och xlr?

Vad rekommenderar ni för något?

Snabba, stabila drivisar samt möjlighet att spela in på flera kanaler samtidigt är krav.

MIDI behövs inte - dock alltså en del xlr & tele ingångar, en högimpedans instrumentingång hade också varit nice.

Programmet jag sitter mest med just nu är ableton live.

Budgeten sträcker sig upp till 5 svettiga tusingar.

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat
Dessa frågor har ställts hundratals gånger. Sök i forumet så finner du svar på det mesta.

Hundratals gånger? Det var lite i underkant.

Postat
Motu Ultralite finns väl i en hybrid-variant med både firewire och USB om man inte vill bestämma sig. Ligger ungefär i din prisklass.

http://www.thomann.de/se/motu_ultralite_mkiii_hybrid.htm

edit: fixade länken så det blev svenskt pris 😄

Har tittat lite på motu ultralite hybriden men är det inte lite snålt med bara 2 xlr in och vad har man för nytta av alla utgångar?

Fast det verkar helt klar vara ett bra ljudkort.

Postat

Till svar på USB vs FireWire, USB är egentligen snabbare men den har inte en konstant ström av information, det styrs av processorn i datan medans firewire har samma dataflöde hela tiden, och då i genomsnitt brukar firewire vara snabbare.

Postat
Till svar på USB vs FireWire, USB är egentligen snabbare men den har inte en konstant ström av information, det styrs av processorn i datan medans firewire har samma dataflöde hela tiden, och då i genomsnitt brukar firewire vara snabbare.

Mhmm låter ju onekligen som firewire är mer lämpat då.

Fast jag har läst en hel del trådar där folk har problem med sina firewire kort,

speciellt i windows miljö, borde man investera i texas instr... chipset för att vara

på den säkra sidan?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.