Tophe Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 (redigerat) Jag har precis lånat en AKG C414 ULS och spelat in en del. Blev totalt förälskad i den! Har tidigare spelat in med en Studio Project B1, så det var ju en rejäl klassresa, även om B1:an är helt ok. Nu har jag börjat jaga efter en sån mick. Jag är ute efter just ULS för så vitt jag förstår så har de flesta av de nya 414 lite mer krisp i diskanten. Jag är ute efter just den där lite mjukare och varma diskanten som ULS'en har. När jag kör den genom min SPL Goldmike med flair så låter det så vansinnigt bra. Men jag vill först pejla lite med er som använt många mikrofoner. Finns det någon annan mikrofon som ligger nära den 414 ULS-karaktären? Jag komma bort från den överdrivet bright'a kina-diskanten som finns i de flesta billigare mickar. Få ett mer jämnt, mjukt och varmt sound... Som en 414 ULS helt enkelt. Några tips? Behöver inte ha flera karaktärer, njure räcker. Redigerat 1 december 2009 av Tophe
Jon Rinneby Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 NT2-A. njaaa... Nt2a:n är en bra allround mic, men att beskriva dess diskant som varm o mjuk är enligt mig helt fel 😆 / Jon
Tophe Postat 1 december 2009 Trådstartare Postat 1 december 2009 Hmmm... gjorde precis en A/B test mellan min B1:a och den lånade 414. Det var dumt gjort... nu kan jag ju aldrig mer använda B1'an. grrrr. Det blir silkeslent och ligger som grymt bra i mixen. B1:an låter vass och spretig. Får helt enkelt spara ihop pengar och vänta med att lägga sångtagningarna till i vår. Har NT2-A något av "kina-diskanten" också?
Apep Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 nt2-a är ganska så bright, men jag skulle inte säga att det är något som är kina om den micken...
Gilbert Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 njaaa... Nt2a:n är en bra allround mic, men att beskriva dess diskant som varm o mjuk är enligt mig helt fel 😆 / Jon NT2-A har inte den typiska "Kina-diskanten" i alla fall. Den kan säkert essa på vissa röster (som alla mickar kan oavsett prisklass) men det handlar som alltid om att matcha mic och sångare.
Gilbert Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 nt2-a är ganska så bright, men jag skulle inte säga att det är något som är kina om den micken... Nej, den byggs ju i Känguruland. 😆
Demonproducenten Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Jag har precis lånat en AKG C414 ULS och spelat in en del. Blev totalt förälskad i den! kul när man hittar nåt som känns helt rätt 😆 om man tittar på karaktären hos uls:en så har den en dip mellan 2000 å 5000 Hz, sen en höjning framåt 7-10kHz det är nog dippen där som gör att du upplever den som mjuk men ändå med en fin diskant det rör sig om +/- 2 dB så det är inga våldsamma svängningar men nog för att ge en karaktär även om upptagningen är väldigt rak å fin i övrigt http://www.akg.com/mediendatenbank2/psfile...55c233c018f.pdf deras C3000 B har en liknande dip men den är bredare, från ungefär 1000 till 5000 å med en diskanthöjning som är något ojämnare mellan 6k å 12k så det är möjligt att den ger en liknande upllevelse men kanske med upplevelsen av ett svagare mellanregister som bieffekt svängningarna är också större http://www.akg.com/mediendatenbank2/psfile...55c22bc28a0.pdf men den är klart billigare röde-mickarna som gilbert nämnde är mycket bra för sitt pris men har inte den karaktären bilden är hämtad från nt2a men heter nt2000 - förmodligen samma mick i grunden men 2000 har steglösa knappar istället för fasta
KaptenGnissel Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Line Audio SM6i. Mycket mick för pengarna. Balanserad diskant.
