Jump to content
Annons

Kan du höra om jag står i samma rum som jag spelar?

Anders F

Recommended Posts

FACIT!!!!!

BA

AB

AB

BA

AB

BA

BA

AB

BA

haha! 😄

BA - bb

AB - ba*

AB - ba*

BA - aa

AB - bb

BA - ab*

BA - ab*

AB - ba*

BA - ab*

bortsett från att jag gissar fel på vilken som är vilken så hör jag tydligen skillnad på 6/9

övriga hörde jag inte skillnaden som ändå fanns

hur räknar du detta i statistiken gilbert?

jag hör ju skillnad - men inte vad som är vad tydligen 😱

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 195
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Två rätt, vilken skandal! 😱 Jag kom sist! 😄 Nu är jag helt utskämd, haha.

Jag ska göra ett eget test, då kommer det inte att vara nån tvekan. Tills dess tänker jag ha en dumstrut varje dag. 😆

nej du kom inte sist

jag hade noll rätt 😆

Dela på andra sajter

Som tur vad så stod Gizmozis ganska nära stärkaren (d v s även micken) så i de flesta klipp så kan man (efter viss bearbetning) höra en tydlig skillnad).

Ååh.. listigt värre! Själv hade man inte en tanke på att börja leta nogrannare i ljuden.

Dela på andra sajter

Visst.

Om man vet hur en gitarrförstärkare fungerar så vet man även att de inte (oftast) återger speciellt mycket över ca 10kHz. Även om direktljudet från anslaget mot strängarna är väldigt lågt i förhållande till stärkaren så går det att urskilja detta om man leker lite med filter och bara lyssnar på saker över en viss frekvens. Som tur vad så stod Gizmozis ganska nära stärkaren (d v s även micken) så i de flesta klipp så kan man (efter viss bearbetning) höra en tydlig skillnad).

Måste återigen poängtera att denna skillnad inte har något med den skillnad som ”myten” hävdar utan handlar alltså bara om att ljudet från plektrumets anslag mot strängarna läcker in i micken om gitarristen befinner sig i samma rum.

Så långt tänkte inte jag (hade alldeles för dåligt med tid för att fundera så långt...), utan jag lyssnade bara på helheten och gissade enligt den skillnad som jag tyckte mig höra.

Smart uttänkt i alla fall - men att det behövs sådana tilltag för att få så bra resultat som du fick, visar också på hur liten skillnaden egentligen är och hur lite man alltså behöver bry sig om det i en mix. 🙂

Dela på andra sajter

visar också på hur liten skillnaden egentligen är och hur lite man alltså behöver bry sig om det i en mix. 🙂

ah ah ah!

tankevurpa för dom icke insatta läsarna

just detta exemplet stämmer ditt påstående för

men det gäller inte generellt är min fasta övertygelse och mening

Dela på andra sajter

ah ah ah!

tankevurpa för dom icke insatta läsarna

just detta exemplet stämmer ditt påstående för

men det gäller inte generellt är min fasta övertygelse och mening

Nej - det stämmer förstås inte i alla lägen, men så länge man inte behöver ha rundgång mellan gitarr och stärkare, verkar det alltså spela mikroskopisk roll om man är nära stärkaren eller i ett annat rum. Annars borde ju både du och jag ha kunnat pricka in facit mycket bättre...

Dela på andra sajter

Nej - det stämmer förstås inte i alla lägen, men så länge man inte behöver ha rundgång mellan gitarr och stärkare, verkar det alltså spela mikroskopisk roll om man är nära stärkaren eller i ett annat rum. Annars borde ju både du och jag ha kunnat pricka in facit mycket bättre...

håller inte riktigt med faktiskt

man behöver inte ha rundgång men man måste ligga närmare feedback med större återkoppling än vad som varit i fallet här

jag får väl försöka komma ihåg nästa gång jag har möjlighet att spela in lite olika tagningar där jag använder mer drag under galoscherna än detta fallet ¨så kan vi göra ett nytt test 😄

om poängen är att få just feedback att jobba med så måste man ju ha feedback också 😆

däremot behövs det inget rundande hela tiden

Dela på andra sajter

håller inte riktigt med faktiskt

man behöver inte ha rundgång men man måste ligga närmare feedback med större återkoppling än vad som varit i fallet här

Det var nog snarare så jag menade, men kanske inte uttryckte lika nyanserat (feedback=rundgång)... 😆

jag får väl försöka komma ihåg nästa gång jag har möjlighet att spela in lite olika tagningar där jag använder mer drag under galoscherna än detta fallet ¨så kan vi göra ett nytt test 🙂

om poängen är att få just feedback att jobba med så måste man ju ha feedback också 😄

däremot behövs det inget rundande hela tiden

Då blir det ett helt annat läge och det blir svårt att inte kunna skilja tagningarna åt, eftersom du inte kommer att ha en chans att få feedbacken när du går för långt från stärkaren. Glöm inte hörselskydden, bara... 😉

Det gäller däremot knappast kompgitarr (jo - kanske när det gäller Metal när allt ska vara uppskruvat till minst 11, men det finns ju väldigt många andra stilar där man i princip aldrig använder feedback mellan gitarr och stärkare... 🙂 ), utan då blir det just den pyttelilla skillnaden som har visats i denna trådens test och som väldigt få av oss lyckades gissa rätt på.

