Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla!

Thomas heter jag, är som ni säkert ser ny här inne. Jag har drömmar om en framtid som musikproducent. Jag har ett otroligt gehör, jag sjunger och har musik runt mig i stort sett hela tiden. Men nu vill jag vidare. Jag tittar på utbildningar hos kulturama, Sae.. Men jag har inga egentliga förkunskaper och jag får intrycket av att det krävs en del.

Har någon tips på hur jag kommer igång hemma? Ska jag köpa ett piano och ett program till datorn och bara sätta igång? Hur har ni andra gjort och hur har ni lärt er?

Jag har inte budget för att springa ut och köpa en synth nu för 6999kr, eller ett program för 4999kr och tillbehören a, u, i och ö som kostar vardera 499kr..

Måste finnas en bra start, en enklare start... ?`

Tips?

Tack! / T

Annons
harju (oregistrerad)
Postat
Hej alla!

Thomas heter jag, är som ni säkert ser ny här inne. Jag har drömmar om en framtid som musikproducent. Jag har ett otroligt gehör, jag sjunger och har musik runt mig i stort sett hela tiden. Men nu vill jag vidare. Jag tittar på utbildningar hos kulturama, Sae.. Men jag har inga egentliga förkunskaper och jag får intrycket av att det krävs en del.

Har någon tips på hur jag kommer igång hemma? Ska jag köpa ett piano och ett program till datorn och bara sätta igång? Hur har ni andra gjort och hur har ni lärt er?

Jag har inte budget för att springa ut och köpa en synth nu för 6999kr, eller ett program för 4999kr och tillbehören a, u, i och ö som kostar vardera 499kr..

Måste finnas en bra start, en enklare start... ?`

Tips?

Tack! / T

Gisses, det är en djup och svår fråga du ställer. 😄

Jag började med att köpa ett externt Yamaha GO46-kort och körde detta tillsammans med Cubase SX och lärde mig väldiga grunder ifrån nätet, såsom att bara kunna spela in och höja/sänka volym. Skaffade mig en billig mikrofon och började spela in lite gitarr och visste egentligen inte vad jag sysslade med i det läget.

Jag började sen på Digital Ljudproduktion, på Blekinge Tekniska Högskola, där jag går ut nu till sommaren. En 3-årig utbildning jag, tyvärr, inte kan rekommendera då lärarna är väldigt oengagerade, flummiga och opålitliga. Framför allt i det programmet.

Men i programmet har där funnits en hel del kurser med inhyrda professorer och liknande där man lärt sig väldigt bra grunder och förståelse kring effekter och plug-ins i programmen.

Jag har, tillsammans med dessa kurser, seminarier som Studio arrangerat, och egen vilja att lära mig, kunnat komma upp till en nivå där jag behärskar och förstår och kan styra produktioner i studio. Det är en hel vetenskap det här, både på teori- och teknikfronten.

Utbildning kan jag säga är en bra start som kommer lyfta fram många tankar och testområden för dig och det kommer förhoppningsvis få dig mer på fötterna men låt dig inte luras av sammanfattningstexten för programmet jag går. De nämner just musikproduktion men det är verkligen inte vad det handlar om. Du får syssla med musik men får ingen som helst hjälp med något kring det. 😮

Jag kan säga att jag, nu efter 3år, är redo att dra till en utbildning såsom SAE. Jag vet egentligen inte, men jag tror och har också fått uppfattningen om att man måste ha koll på grejerna för att kunna förstå och klara av den utbildningen. Det finns test/"pröva-på-"utbildningar på ett år här neråt i landet.

Finns en i Markaryd: http://www.markarydsfolkhogskola.se/markaryd/index.htm

Kolla upp de grejerna och se om det kanske kan ge dig några idéer.

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det beror ju på vad du menar med producent med. Vissa producenter gör färdiga låtar som andra artister/musiker (eller man själv) spelar in sedan. Andra jobbar för olika band och produktionsbolag och hjälper banden att få till en bra skiva. Då gäller det att kunna tala-om vad som är bra och dåligt med låtarna bandet skrivit samt att ha koll på själva soundet på skivan. Är det att göra beats och så du är ute efter så är det lättar än att vara producent i ett produktionsbolag.

Det låter mera som att du vill bli en låtskrivare kan jag tycka iofs.

Men i bägge-tre fallen så kan jag rekommendera arrboken (länk här). Den är bra för att lära sig lite enklare saker om hur man får en låt att låta mera intressant. Kostar under 200kr så alla som behöver hjälp med låtaskrivande, arrangering eller sina produktioner borde önska sig den av Tomten. Den är kanske inte den roligast boken medans man läser den, men jag tycket den gav ganska mycket.

Kolla på biblioteket om de har böcker som du kan låna och läsa för att lära dig själv.

Skulle rekommendera att du köper det enklaste och minst krångliga du kan hitta till din dator i början. Om du köper ett enkelt ljudkort eller klaviatur som är avsett för att användas för detta syfte så får du ofta med ett bra startpaket för att lära dig grunderna vid musikproduktion. Men kolla runt innan du köper något. Försök att förstå vad du egentligen behöver också. Det är lät att man går vilse om man inte vet vart man ska gå.

Har du några förkunskaper inom sång eller något instrument?

Redigerat av k9

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.