Guitar Nilsson Postat 2 december 2009 Postat 2 december 2009 I min Tascamportas reverb finns förutom tid, attack osv nåt som kallas Diffusion. Man kan ändra ett värde från noll till 100. Det förinställda värdet är 12. Bekänner utan omsvep att jag inte hör nån större skillnad när jag ändrar på det där. När jag mixar använder jag ett externt TC reverb/delay som låter bättre än det inbyggda, där finns ingen diffusionsratt. Vad är vitsen med det?
Gilbert Postat 2 december 2009 Postat 2 december 2009 I min Tascamportas reverb finns förutom tid, attack osv nåt som kallas Diffusion. Man kan ändra ett värde från noll till 100. Det förinställda värdet är 12. Bekänner utan omsvep att jag inte hör nån större skillnad när jag ändrar på det där. När jag mixar använder jag ett externt TC reverb/delay som låter bättre än det inbyggda, där finns ingen diffusionsratt. Vad är vitsen med det? Troligtvis så förändrar detta värde antal reflexer som algoritmen räknar ut. Högre värde = mer diffuserat fält.
Guitar Nilsson Postat 2 december 2009 Trådstartare Postat 2 december 2009 Troligtvis så förändrar detta värde antal reflexer som algoritmen räknar ut. Högre värde = mer diffuserat fält. Hm... Vad kan vara att föredra då? Jag hör ingen skillnad. Använder det egentligen bara som stödreverb när jag står och skrålar så det var väl egentligen detsamma...
Gilbert Postat 2 december 2009 Postat 2 december 2009 Hm... Vad kan vara att föredra då? Jag hör ingen skillnad. Använder det egentligen bara som stödreverb när jag står och skrålar så det var väl egentligen detsamma... Om man inte hör någon skillnad så är det skit samma (som alltid) men du borde höra skillnad på åtminstone transientrika ljudkällor.
Hellpig Postat 2 december 2009 Postat 2 december 2009 Mr Finditall säger: Early reflections diffusion (sometimes just called diffusion). This is one of the most critical reverb controls for creating an effect that properly matches the source material. Increasing diffusion pushes the early reflections closer together, which thickens the sound. Reducing diffusion produces a sound that tends more toward individual echoes. For percussive instruments, you generally want lots of diffusion to avoid the "marbles bouncing on a steel plate" effect caused by too many discrete echoes. However, for vocals and other sustained sounds, reduced diffusion can give a beautiful reverberant effect that doesn't overpower the source. With too much diffusion, the voice will lose clarity. Källa: http://www.harmony-central.com/articles/ti...erb_parameters/
Valle Postat 2 december 2009 Postat 2 december 2009 Om man inte hör någon skillnad så är det skit samma (som alltid) Som alltid... Typiskt motstridigt "expert"-joddel! Det där uttrycket är SÅ inte sant — definitivt inte "som alltid". Det handlar inte bara om att "höra efter" om det finns någon skillnad; man måste även förstå vad det är man ska "lyssna efter" för att avgöra någon faktisk skillnad. T.ex: Min gissning är att sjuhelvetes många producenter inte hör någon skillnad/mening med dither — eftersom dessa inte vet hur de ska lyssna efter resultatet av dither-användning. Ändå mässar joddlarna att det är jääääätte-viktigt med dither. Så där i all hast bara. Fast nu var diffusion...
Gilbert Postat 2 december 2009 Postat 2 december 2009 Som alltid... Typiskt motstridigt "expert"-joddel! Det där uttrycket är SÅ inte sant — definitivt inte "som alltid". Det handlar inte bara om att "höra efter" om det finns någon skillnad; man måste även förstå vad det är man ska "lyssna efter" för att avgöra någon faktisk skillnad. T.ex: Min gissning är att sjuhelvetes många producenter inte hör någon skillnad/mening med dither — eftersom dessa inte vet hur de ska lyssna efter resultatet av dither-användning. Ändå mässar joddlarna att det är jääääätte-viktigt med dither. Så där i all hast bara. Fast nu var diffusion... Oj vad du verkar upprörd... Det går att höra skillnaden på dither (mot utan) men inte i normala sammanhang kanske. Om man däremot det vad dither gör och hur man testar så går det. Sen kan nyttan med dither diskuteras då allt ska pressas upp till RMS -8dBFS i masteringen... ☺️
Gilbert Postat 2 december 2009 Postat 2 december 2009 Sen få Valle gärna förklara varför det skulle spela någon roll om GN hör någon skillnad eller inte då GN bara använder reverbet som stödreverb för sångpålägg (d v s att det inte spelas in antar jag).
Valle Postat 2 december 2009 Postat 2 december 2009 Oj vad du verkar upprörd... Nej, inte alls. Bara uppmärksam. Och lat med smilies... Sen få Valle gärna förklara varför det skulle spela någon roll om GN hör någon skillnad eller inte då GN bara använder reverbet som stödreverb för sångpålägg (d v s att det inte spelas in antar jag). Det spelar kanske ingen roll alls i medhörningssammanhang. Men som svar på vad vitsen med diffusion är så tror jag att det finns sexigare svar än ung. "skit samma om du ändå inte fattar".
Gilbert Postat 2 december 2009 Postat 2 december 2009 Men som svar på vad vitsen med diffusion är så tror jag att det finns sexigare svar än ung. "skit samma om du ändå inte fattar". Vem har svarat så?
Guitar Nilsson Postat 3 december 2009 Trådstartare Postat 3 december 2009 Använder jag reverbet till en virvel kanske jag hör skillnad om jag ändrar värdet då... Till sång hör jag ingen skillnad. Tror jag.
Gilbert Postat 3 december 2009 Postat 3 december 2009 Använder jag reverbet till en virvel kanske jag hör skillnad om jag ändrar värdet då... Till sång hör jag ingen skillnad. Tror jag. Låter rimligt då en virvel har et tydligare transient är sång.
Zeahl Postat 3 december 2009 Postat 3 december 2009 För att svara på den ursprungliga frågan då, Diffusion i ett reverb är så som antytts tidigare i tråden reflexerna i reverbalgoritmen. Dvs. hur mycket reflexer reverbet ska innehålla. Denna parameter är lätt att höra skillnad på i transientrika ljud såsom t.ex. kongas, virvel m.m.
Hellpig Postat 3 december 2009 Postat 3 december 2009 För att svara på den ursprungliga frågan då, Diffusion i ett reverb är så som antytts tidigare i tråden reflexerna i reverbalgoritmen. Dvs. hur mycket reflexer reverbet ska innehålla. Denna parameter är lätt att höra skillnad på i transientrika ljud såsom t.ex. kongas, virvel m.m. Tydligen var mitt svar osynligt ... eller? 😛
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.