Redigerat av Claes
Dela på andra sajter

Ni som har siffrorna i excel, i hur stor andel av exemplen hörde man skillnad på ljudklippen. Dvs hur många av svaren var AB eller BA?

Här är arket:

http://www.speedyshare.com/files/19694420/..._eller_inte.zip

Frågan är hur mycket det säger om något då det troligtvis tar emot att gissa på AA eller BB. Samtidigt kan man undra vad en gissning på AA eller BB innebär… Att man absolut inte hör någon skillnad…?

Dela på andra sajter

Frågan är hur mycket det säger om något då det troligtvis tar emot att gissa på AA eller BB. Samtidigt kan man undra vad en gissning på AA eller BB innebär… Att man absolut inte hör någon skillnad…?

Ja, det är en fråga vi bara kan spekulera kring i det här läget.

Dels riskerar man att säga AA/BB där det egentligen var skillnad på klippen (AB/BA). Eller så riskerar man säga AB/BA när det egentligen inte var någon skillnad på klippen (AA/BB). Dessutom finns risken att säga AB när det egentligen var BA och tvärtom.

Jag kan inte se att någon av riskerna påverkar röstningen mer än någon annan. Dvs, är man med och röstar riskerar man att svara fel hur man än svarar.

En gissning på AA eller BB visar på att man tror att båda klippen är inspelade under samma förutsättningar. En gissning på AB eller BA att man tror att de är inspelade under olika förutsättningar. Det enda konkreta man har att basera sin ståndpunkt på är hur klippen låter, i sig självt och jämfört med varandra. Hör man ingen skillnad på klippen väljer man sannolikt AA eller BB, beroende på hur klippen låter i sig självt. Hör man skillnad mellan A och B väljer man sannolikt AB eller BA, beroende på vilket man tolkar vara det som spelats in i anslutning till gitarrförstärkaren.

Jag är ingen hejare på excel utan räknade manuellt. I 99 fall av 138 gissade man att det ena klippet var inspelat framför stärkaren och det andra i ett annat rum. Om vi anser att testet är rimligt utfört får vi anta att deltagarna hörde skillnad på att spela nära eller långt ifrån stärkaren i 72 % av fallen.

Om skillnaden är betydelsefull för resultatet (mixen) eller inte framgår inte i testet. Då hade det behövts en graderad skala.

Dela på andra sajter

Jag hade tänkt att fortsätta testet, men det kommer dröja. Ville använda nya riggen som går att kräma på riktigt bra, men den är försenad till februari.

Men iaf, om testet utförs då så kommer jag att filma det hela också. Samt va i ett mycket större rum så jag kan distansmicka stärkaren också. Samt använda mig av flera gitarrer. Förslagsvis, Ibanez som jag använde nu, Orville les paul, Fender stratocaster, Någon Hagström kanske också (om jag får låna en av en bekant), någon tele, osv...så man får ett ännu mer omfattande test och någon jazzburk.

Samt skall testet även innehålla lajnsignaler av alla filer där dessa sedan reampas med samma förutsättningar för att höra vad som går förlorat vid denna teknik.

Låter väll spännande 😑 Får se vad man hittar på för pris till vinnarna för det testet senare 🙂

EDIT: Tanken är alltså 4 filer/tagning och volym 🙂, hoppas bara folk orkar ta sig an att delta i detta om man nu gör det.

EDIT2: Får dock fundera lite på hur man ska formulera frågan för att det ska bli mer vetenskapligt av sig. Antingen kan man fråga, välj en fil i varje klipp som du gillar bäst. Då får man svar på om man antingen föredrar att ha gitarristen i samma rum, annat rum, reampad signal, eller om det blir slump så man drar slutsatsen att det inte spelar roll. Eller så får man höra hur ljudet låter i samma rum med det ljudet som är valt, respektive i ett annat rum och sedan höra flera ljudexempel med samma ljud. Då får man svar på om man faktiskt uppfattar något i rummet som gör att man kan peka ut det i resterande filer sedan.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Dela på andra sajter

Det gäller däremot knappast kompgitarr (jo - kanske när det gäller Metal när allt ska vara uppskruvat till minst 11, men det finns ju väldigt många andra stilar där man i princip aldrig använder feedback mellan gitarr och stärkare... 😄 ), utan då blir det just den pyttelilla skillnaden som har visats i denna trådens test och som väldigt få av oss lyckades gissa rätt på.

haha 😄

ibland blir du komisk

jag ska visa vad jag menar när jag får tillfälle

och det behöver inte alls vara metal

Dela på andra sajter

Får dock fundera lite på hur man ska formulera frågan för att det ska bli mer vetenskapligt av sig.

Det bästa vore nog om man fick frågan "Hör du någon skillnad?", "Svar: Ja/Nej", istället för som nu att man ska gissa vilket som var inne och ute också. Sen kan man ju få någon extrapoäng om man lyckas gissa andra faktorer också.

Du kan ju använda http://docs.google.com/ eller http://www.pollograph.com/ för att presentera resultatet genom statistik sedan!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.