Jump to content
Annons

NÅGON MED M-AUDIO DELTA 1010LT HJÄLP!

sozo

Recommended Posts

Hejsan!

Blir helt galen på mitt ljud kort M-audio Delta 1010LT

Nu är det så att jag kör cubase och då får jag in MIDIkeyborden och Micken i teleingången på ljudkortet alltså inte i de 7 andra analoga ingångarna uta bara i teleingången (den kontakten som jag kan koppla en vanlig micksladd till)

Problemet ligger inte i cubase utan det är något annat skumt för att den ger inte änns utslag på den "interna mixer" i datorn (M-audio Control Panel).

Jag undar verkligen vad felet kan va..Jag trodde först att de var så att de var något med omkopllarna som jag har köpt separat och kopplat in i analoga ingången så att den kopplar om från vanlig "gitarrsladd" till ingången på ljudkortet.

Men sen så kom jag på att jag kör ju mina hörlurar på exakt samma sätt fast ut istället.

Hoppas någon kan hjälpa mig för snart blir jag galen! 😉🙂😱

Dela på andra sajter

Annons
Hejsan!

Blir helt galen på mitt ljud kort M-audio Delta 1010LT

Nu är det så att jag kör cubase och då får jag in MIDIkeyborden och Micken i teleingången på ljudkortet alltså inte i de 7 andra analoga ingångarna uta bara i teleingången (den kontakten som jag kan koppla en vanlig micksladd till)

Problemet ligger inte i cubase utan det är något annat skumt för att den ger inte änns utslag på den "interna mixer" i datorn (M-audio Control Panel).

Jag undar verkligen vad felet kan va..Jag trodde först att de var så att de var något med omkopllarna som jag har köpt separat och kopplat in i analoga ingången så att den kopplar om från vanlig "gitarrsladd" till ingången på ljudkortet.

Men sen så kom jag på att jag kör ju mina hörlurar på exakt samma sätt fast ut istället.

Hoppas någon kan hjälpa mig för snart blir jag galen! 😳😆😱

Till att börja med; för enkelhetens skull så använder du cubase för att styra input/output på ljudkortet. Inget pillande i deltas kontrollpanel alltså!

Nu har jag inte kört cubase på ett tag men jag har för mig att man skulle gå in i preferences och disable:a direct monitoring. Sen ska ju deltat vara valt som drivare där någonstans också men det har du antagligen listat ut.

Sen ska man gå till vst inputs, som jag inte kommer ihåg hur man gör precis nu, och enable:a de inputs som man behöver och slutligen ska man välja input på den kanal som man vill använda. Detta bör du kunna utläsa ur manualen.

//Christian

Dela på andra sajter

Det är inte micken jag har problem med den är inte fantomatad.

Problemet är att jag får inte in ljudet i de andra analoga ingångarna (alltså inte mikrofon ingången).

Kirre777:

Jag gjode som du sa och ändrade i VST input men de funkar fortfrande inte.

Det blir liksom inget signal i kortet eller vad man ska säga.

Om jag kopplar in in mickingången som jag har sagt innan så funkar det men jag och då ger de utslag i control panelen men när jag kopplar in i de andra analoga ingångarna så ger den inte utslag. 😉

Dela på andra sajter

Det är inte micken jag har problem med den är inte fantomatad.

Problemet är att jag får inte in ljudet i de andra analoga ingångarna (alltså inte mikrofon ingången).

Kirre777:

Jag gjode som du sa och ändrade i VST input men de funkar fortfrande inte.

Det blir liksom inget signal i kortet eller vad man ska säga.

Om jag kopplar in in mickingången som jag har sagt innan så funkar det men jag och då ger de utslag i control panelen men när jag kopplar in i de andra analoga ingångarna så ger den inte utslag. 😉

Men du får in ljudet från micken eller?

//Christian

Dela på andra sajter

Japp. jag får in ljud genom mickingången det vill säga den ingången där du kopplar in en vanlig micksladd.

har du ett delta 1010lt? har du upplevt samma problem isåfall?

Jodå. Jag har ett 1010lt och har aldrig upplevt det du beskriver. Om du får in ljud via mic-ingången men inte genom de andra ingångarna så verkar det ju nästan som om det är något fel på kortet. Du har väl de senaste drivarna?

//Christian

Dela på andra sajter

Japp. jag får in ljud genom mickingången det vill säga den ingången där du kopplar in en vanlig micksladd.

Jodå. Jag har ett 1010lt och har aldrig upplevt det du beskriver. Om du får in ljud via mic-ingången men inte genom de andra ingångarna så verkar det ju nästan som om det är något fel på kortet. Du har väl de senaste drivarna?

//Christian

jag har de drivrutinerna som följde med på cdskiva...tror du de kan vara fel på kortet da? ingenting som man måste ställa in i M-audio control panelen da?

Dela på andra sajter

//Christian

jag har de drivrutinerna som följde med på cdskiva...tror du de kan vara fel på kortet da? ingenting som man måste ställa in i M-audio control panelen da?