Elof (oregistrerad) Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Jag har precis lånat en AKG C414 ULS och spelat in en del. Blev totalt förälskad i den!Har tidigare spelat in med en Studio Project B1, så det var ju en rejäl klassresa, även om B1:an är helt ok. Nu har jag börjat jaga efter en sån mick. Jag är ute efter just ULS för så vitt jag förstår så har de flesta av de nya 414 lite mer krisp i diskanten. Jag är ute efter just den där lite mjukare och varma diskanten som ULS'en har. När jag kör den genom min SPL Goldmike med flair så låter det så vansinnigt bra. Men jag vill först pejla lite med er som använt många mikrofoner. Finns det någon annan mikrofon som ligger nära den 414 ULS-karaktären? Jag komma bort från den överdrivet bright'a kina-diskanten som finns i de flesta billigare mickar. Få ett mer jämnt, mjukt och varmt sound... Som en 414 ULS helt enkelt. Några tips? Behöver inte ha flera karaktärer, njure räcker. Har haft både ett par NT2or och har ett par 414 B-ULS. NT2an är mer "lågupplöst" i diskanten och inte lika tajt överlag i ljudet, aningen bumligare och svårare att få en kontrollerad upptagning med. Audio Technica AT4050 är lite tunnare än B-ULS men har bra detalj. Line Audios SM serie är inte heller så långt ifrån, har även haft en sån. Jag tycker att du ska ta dig tid att titta efter en beggad B-ULS, det dyker nog upp på både ebay och vend eller blocket ibland... Borde ligga runt 5-6 tusen (eller har det kanske stigit?) /E
Gilbert Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 (redigerat) Har haft både ett par NT2or och har ett par 414 B-ULS. NT2an är mer "lågupplöst" i diskanten och inte lika tajt överlag i ljudet, aningen bumligare och svårare att få en kontrollerad upptagning med. NT2 och NT2-A har inte mycket gemensamt (men du kanske menade NT2-A). Samtidigt så kostar ju en NT2-A en tredjedel av vad en 414 kostar så givetvis så finns det skillnader. Redigerat 1 december 2009 av Gilbert
joachime Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Jag upplever att det är stor skillnad på olika varianter av C414. B-ULS är för mig biffigare och aningen mörkare än övriga jag prövat. B-ULS är väl en av de mest tillverkade/sålda varianterna också så priset borde inte vara högre än genomsnittet. Kollade lite snabbt på ebay och hittade en 414B-ULS i USA för "Köp nu"-pris på $615. Med frakt hem till Sverige, tull och moms landar det på strax under 6000 kr.
Gilbert Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Denna: http://www.seelectronics.com/sE4400a.html Kostar visst bara 3700kr nuförtiden... ska enl. många vara ganska lik 414 (har inte testat själv).
Demonproducenten Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 NT2an är mer "lågupplöst" i diskanten och inte lika tajt överlag i ljudet du får gärna utveckla dom två sakerna - nu när du skriver att den "är" är det som gilbert också undrade med eller utan A?
Elof (oregistrerad) Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 du får gärna utveckla dom två sakerna - nu när du skriver att den "är"är det som gilbert också undrade med eller utan A? Sorry, jag menade NT2-A or (hur man nu ska skriva det). Jag tycker de är bumliga och inte så väldefinierade i basen, jämfört med B-ULSmicken. Samma sak gäller även i diskanten, som inte är lika detaljrik och snabb som AKGn. Men sen kostar de ju betydligt mindre, och är helt klart schyssta för det priset. B-ULS en känns väldigt jämn och kontrollerad i hela registret, inga överraskningar någonstans. Kanske därför vissa tycker den är lite "stum" och tråkig.
joachime Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 http://www.seelectronics.com/sE4400a.htmlKostar visst bara 3700kr nuförtiden... ska enl. många vara ganska lik 414 (har inte testat själv). Har A/B-jämfört den med en C414EB och tycker inte de påminner om varandra. sE4400a har en kraftigare respons i det lägre registret och är mer återhållsam i diskanten i förhållande till 414EB.
Gilbert Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Har A/B-jämfört den med en C414EB och tycker inte de påminner om varandra. sE4400a har en kraftigare respons i det lägre registret och är mer återhållsam i diskanten i förhållande till 414EB. Har läst någonstans att EB (414) hade C12-kapseln… någon som vet om detta stämmer?
