Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
lo,

Nu är det så att jag har tänkt mig att tjacka en ny prodddator.

Jag vill ha två OS på min dator dvs xp och osx typ osx86.

Kollat runt vilka moderkort grafikkort m.m som ska vara kompatibla med mac osx.

Prislappen bör blir runt 18k som motsvarar ungefär en mac pro på 150 000.

Hur kan du tro det?

Själv tycker jag du ska ¨vänta till lite efter jul om du ska köpa en dator och se vad som lanseras då, baserade på Intels nya kraftfullare processorer.

Postat (redigerat)
Hur kan du tro det?

Själv tycker jag du ska ¨vänta till lite efter jul om du ska köpa en dator och se vad som lanseras då, baserade på Intels nya kraftfullare processorer.

Intel släpper ju inget nytt som är värt att vänta på efter jul?

Kör på intels i7 plattform! Och SSD disk! Grafikkort är ju ganska ointressant i en musikdator?

Och XP alla dagar! W7 är kass på ljud relaterade saker änsålänge!

Redigerat av Distadgurka
Postat
Hur kan du tro det?

Om du går in på:

http://store.apple.com/se/configure/MB535S/A?mco=MTM5ODMwODY

och sen googlar komponenterna så ser du va totalsumman blir.

Dvs att apple lägger på 39k för minne.

Intels nya processorer bör ju vara kompatibla om man hittar ett moderkort med rätt socket då kan man helt enkelt om andan faller på uppgradera.

Postat
Intel släpper ju inget nytt som är värt att vänta på efter jul?

Kör på intels i7 plattform! Och SSD disk! Grafikkort är ju ganska ointressant i en musikdator?

Och XP alla dagar! W7 är kass på ljud relaterade saker änsålänge!

Alright nice,

vore nice med specs som kan vara intressant samt har non kört in osx på en pc?

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Om du går in på:

http://store.apple.com/se/configure/MB535S/A?mco=MTM5ODMwODY

och sen googlar komponenterna så ser du va totalsumman blir.

Dvs att apple lägger på 39k för minne.

Fast man behöver ju inte köpa minnet från Apple....Sen så är det minnet Apple säljer utprovat för att hålla väldigt hög kvalitet.

Postat

Hej!

Mitt tips är att inte tänka max på allt. Du har redan konstaterat att du inte behöver fett grafikkort. Frågan är vad du behöver maximera.

Jag kör dual quad Mac Pro från 2008 och arbetar i Logic och Cubase. Främst OS X 10.5 men även WinXP via boot camp.

Har än så länge inte kört i taket på ett skarpt projekt.

Nojjar dock över dubble booten kollat upp detta med, ser någorlunda enkelt ut att genomföra. Vill åt mina waves pluggar + massa annat godis som bara finns i windowsmiljö samt att priset är en viktig faktor.

För mig har boot camp varit nödvändigt. Jag fortsätter köra XP pga kompabiliteten med gamla projekt. Pluggar och program som inte finns för OS X. Waves behöver du dock inte oroa dig för. Licenserna på din ilok funkar i båda operativsystemen.

Undrar dock hur tex logic, reason, cubase och pro tools fungerar med 4 processorer tex.

Reason utnyttjar inte flera kärnor. Bruakr iofs inte vara något problem så länge man inte bygger monster-patchar. Logic arbetar bra med flera kärnor. Cubase 4 är mindre effektivt i OS X än i XP. Har läst indikationer på att det är likadant med Cubase 5.

Postat (redigerat)
Prislappen bör blir runt 18k som motsvarar ungefär en mac pro på 150 000.

Hur får du ihop den ekvationen?

I Mac Pro sitter det Xeonproppar (55**) Och om du nu ska jämföra med en 150k kronors så lär du ta den dyraste.

Den proppen kostar idag ca 1600-1800 USD. Och eftersom det sitter två i en Mac Pro så blir det 3200 USD = ca 25 papp, för bara propparna! Och ändå har priset tokrasat sen releasen!

Ska tillägga att proppen heter Xeon 5570 (2.93Ghz)

Redigerat av KillwithSkill
anarkisten1 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Äh ingen läser ändå

Redigerat av anarkisten1
Postat (redigerat)

samma

Redigerat av anarkisten1
Postat

Hmm ska det egentligen gå att vara inloggad två gånger på samma gång som samma användare? Det här skrivs från osx på samma maskin två minuter senare samtidigt som jag är inloggad på samma maskin under win xp? Bugg eller säkerhetsfix som återstår att fixa kanske?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.