Ladda ner de nya drivarna och testa. Om du kollar på m-audios sida här:

http://www.m-audio.com/index.php?do=support.drivers

Så finns det ju drivare från oktober i år. Antagligen nyare än de som följde med ditt kort.

Jag har aldrig behövt ge mig in i deltas kontrollpanel så länge jag använde cubase i alla fall.

//Christian

Dela på andra sajter

Ja det stämmer att de är RCA ingångarna som inte funkar...men utgångarna funkar dock för jag kör mina hörlurarn där igenom.

Jag kopplar med en "omkopplare" som det är tele in på och rca ut på.

Kan felet ligga där tror du? isåfall hur ska jag annars koppla de?

Tackar för alla inlägg! uppskattas verkligen!

Dela på andra sajter

delta_1010_lt.jpg

Du menar allstå att

Båda mickingångarna ( XLR ) och alla utgångar ( RCA ) fungerar

men inte dom 6 ( RCA ) ingångarna

telercad.jpg

Och så kör du med en sån här adapter, Right ?

Får du inget ljud alls, sprak, knaster ?

Ingen reaktion i M-Audio kontrollpanelen heller ?

Kan ju vara adaptern eller kabeln som är pajj

har du provat med en vanlig RCA-kabel och bara petat på den

för att se om det sprakar, knastrar

Redigerat av norcomp
Dela på andra sajter

Japp precis så där har jag!

Nu när du säger det så kollade jag utgångran med och det visade sig att det är bara 1 av 8 utgångar som jag får ljud i?!

Det måste ju vara någon inställning som är fel? eller?

sjukt konstigt!

Dela på andra sajter

Du känner ingen annan som har ett Delta 1010LT? Eller om butiken har ett till kort?

Jag skulle testa att byta denna stora kabelpiska som du sätter in i PCI-kortet och se om det gör någon skillnad.

delta_1010_lt.jpg

Dela på andra sajter

Men försöker du köra en "mikrofon" i RCA-ingångarna?

För det funkar ju inte att köra mikrofoner där, om du nu inte har en mickförstärkare.

Jag har provat att köra micken så men efter att du har skrivt att de inte gick så prövade jag köra in gitarren där istället och till och med kört gitarr på line out på försärkaren och sen in i RCA:n men det funkar inte heller...

det ger inget utsalg i kontrol panelen är det verkligen ingen inställning som kan vara fel? efter som jag bara får ut ljudet i en output också?

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
😉

Jag lyckades få till en signal när jag valde ingång 7 på kortet, ställde in det i ljudkortets utgångar. Du får kolla på vilken regel det ger utslag och sen välja den.

Jo men jag vill ju ha utslag på alla...alltså som du beskriver det menar du då att du bara får in signal i 7 ingången på kortet? (RCA ingången)

För mig så är det så att de spelar ingen roll i vilken av RCa ingångarna som jag koppalr in sladden de ger inte utslag på reglarna ändå... 😉

Dela på andra sajter

Okey nu har jag fixat ingångrana nu får jag ljud i alla ingångarna om jag kopplar en RCA sladd till dem...men det funkar inte om jag använder en omkopplare som visas i ett inlägg av norcomp lite högre upp på denna tråden. vad kan det beror på? jag jag kör gitarren rätt in i ljudkortet nu när jag provar och mickar inte upp någon förstärkare eller så.. och då ger det inte utslag.

men utgångarna är fortfrande lite konstiga får bara ljud i 2 utgångar. (då använder jag omkopplare och det funkar)

Tackar för all hjälp jag kan få!

Mycket jobbigt när saker och ting inte fungerar som det ska så jag hoppas ni står ut med mig! :rolleyes:

p.s jag har typ 8 omkopplare som jag har prövat med så jag tror inte de är söndriga eller så....men kan det vara så att de bara kan ge signal ut och inte in?

Jag har för mig att mina omkopplare är i stereo till RCA ska jag kanske ha mono till RCA? d.s

Redigerat av sozo
Dela på andra sajter

Nu när du säger det så kollade jag utgångran med och det visade sig att det är bara 1 av 8 utgångar som jag får ljud i?!

sjukt konstigt!

Är inte helt säker på vad det är du är ute efter.

Jag hade lite problem med M-Audio kortet i början då den slumpvis valde vilken output den skickade ljud ur. För att välja vilken in/output så kan du gå in i kontrollpanelen för Windows och välj egenskaper för ljud.

Där kan du då välja vilken förvald enhet som kortet ska använda.

Dela på andra sajter

sjukt konstigt!

Är inte helt säker på vad det är du är ute efter.

Jag hade lite problem med M-Audio kortet i början då den slumpvis valde vilken output den skickade ljud ur. För att välja vilken in/output så kan du gå in i kontrollpanelen för Windows och välj egenskaper för ljud.

Där kan du då välja vilken förvald enhet som kortet ska använda.

jo de har jag redan gjort...men jag kom faktiskt på att det du pratar om med att den väljer output själv gäller mig med...om jag tillexempel jobbar i reason så väljer den output 3/4 och om jag spelar upp något i mediaplayer så väljer den output 1/2... mycket konstigt

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.