Gilbert Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 "Capsule Changes During the production years of the C414EB, manufacture of the "original" CK12 capsule ceased and a modern nylon version (2072-Z-0005) was introduced. This replacement would never live up to the standard of the "Famous" CK12, that had previously made AKG large capsule microphones so wonderful. The tonal qualities of the nylon CK12, are just so different from it's predecessor." http://www.saturn-sound.com/Curio's/st...0akg%20c414.htm Så svårt var det att finna... 😮
Tophe Postat 1 december 2009 Trådstartare Postat 1 december 2009 Tack alla för bra och utförliga svar. Det låter ju ändå som det kanske är värt att försöka få tag på just en 414 av den modellen jag testat. Får börja spara, leta och testa andra mickar under tiden. Nu har lite alternativ att testa iallafall! Tack tack.
drloop (oregistrerad) Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Sony C800G Om priset var i SEK och inte i $ så kunde nog den vara ett alternativ till c414
alex30free (oregistrerad) Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Om priset var i SEK och inte i $ så kunde nog den vara ett alternativ till c414 visste inte att det fanns även begränsningar på plånboken....en c414 ligger väl på ~10 000 va?
Guitar Nilsson Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Jag sitter och testar min nya channelstrip Aphex 230, är helt salig! Och min bästa mick är NT2-A så det är den jag kört med hittills, på min egen skrovelröst, sjunger till gamla bakgrunder från min första tid som portainspelare. Jag hör ingen kinadiskant alls, det har jag gjort med några andra mickar jag tagit hem på prov. Aphexen har en väldigt fin de-esser, om jag"essar" på rejält med käften så räcker det ändå att gasa lite mindre än en fjärdedel av det som går. Vore den riktigt vass antar jag att man finge dra på mer av de-essern för att få det lagom. Är det nån som vet om de gamla NT2 gjordes i Kina?
DivineCo Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Om du är nöjd ska du inte söka andra mickar. Normalt brukar jag inte rekomendera att man köper begagnat. Själv har jag gått igenom några AKG men har tappat räkningen på alla U:n och andra bokstäver. Jag antar att fler har sagt det men dom är alla olika. Personligen tycker jag dock inte att de mickar som TV4 använde när jag spelade för dom sist var specielt bra. AKG men jag var inte nöjd men det handlade kanske främst om mina brister.
Gilbert Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Är det nån som vet om de gamla NT2 gjordes i Kina? Jupp: "While many companies are building mics in China, or simply importing standard Chinese models badged with their company names, Rode can honestly say that they've been there and done that — and moved on." http://www.soundonsound.com/sos/mar05/articles/rodent2a.htm
Justwannagroove Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Funderat nått på typ Royer 121? låter som det kulle kunna vara nått åt det hållet
Guitar Nilsson Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Om du är nöjd ska du inte söka andra mickar. Normalt brukar jag inte rekomendera att man köper begagnat. Själv har jag gått igenom några AKG men har tappat räkningen på alla U:n och andra bokstäver. Jag antar att fler har sagt det men dom är alla olika. Personligen tycker jag dock inte att de mickar som TV4 använde när jag spelade för dom sist var specielt bra. AKG men jag var inte nöjd men det handlade kanske främst om mina brister. Spelade för TV4? Nu blev jag rejält nyfiken. I vilket sammanhang? Berätta, har man sagt A får man säga B, speciellt i mikrofonvärlden! 😛
desvaenger Postat 1 december 2009 Postat 1 december 2009 Funderat nått på typ Royer 121? låter som det kulle kunna vara nått åt det hållet Mums. Ja det är ju lite av en drömmick. Kostar dock 13-14k, ganska saftigt. Att spela in nylongitarr (eller gitarr över lag) med den micken är helt fantastiskt. Har du tillgång till R-121:an, testa det! Även som "ambiens" 1-2 meter från trumsettet, framför baskaggen, underbart.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.