Jump to content
Annons

Internt ljudkort med breakout-box i helrackformat

jivegard

Recommended Posts

Söker ett internt ljudkort med 19" breakoutbox samt balanserade ingångar. Helst också utgångar. Kortet ska vara billigt och bra. Suprise! 😄

Har ni tips?

Johan

Dela på andra sajter

Annons

Självklart mottages glatt även förslag på digitala lösningar. Har tyvärr dålig koll på hur de lösningarna fungerar. Jag behöver iaf minst åtta (missade att skriva det i förra inlägget) balanserade ingångar och lika många utgångar (helst balanserade, men inte nödvändigt).

ESI WamiRack ESP1010 verkar intressant, men egentligen aningen dyrt. I övrigt verkar specen rätt.

JJ.

Redigerat av jivegard
Dela på andra sajter

Jag diggar allt förutom priset... tyvärr... 😄 Tack ändå för tipset!

J

Dela på andra sajter

Anledningen till att jag vill byta mitt nuvarande M-Audio Delta 1010LT till ett kort med balanserade ingångar är att jag siktar på att införskaffa en Line Audio Design OMP preamp. Den har balanserade XLR-utgångar och vad jag har förstått är det inte helt lyckat att gå från balanserat till obalanserat.

Någon som känner till mer om hur detta fungerar? Vad får det för konsekvenser att gå från en preamp med balanserade utgångar till ett ljudkort med obalanserade ingångar? Jag kanske oroar mig i onödan och kanske hellre borde lägga pengarna på att köpa preampen nu i stället för att byta ljudkort?

Gott Nytt År på er förresten!

Johan

Dela på andra sajter

Johan,

det är inget större problem att gå från balanserade utgångar till obalanserade ingångar när det är på linjenivå. Det är lite känsligare för brum, men brukar inte vara något man störs av.

Dock måste du löda särskilda kablar, alternativt köpa balanserad kablar och klippa en av trådarna. Lite onödigt att belasta utgången på mikstärkaren med att jorda ena signalen även om den inte går sönder av det.

Mitt förslag är att du köper mikstärkaren på öppet köp, fixar en kabel och provar. Du skall klippa och isolera (lite eltejp) den tråd som går till kontakt 3 i XLR-kontakten. De är numrerade med små, små siffror. 3-an är den "i mitten", om du håller kontakten så att knastret är uppåt och de tre blir liksom ett T. 3-an har signalen Cold som du då inte använder.

Trombonisten.

Dela på andra sajter

Anledningen till att jag vill byta mitt nuvarande M-Audio Delta 1010LT till ett kort med balanserade ingångar är att jag siktar på att införskaffa en Line Audio Design OMP preamp. Den har balanserade XLR-utgångar och vad jag har förstått är det inte helt lyckat att gå från balanserat till obalanserat.

Någon som känner till mer om hur detta fungerar? Vad får det för konsekvenser att gå från en preamp med balanserade utgångar till ett ljudkort med obalanserade ingångar? Jag kanske oroar mig i onödan och kanske hellre borde lägga pengarna på att köpa preampen nu i stället för att byta ljudkort?

Gott Nytt År på er förresten!

Johan

Varför inte...

OMP är en ruggigt bra preamp med en väldigt liten prislapp. Den har vunnit över betydligt mer namnkunniga preamps hos flera studios som har gjort sig omaket att testa olika- och som har vågat tro på att en så billiig enhet kan vara bra... 😳 Med OMP är det mycket sannolikt att du aldrig behöver byta preamp i alla fall. 😱 - om du inte vill ha en effektburk med rör så småningom förstås... 😆

Så länge du håller kablarna korta, så kommer du nog inte att märka någon skillnad om du kör balanserat eller obalanserat - så det är bara att tuta och köra.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.